Hajtány pajtás!

Sínbiciklik és motoros hajtányok

2007.06.21. 07:54

Szeretné, ha csodabogárnak néznék? Tudja, hogy ehhez nem elég veterán kabrióban vagy agyontuningolt személykocsiban mutatkozni? Itt a megoldás!

A legelvakultabb vasútmániás nem éri be a vonatozással, a vasút fényképezésével, modellezésével. Ő közlekedni akar a síneken, maga vezette járművel. Neki szól a kategória, a hajtány. Pedig nem így indult. A vasút kezdetétől igény mutatkozott az emberi erővel vagy viszonylag könnyű motorral hajtott kisebb járművekre. A pályafenntartók, a sínek útkaparói használták. Végigdöcögtek a pályán, ha jött valami náluk nagyobb, félreállni nem is tudtak, hát lekapták a vágányról.

Nem kell hozzá benzin - kézi és lábhajtányok

A legegyszerűbb technikával készült példányok az utasok izomerejét hasznosítják. A legbizonytalanabb kinézetűnek csak három kereke van, pont olyan, mint a kétéves gyereknek vett első jármű. Egyébként egy evezőpad és egy vaskerekű bicikli hibridje. Ráülünk a fapadra, a lábat megtámasztjuk a tartón, belekapaszkodunk a kormányhoz hasonló fogantyúba, majd érzéssel elkezdjük előre-hátra rángatni. Az alternáló mozgást alakítjuk egyenes vonalúvá. Alapvetően egyszemélyes, hátra kéziszerszámokat, táskát, illetve kimelegedés után a vasutas lajbit rakhatjuk. Természetesen csak bőrszíjjal vagy rafiával rögzítve, a gumipók szentségtörés, mint T-modellbe a CD-játszó.

A kerékpár praktikus erőátvitelét a vasút sajátosságával, a két sínnel kombináló megoldások egy fokkal rafináltabbak. A szélesebb kivitel következtében máris többszörösére növelhető a szállítható személyek száma. Ezek a járművek sem nagy sorozatban készülnek, így a gyártó fantáziájától függően többféle elképzelés valósult meg.

Személyesen a Királyréti Erdei Vasút felső végállomása mellett üzemelő hajtánypályán ismerkedtem a járműkategóriával. A keskeny nyomközű pálya nyomtávja azonos a mellette futó, menetrendszerinti vonatközlekedést lebonyolító Kismaros-Királyrét kisvasútéval. A hajtányokat két kilométerrel lejjebb, a paphegyi csarnokban tárolják, lábon jönnek fel hétvégenként, hogy rátegyék a 750 méter hosszú körpályára. Körpálya, de korántsem unalmas. Egy nagy tisztásról indul, aztán merész kanyarral bevág az erdőbe, komoly lejtők és emelkedők, szűkebb és nagyobb ívek teszik változatossá, néhol töltésen, máshol bevágásban halad.

Az itt rendszeresített hajtányok négyszemélyesek, az első kettő utas biciklinyeregben ül és teker, a hátsó lécpadról pedig buzgón biztatják őket. Az áttétel egyfokozatú, a kerékpárhoz hasonlóan szabadfutós, oldalanként egy lánc viszi hátra a láb erejét. Az eredeti koncepció szerint a hátsó tengelyről meghajtották az elsőt is, de ez nem bizonyult működőképesnek. Ugyanis fék csak elöl van, motorkerékpárokról bontott tárcsafékkel, így a könnyen blokkoló első kerekek miatt megálló lánc meghajlította tengelyeket. Egyébként sem indokolt az összkerék-hajtás.

Milyen vezetni? Pompásan indul a kaland, az ívből kikanyarodva szinte magától gyorsul a masina. Sebességmérője nincs, saccra akár 25-30 km/h-t is elérjük - mivel jó lejtővel kezdődik a suhanás. Aztán balra becsapatunk az erdőbe, és a gravitáció váratlanul ellenünkre fordul. Erős emelkedő szaggatja a lábizmokat, igazi profikhoz hasonlóan ki kell állni a nyeregből, ha nem akarjuk, hogy hátulról utolérjenek.

Puhányoknak bőven elég az egy kör (200,- Ft / koponya), megszállottak viszont többet is lenyomnak. A képek kedvéért gyalogoltam is a pályán, el kell mondanom, úgy a könnyebb. Pedig a kerekek és a viccesen vékonyka sín (7-9 kg/folyóméter, annyira karcsú, hogy ellopni sem érdemes házépítéshez áthidalónak) között szinte elenyésző a súrlódás. Csak a rendes vasúti járművekhez hasonlóan itt is mereven összekötött a bal és a jobb oldali kerék, tehát ívekben a külső csúszik, a belső kapar.

Összességében remek mulatság, a technológiai hibákból (gyenge pedál, elszakadó lánc, csapágyolvadás) eredő üzemszünetek pedig némi átalakítással lecsökkenthetők. Királyréten hétvégén lehet hajtányozni, reggeltől estig, és bár sehol sem láttam a környéken kiírva, mégis napi több száz jegyet adnak el.

7 lóerő 12 utasra - hajtány Tatran 125-ös blokkal, két pótkocsival

A járműtípus jellegzetességei miatt kimaradt egy köztes fokozat: állati erővel vont hajtányt nem ismer a technikatörténet. A belsőégésű motor viszont viszonylag gyorsan elterjedt, abból is a kisebb kétütemű blokkok. Az előbb már említett minimális súrlódási veszteség miatt pár lóerővel is könnyedén elboldogulunk, főleg ha a szerény végsebességet nézzük.

Így tehát a Tatran 125 egykori csehszlovák robogót mozgató 7 LE egy keskeny nyomközű síni járműhöz bőségesen elegendő. Nem csak magához, de vígan elhúz két pótkocsit is. Így felnőttből kényelmesen elfér 12 fő; gondoljunk bele, közúton ehhez már buszvezetői jogosítvány kell. A kis blokk sokoldalú: négyfokozatú sebességváltója bármilyen pályaviszonyoknál vagy terhelésnél optimális. Még jobb, hogy elektromos önindítója van: a dynastarter járó motornál dinamó, álló helyzetben önindító.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

8 perce
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43