Határlakó

Haszon: Fiat Ducato 15 Panorama 2,3 JTD

2003.10.21. 10:12

Mi inkább száguldozunk, mivel ránk ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint bármelyik más személyautóra, ellentétben a legtöbb Ducato számára engedélyezett országúti 70 km/h-val. Most mindenki meggondolhatja, megéri-e a több-kevesebb áfa a rengeteg gondot, ami vele jár: papírok, sebesség, rendőrök. De a Panoramával ez mind nem gond, tehát gyerünk! És ha már száguldozunk, a fék - ahogy kell - fogjon. Fog is! Se több, se kevesebb, mint amire szükség van. Észrevétlenül és hatásosan teszi a dolgát. Egy busznál pont ez az, amire szükség van, hogy ne kelljen gyakran takaríttatni az amúgy is könnyen és eltávolíthatatlanul szöszölődő plüss üléshuzatokat.

Ha sikeresen megálltunk, jön a parkolás. A kipróbált autó tolatóradarral is rendelkezett, ami nagyban segítette volna a dolgot, ha utólag nem helyeznek a középső két érzékelő közé egy vonóhorgot. Ez a merénylet a radar korai kikötéséhez vezetett, mivel hátramenetbe kapcsolva folyamatos sípolással hozta a vezető tudtára: mehet bátran koccanásig, a vonóhorognak úgysem árt.

Ha ezek után mégis sérülés nélkül parkoltunk le, és utasaink elmentek múzeumot látogatni, elővehetjük az uzsonnát. Mindhárom sor középső ülése pillanatokon belül kis pohártartós asztalkává varázsolható, így akár hatszemélyes étkezővé is alakíthatjuk a belteret. Nagy segítség, hogy 185 cm körüli magassággal könnyen felegyenesedhetünk a magasított autóban, így a megterített asztalok leverésének veszélye nélkül cserélhetünk helyet, vagy távozhatunk az utastérből. Ez a magasság a csomagok pakolásához is ideális, akár be is állhatunk a csomagtérbe, és innen építhetünk takaros tornyot utasaink táskáiból.

Ennyi üveggel körülvéve, még az ősz beálltával is gyakran lesz melege az egyébként külön-külön dönthető és kartámasszal ellátott ülésekben kényelmesen helyet foglaló csapatnak. Arról nem is beszélve, hogy lassan itt a tél, amikor vasakkal határolt óriási légtér gyors befűtésére is fokozott igény jelentkezik. Mindkét problémára van megoldás. Nyáron, járó motornál a klíma üdítő hatását a hátsó utasok is kedvük szerint élvezhetik, mivel egész sor légbefúvót és légmennyiség-szabályozót is juttattak részükre a humanista mérnökök. Télen már jobban függenek sofőrjüktől, az ülések alá épített elektromos állófűtés műszerfalon elhelyezett kapcsolójának mindenható urától.

Érdemes jóban lenni az elöl ülő utasokkal, és nem ingerelni őket azon tény felemlegetésével, hogy ők sokkal szűkebbre szabott üléseken foglalnak helyet. Bár a térdhely elég, a műszerfalon elhelyezett váltó sincs útban, saját kartámasz nélkül tengethetik az utazással töltött órákat, és csak az enyhíti valamelyest szívük fájdalmát, hogy ők vezérelhetik a klímát, a rádiót és szükség esetén mindkettőjük telefontöltőjének külön-külön is találnak 12V-os aljzatot. Ha mégis félnének, a tető közepén található, lehajtható kapaszkodó kínálja magát markolásra. Nem mintha ez segítene.

Szóval nagy személyautónk, vagy ha úgy teszik, kis buszunk beltere minden szükséges jóval ellátható, miközben ára még így is elmarad attól a szinttől, amit egy hasonló földi javakkal felszerelt hétköznapi autó nyújthat. Ráadásul a Ducato Panorama két kisautó helykínálatát és komfortját nyújtja egyben. Megy, ahogy kell. Szép is, nagy is. Megnézik az utcán. Ez az autó határozottan feszegeti a határokat, de stabilan rögzített üléssoraival mégsem válhat soha teherautóvá.

 
  Műszaki adatok
 
  
Típus DUCATO 11 PANORAMA DUCATO 18 MINIBUS
Tengelytáv (mm) 2850 3700
Motor JTD (kW / LE) 62 / 84 94 / 127
Hengerűrtartalom (cm 3) 1997 2800
Szállítható személyek száma 9 14
Nettó ár (Ft) 5 335 000 6 600 000
A tesztelt modell extrafelszereltségeinek nettó ára: 1 045 000 Ft Tesztfogyasztás: 9,1 liter / 100 km
Értékelés: 4,5 csillag - Nagy, kényelmes, szép, gyors, szöszös.