Fogyasztás: 18-20 liter, hektáronként
Teszt: Fortschritt E 516 B kombájn
Borzasztó mennyiségű tárcsa és ékszíj mindkét oldalon. A motor a cséplőt, majd a variátort, aztán a dobot és az utánverőt hajtja. Gyűjtő, rázóasztal, rosta, sorolta átszellemülten János, de ennél a pontnál elvesztettem a fonalat. Egy John Deere kombájn közel 3o-45 millió forint, a még kapható NDK testvér a Fortschritt E 524-es 8-1o millió. Egy használt, régebbi E 516 hoz 5-6oo ezer forint körül hozzá lehet jutni.
Három éve rettenetes állapotban volt, amikor megvásárolták az 1986 os NDK Fortschritt E 516-ost. Azóta szinte az összes ékszíjat cserélték, ami körülbelül 4oo ezer forint. Aztán egy csomó apróságnak tűnő alkatrész, és az összeg már 2 millióra ugrott.
-Nagyon utálok ékszíjat cserélni, pedig alkalmanként csak kettővel kell küzdenem. A kombájnon például a variátor ékszíj cseréje egy egész napos program, ráadásul 35 ezer forint. Szerencsére szinte az ékszíj az egyetlen alkatrész, amit cserélni kell, annyira megbízható az 516-os. Az elmúlt két évben szinte semmihez sem kellett hozzányúlni.
A hútô és a légszűrôk |
A motorral soha nem volt gond. A nyolchengeres tuningolt IFA motor a kombájn legtetején van, fedetlenül. Külön létra szolgál a megközelítéséhez. Impozáns látvány. Mellette már takarva, az óriási hűtő és a vödör méretű légszűrők.
A motor pöccre indul és gyönyörűen jár, a vezetőfülkében szinte alig hallatszik. A 2oo lóerő akár 3o km/ó sebességgel is képes hajtani az üresen 11460 kg-os monstrumot. A hektáronkénti 18-2o literes fogyasztás állítólag elfogadható. Természetesen gabona esetén, mert a kukorica aratáskor ez az érték akár 25 literre is emelkedhet. Akkor az egész elejét, a vágóasztalt és a motollát is ki kell cserélni egy speciális kukoricavágó elemre.
Hogy a munka dinamikus legyen, egyszerre 4oo liter gázolajat képes feltankolni. Hogy mi módon, elképzelni sem akarom, mert a betöltő nyílás több mint két méter magasságban van.
Az első kerekeket hidraulika mozgatja, ezért fék nincs. A meghajtó olajnyomás megszüntetésével fékezhető a szerkezet. A hátsó kerekeknél se hajtás, se fék, viszont azokkal kormányoznak, ezért a fordulókör megdöbbentően kicsi. A szervóval mozgatott kerék több, mint hatvan fokban fordul, ezért a kombájn akár a saját tengelye körül is könnyedén meg tud fordulni.
A ventillátor |
Az irányító fülke egyszemélyes. A komfortról a fej fölött elhelyezett ventillátor gondoskodik. Nyoma sincs a klímának. Borzasztó látvány a tűző napon, gomolygó porban dolgozó kombájnos. A tulajdonos váltig állítja, a kiváló hűtőberendezés elégséges és kellemes körülményeket varázsol. Szerintem lehetetlen.
Az ülést különféle karok veszik körbe. Balra három kar, a két szélső a cséplő és az ürítőcsiga mozgatását végzi. A középsőt elfelejtettem, micsoda.
Az üléstől jobbra van egy vezérlőpult. Rajta az indítókar, kézifék és még másik három. Tekintsünk el a részletektől. A maradék húsz művelet onnan irányítható. Egy háromfunkciós műszerrel akár még sebességet is mérhetünk. Ott van az olajnyomás és a hőfokmérő. Hurrá! Háromra nőtt a felismert kezelőszervek száma: a kormány és a két visszajelző műszer.
A gázkar |
Vérszemet kapok. Jobbra lent a lábnál az a gázpedálszerű izé nem lehet más, csak a gázpedál. De nem, az asztalt mozgatja le és fel, a szörnyű dolgot ott elöl. A gáz sokkal jobb helyen van: jobbra a hátam mögött.
A kulcsszó a variátor. Nem hangzik rosszul. Szintén a jobb oldali pulton szabályozhatnám, ha tudnám, hogyan kell. Egy biztos a variátorral élet és halál urai lehetünk. A variátor szabályozza hogy a cséplô mennyire verje ki a szemeket a kalászból - ha gyengére állítom, egy csomó szem a kalászban marad, és pocsékba megy a gabona fele. Ha túl erősre állítom, péppé veri az egészet és tönkremennek a szemek. Ezért ajánlatos jóban lenni a kombájnossal.
Egy óriási légturbina is van a gép első traktusa alatt. Nem nehéz kitalálni: a gabona tisztítására szerkesztették. Az áramló levegő fújja ki a polyvát és a töreket, vagyis a fölösleges magházat és a szárdarabokat.
János, a tulajdonos szereti az 516-ost. A kombájnozás csak hobbi és fizetés-kiegészítés. Panelházban lakik a városban, és területi képviselő, hol másutt, mint egy gabona termékeket forgalmazó cégnél. De ha eljön az idő, gépre pattan és irány a mező. A felesége az állandó kísérő és szerelő személyzet, mindenre felkészülve autóval és szerszámokkal követi urát. Egyelőre bérmunkában dolgoznak, de remélik, az igazi élet is hamarosan eljön, és saját mezőn arathatnak.
|
Cat megjegyzése:
A helyi termelôszövetkezet géptelepe közvetlen a szomszédságunkban volt. Kisgyerekként elôszeretettel csavarogtam a hatalmas gépmonstrumok, traktorok, kombájnok között, és játszottam bújócskát a Rába Steiger óriási kerekeiben. A szerelôk - mert a gépvezetôk egyben lakatosok, traktorszerelôk, és kombájnosok is voltak - már jól ismertek, és egyszer Csáki Pali bácsi kivitt magával az aratásra.
Amennyire jópofának tűnt a kombájnozás kívülrôl nézve, ezt a fülkébôl már nem lehetett elmondani. A kombájn egy orosz gyártmányú gép volt, rozsdavörös, valami 21-es, de már a betűjelére nem emlékszem, a tsz-ben ezeket váltották le a "modern" zöld-fehér NDK gépek. Légkondi nem volt benne, csak ventillátorok fújták be a kinti forró levegôt. A fülke mint egy üvegkalitka, dél felé könnyedén elérte a belsô hômérséklet az 50 fokot. Ha pedig egy kis szellôzés reményében a sofôr kinyitja az ajtókat, akkor pedig kívülrôl száll be a por és a zúzott szalma és ragad bele az ember bôrébe.
A hômérsékleti anomáliákról eleinte elterelte a figyelmemet a vezetésre összpontosítás. Nagyon nehéz egyenesben tartani, fôképp mivel kis irányváltoztatáshoz is majdhogynem körbe kellett tekerni a kormányt, szóval nem egyszer belenyúlt az "oktató", hogy korrigálja a hibámat, utánam így is cikkcakkos maradt a tarló.
A medvefogás a másik mumus, amivel riogattak. Errôl már többször hallottam, miközben a nap végén sörrel a kezükben egymásnak mesélték élményeiket, hogy mekkora medvét fogtak. Most végre kiderült, hogy nem a barna szôrösrôl van szó, hanem azt nevezik így, ha mindenféle gaz, nád, kis cserje akad a kombájn útjába, ezeket betekeri, és megakasztja a motollát, ennek következtében mindenféle kár érheti a gépet. Na persze nem csak a medvékre kell figyelnie egy kombájnosnak, hanem arra is, hogy délben a sornak azon a végén legyen a géppel, ahová hozzák az ebédet.