Most a szív diktál, az ész pedig kussoljon

Ford Ranger Raptor - 2023.

2024.05.14. 06:00

Az európai pick-up piac nem annyira nagy és színes, mint az amerikai, de ettől még itt is található pár érdekesebb darab. Ilyennek mondható az Ineos Grenadier Quartermaster vagy a Jeep Gladiator, de mindezek közül leginkább a Ranger Raptor a legkiemelkedőbb. Hangos, pofátlanul erős, mindenen átmegy és csak mosolyogva lehet belőle kiszállni. De vajon csak erről szól a Raptor, vagy van észérvvel megmagyarázható indok is a megvásárlása mellett?

Ne értsetek félre, imádtam a teszt minden percét, még a 65 literes tank teletöltése is édesebb könnycseppekkel járt a megszokottnál, de az átlagos használat közben azon gondolkoztam, hogy egy Ranger Wildtrak is képes erre, ha nem jobban. Terepezés közben pedig a Bronco jutott eszembe, hogy inkább az való erre – de a Wildtrak is remekel terepen. Tehát ez lenne a középút? Vagy azért mégis több ennél a Raptor? 

Raptor, mint madár vagy dínó

A Fordnál 2010-ben jelent meg először a Raptor név, a P415-ös F-150-nél SVT Raptorként. A név megszerzése viszont nemcsak egy gyors bejegyzés volt, ugyanis a Moslernek ’93 óta van egy Raptor nevezetű kis sorozatszámban készült modellje. A két gyártó viszont meg tudott egyezni, így lehetett Raptor a Fordokból. Az F-150 SVT Raptor sikere egyértelmű volt, az emberek imádták a gyári, szinte Baja truckot, vették is, mint a cukrot. 2017-ben a P552-es (13. generációs) F-150-ből is lett Raptor, már SVT megjelölés nélkül. Viszont ez már nem V8-cal, hanem duplaturbós V6-tal jött, azzal, ami a Ford GT-ben is dolgozik – bár ahhoz képest gyengítettek rajta. (Később ismét lett V8-as Raptor, Raptor R néven, ebben a Shelby Mustang V8-asa van.)

Aztán 2019-ben bővítették a Raptor név portfólióját, a Rangerből is lett Raptor, pontosan a T6-ból. Ennek Európa örülhetett leginkább, ugyanis amíg mi az F-150-ből, addig ők a Ranger Raptorból maradtak ki. Viszont 2022-ben megjelent az új Ranger és vele együtt az új Raptor is, ami már sokkal inkább hasonlított az F-150-re, mint a régebbi Rangerekre. Ebből már kapott az Egyesült Államok és Kanada is, sőt, ők a sokkal erősebb 405 lóerős verziót. 2022-ben pedig az Európában is forgalomba hozott Bronco lett a raptorosodás harmadik áldozata, amit ugyanúgy egy duplaturbós, 3 literes V6-os mozgat, csak ebben 418 paci van. De mi ebből – ahogy rengeteg állati dologból – kimaradunk  :(

Ennyiért kijár a tisztelet

Kezdjük azzal, hogy mi is tulajdonképpen a Ford Ranger Raptor, ugyanis ez nem csak egy picit sportosabb, picit erősebb pick-upot jelent. Míg a sima Rangerek teljesítménybéli tetőfokát a háromliteres V6 dízel jelenti a maga 240 lóerejével és 600 Nm nyomatékával, addig Raptor csak a benzines 3 literes biturbós V6-tal kapható 292 lóerővel és 491 Nm nyomatékkal.

Külsőre az autóról ordít a tesztoszteron túlzott használata, ebben nem kell felidézni Kathi Béla klasszikusát. Szélesítés mindenütt, hatalmas FORD felirat a hűtőrácson, masszív lökhárítók. Oldalt/hátul csak-csak összetéveszthető lenne egy sima Rangerrel, de a hatalmas Raptor feliratok segítenek ennek elkerülésében. Ha valaki imád kitűnni, akkor ajánlom hozzá a Code Orange narancssárgát; a feltűnés garantált.

De ha esetleg valaki pont háttal állna neked, akkor se aggódj, hallani fogja a jöttöd. Kipufogórendszere négy elektromosan vezérelhető üzemmóddal van felszerelve, mindegyik hangzása remek, aggresszív, de még a Quiet mód is hangos. Főleg reggel 6-kor a panelrengetegben, de ennyi pofátlanság belefér, na.

Árazásban is kimagasló a Raptor, bár ha a Platinumot választjuk a V6-os dízellel (19 millió forint), akkor a Raptor 20,5 millió forintos ára nem is tűnik olyan távolinak hozzá képest. Viszont a Wildtrak csak 17,1 millió forint, ami a sima Rangerek legterepképesebb verziója – így ez is áll a legközelebb a Raptorhoz.

Hétköznapi közlekedésben a Raptor érzésre ugyanolyan, mint a többi Ranger, viszont a teszthét során valahogy gyakrabban kaptam meg az elsőbbséget (olyan helyzetben is, ahol nem kellett volna), mint akár a saját Accordommal. Lehet a feltűnő színnek, a 2,5 tonnás tömegnek és az agresszív, nagy külsőnek van valamilyen hatása…

Körzetük a terepút, tempójuk halálos

A Raptorra kapható 285/70-es BF Goodrich KO2 abroncsai nem éppen autópályára vannak kitalálva. Stabilan lehet velük haladni akár 130-cal is, de ahogy elfogy az aszfalt, értelmét nyerik az abroncsok és a Fox Performance lengéscsillapítói is, amik valós idejű elektronikus szelepvezérléssel alkalmazkodnak egyebek mellett a terepviszonyhoz.

Hatjásválasztó és vezetési mód gombja/tárcsája (vagyis a G.O.A.T) ugyanaz, mint bármelyik picit is terepre szánt Fordé, szóval ebben nagy újdonság nincs. Terepszögei elég jónak mondhatók, elől 31, hátul 27, 233 mm-es hasmasságával a rámpaszöge pedig 24 fokos. Dőlésszöge akár 30 fok, gázlómélysége 850 mm.

És itt jön képbe a Bronco. Míg hazánkban csak két verzióban (Outer Banks és Badlands) kapható, addig Amerikában hat, és köztük van a Raptor. Azzal lenne érdemes összehasonlítani, de az itt nem kapható, szóval marad a Badlands. Annak első terepszöge 35,5 fok, hátsó 29,8 rámpaszöge pedig 21,1. Gázlómélysége 800 mm. Valamint nem elhanyagolható, hogy a Bronco Badlands 335 lóerős és 563 Nm nyomatékkal rendelkezik, vagyis erősebb, de terepszögekben vetekszik a Ranger Raptorral.

Az Outer Banksszel (ebben a Badlandsszel ellentétben nincs első-, hátsó diffizár , valamint nincs szétkapcsolható első stabilizátor) volt szerencsém terepezni is, és a Ranger Raptor terepképességekben nem érződött kiemelkedően jobbnak. Persze a Bronco Blistein gátlóinál jelentősen jobbak a Foxok, ezáltal a lendületesebb é simább haladás is garantáltabb. Mégis a Broncót mondanám a terepjárósabbnak a kettő közül, viszont hangulatra a Raptor pofátlan hangjával, sportosra konfigurált tízsebességes automatájával és farát szívesen eldobó lendületével sokkal nagyobb mosolyt csalt az arcomra. A Bronco Badlands csaknem 31 millió forintról indul, csak hogy érezzük a különbséget.

A leggyorsabb* trágyahordó

*a Rangerek között.
Bárhogy nézzük, a Ranger Raptor egy pickup, a pickup pedig eredendően haszonjármű, a Ford honlapján is a haszongépjárművek fülben találjuk. Ha pedig az, akkor el kell fogadni, hogy a Raptor rossz ebben a kategóriában. Raktere 1544 milliméter hosszú, ami 20 milliméterrel kevesebb, mint bármely más duplakabinos Rangeré. Szélessége ugyanúgy 1584 mm. Viszont azzal, hogy a Raptor csaknem 4 centivel magasabb a többinél, a raktér is magasabban van ugyanennyivel (a talajtól 860 mm). Ez még nem olyan nagy gond, mindaddig, amíg rájövünk, hogy a sportosság miatt nincs fellépő a hátsó lökhárítón.

Nem csak emiatt gyenge a Raptor teljesítménye e téren. Példaképp a Wildtrak bruttó teherbírása 1050 kg, a Raptornak pedig csak 652. Ebből kikövetkeztethető, hogy az első és a hátsó tengely terhelhetősége is kisebb, de a hátsónál a különbség jelentősen nagy: a Wildlandsé 1959, a Raptoré 1146 kg. A másik jelentős probléma a maximális vontatható tömeg, ugyanis a Wildtrak 3,5 tonna húzására képes, a Raptor pedig csak 2,5-re. Ezeknek elsősorban az az oka, hogy a Raptor hátul spirálrugós.

De nézzük a pozitívumot! A Raptor 0-100 km/h-ra 7,9 másodperc alatt gyorsul, míg a Wildtraknek ugyanehhez 8,7 másodpercre van szüksége! Végsebességük pedig ugyanúgy 180, vagyis ha gyorsan kell valamit A-ból B-be vinni, és nem nehezebb 652 kilónál, akkor a Raptor a tuti befutó. Hogy ez már megéri a mintegy 3 millió forintos pluszköltséget, azt mindenki döntse el maga.

Ez nem erről szól

Bárhogy nézzük, hasonlítjuk, a Ranger Raptor egy hatalmas játékszer, amit ha valaki megszeret, akkor nem kellenek neki észérvek, hogy megindokolja. A Raptor állhatna Bronco és a Wildtrak mellett is, mindegyik esetben az utóbbira mondanám, hogy brilliáns, de én ezt szeretem.

Trash mém trash Photoshop minőséget érdemel
Trash mém trash Photoshop minőséget érdemel

Viszont! Szívesen várom levélben azon szerencsés Raptor tulajdonsokat, akiknek van/volt észérvük autójuk megvétele mellett, amit szívesen beleteszek e tesztbe, hogy mások is tanuljanak belőle.