Biztonság 40 tonna felett
Bemutató: MAN biztonságtechnológia
Rövid show-val indítottak a szervezők. A jelenlévők megtekinthették a 2001-es európai kamion gyorsasági versenyek bajnokát, a MAN TR 1400-ast, melynek közel 12 literes motorja 2400-as percenkénti fordulatszámon 1500 lóerőt ad le, nyomatéka megközelíti az 5000 Nm-t. Ezek a hihetetlenül magas értékek két 3,6 bar-os turbófeltöltő hatására ébrednek a hengerenként négyszelepes dízelmotorban, ennek köszönhetően 6 másodperc alatt gyorsul 55-ről 160 km/h órára.

De mit ér az erő, ha nem uralod? - jutott eszembe: hiába a ZF által gyártott automataváltó és a Knorrtól származó, ESP-vel szerelt fék, a szélesebb pályákhoz szokott gyári sofőr egy lendületesebb csapatás alkalmával így is csak a szalagkorlát hathatós közreműködésével tudta megállítania gépét, ezzel demonstrálva az üvegszálas lökhárító tűrőképességét. A későbbi szemrevételezés alkalmával megállapíthattam, hogy az agresszív találkozás ellenére is csak minimális sérüléseket szenvedett a szerkezet, amit szükség esetén valószínűleg Écs község kisiparosai is pillanatokon belül kijavítottak volna.
A nem szabványos törésteszt után ízelítőt kaptunk a MAN járműszerelvényekbe épített, vontatóra és pótkocsira is kiterjedő menetstabilizáló rendszer gyakorlati működéséből. A szükség esetén a vontatmány kerekeit is fékező, így a stabilitáshoz elengedhetetlenül szükséges vontatottságot megőrző ESP (EBS+ABS+ASR), sok más elektronikai és technikai megoldással karöltve komplex biztonsági hálót feszít a járművezető és szerelvénye köré.
Az ACC (Adaptive Cruise Control) mára szinte kivétel nélkül az összes felsőkategóriás személygépkocsiban megtalálható. Ez a rendszer hivatott - tempomat használata mellett - a szükséges sebességcsökkentésről, vagy akár a fékezésről is gondoskodni. A ködlámpa mellé épített kis fekete doboz adatokat szolgáltat a központi számítógépnek. Ezen információk segítségével a rendszer azokat a ráfutásos baleseteket igyekszik megakadályozni, amelyek a fáradtság hatására lecsökkent követési távolság miatt következnek be.
Ha az ACC segítségével már nem érjük utol az előttünk haladókat, érdemes a szembejövőket is elkerülni - gondolták a MAN-nál. Ebben segít egy kuriózumnak számító biztonsági rendszer, az LGS (Lane Guard System), amely a szélvédő mögé helyezett kamerán keresztül figyeli a terelővonalak járműtől való távolságát. Az így nyert információk alapján azonnal felismeri, ha a járműszerelvény úttartása bizonytalanná válik és időben figyelmezteti a járművezetőt a hosszabb, monoton vezetések alkalmával fellépő elalvás előtti állapotra. Működési elve egyszerű, mégis hatásos: 60 és 75 km/h között az irányjelzés nélküli terelővonal érintéskor, míg 75 km/h fölött annak átlépésekor figyelmeztető hang- és fényjelzést ad. Hatékony működésének egyik sarkalatos pontja, hogy a felfestések viszonylag jól láthatóak legyenek, így Magyarországon és hasonló állapotú úthálózattal rendelkező országokban csak erősen korlátozott módon nyújthat hathatós segítséget.
A menetstabilitás további fokozása érdekében a MAN és a Michelin közös fejlesztésbe kezdett. Ennek kapcsán létrehoztak egy gumiabroncsrendszert, amely az általánosan elterjedt duplakerekes megoldás alternatívájaként egy speciális felnire szerelt gumival az eddig megszokottnál jóval szélesebb futófelületet kínál az új kamiont vásárlóknak. Az autó tuning iránt fogékonyak figyelmébe ajánlom a 495-ös szélességi értéket. Ezzel a szimpla felnis rendszerrel 9%-os kopás- tehát költségcsökkenés érhető el a duplakerekes megoldáshoz képest, miközben az abroncsok közé szoruló nagyobb kövek okozta veszély teljesen megszűnik.
De ennyi előnnyel szemben bizonyára hátránya is van a technológiának, mivel ma még nem minden gyártó használja. Hát igen, felszereléséhez elengedhetetlenül szükségesek bizonyos technikai feltételek. Ezek a megváltozott kerékviszonyok mellett is biztosítják a biztonságos és balesetmentes közlekedést. Mivel egy esetleges defektnél, - nem úgy, mint az ikerkerekes megoldásnál - az adott helyen nem marad ép, teherviselő abroncs, egy durrdefekt bekövetkeztétől a megállásig a korábban bemutatott ESP stabilizálja a szerelvényt. Fontos még a lassú nyomásvesztés időben való felfedezése, amiben a személyautókból közismert, a MAN-nál TPM-nek becézett nyomásellenőrző rendszer segít. A fentiek miatt csak a gyárban erre előre felkészített vontatókon alkalmazható az új abroncs-család.
Fejlesztéseit a MAN egy Trucknology névre keresztelt program keretében hajtja végre. Ezeket a bemutatón egy speciálisan felkészített szerelvény segítségével ismerhettünk meg. A borulás sikeres elkerülése után streetfighter-közjáték, majd oltási gyakorlat következett. A német cég az elmúlt időben komoly energiákat fektetett az élet- és vagyonmentő gépek fejlesztésébe. Fáradozásaik - remélhetően csak bemutatókon látható - eredményét a katasztrófavédelemnél szolgálatot teljesítő, Schmitz felépítményes FE 27.460-as típusú tűzoltóautóval demonstrálták. A felgyújtott régi Skodát pillanatokon belül eloltották, majd a lökhárítóra szerelt fecskendőből előtörő vízsugár segítségével tolták le az útról.
A kedélyek megnyugtatására a látogatók ezután személyesen is megismerkedhettek a MAN széles járműkínálatával, valamint a pályán már megtekintett speciális célokra épített gépekkel. Különböző méretű, teherbírású és motorizáltságú kamionok valamint buszok sorfala közt sétáltam. Sajnos csak sétáltam, mivel a kamionok és kisteherautók mind-mind zárva voltak. A komforttal, ergonómiával való ismerkedés így reménytelen feladatnak bizonyult. A buszok csak statikus szerepet kaptak a bemutatón, így az igazságtalan háttérbeszorítás miatt érzett lelkiismeret-furdalás lehetett az oka, hogy azok ajtajait nyitva hagyták a kiállítók. Ezek között nézelődve találkozhattam Magyarországon nemigen látható típusokkal, például egy környékbeli háromtengelyes, fapados változattal. Ez valószínűleg méretei és utazási komfortja miatt sem terjedhetett el hazánkban.
Gyönyörű látvány volt a teljesen megtörve leállított, a Hajdú Volán színeiben versenyző csuklósbusz is, melyet a MAN már mint tendergyőztes szállító értékesített a vállalatcsoport részére. Innen pár méterre távolsági- és különjáratokon szolgálatot teljesítő óriások várták a kíváncsi látogatók ostromát.
Rövid álmodozás után lehetőség nyílt - gyakorlott pilóták felügyelete mellett - egy-két kamion kipróbálására is. Egy 530 lóerős TGA 18.530 típusú vontatóra kötött, betonlapokkal 40 tonnásra terhelt Schmitz utánfutós szerelvénnyel tehettem meg pár kilométert. Ha valaki még nem próbált ilyet, egyszer feltétlenül ejtse szerét és megtudhatja, hogy 40 tonna biztonságos mozgatásához szükség lehet a korábban vázolt technikai berendezések hathatós közreműködésére.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
