Biturbós hobbikamion hétvégére
Teszt: MAN TGL - 2005
Sokan imádják teherautójukat. Sokan nem tudnak nélküle élni. Legszívesebben éjjel-nappal a keréken vagy előtte ülnének. De a kamionstop minden hétvégén megkeseríti az életüket, és személyautóba kényszeríti őket. Mit tehet ilyenkor aki semmiképpen sem szeretne a földhöz egy méternél közelebb autózni?
Keres magának egy 7,5 tonna alatti alkalmatosságot, lehetőleg szépet, újat, erőset és gyorsat. Nem is kell sokáig keresgélnie, mivel több gyártó is kínál az apró kategóriában alkalmas szerkezeteket. Így a MAN is, aki kissé felfrissítette az L2000-es sorozatát és a keresztségben - az óriás TGA-hoz igen hasonló és jól csengő - TGL nevet adta neki. Négyféle teherbírással, négyféle teljesítménnyel és háromféle fülkével kínálja ezután a megújult csöppséget.
Miért is emmáenn?
A névadás kapcsán fontos megjegyezni, hogy míg a DAF-ot "daf"-nak, addig az MAN-t nem "man"-nak, hanem "M-A-N"-nek kell ejteni, mivel ez a Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg név rövidítése. Igaz a DAF is betűszó (Van Doorne's Aanhangwagen Fabrik), de már régóta, amióta a Van Doorne család nem tagja a cégnek, a DAF-ot mint kifejezést használják a hollandok.Az MAN nevet az 1841-ben alakult, majd első teherautóját 1851-ben elkészítő Eisengießerei Klett & Comp. cég 1908-ban, negyedik szervezeti átalakulása után vette fel, és az elkövetkező 78 évben változatlanul meg is tartotta. Ebből ma már csak a MAN rövidítés él, amely a több, mint tíz tagú MAN csoport szinte minden tagjának nevében megtalálható. Az MAN Gruppe tagvállalatai a pénzügyi tevékenységektől a vasgyártásig szinte mindennel foglalkoznak.
Az új TGL - ugyanúgy, mint elődje - a 7,5-12 tonnás kategóriát hivatott kiszolgálni, amely méretek a megengedett össztömegre utalnak. Bár a négy variációból hétvégén csak a legkisebb jöhet szóba, mégsem kell elkeseredni, mivel a kamionstop idejére gondolva a legkisebb össztömeggel akár a legnagyobb, tíz méter feletti hosszúságú változatot is megkaphatjuk. Bár tíz méteres járműhosszal három tonna terhet szállítani maximum a cipőkereskedők fognak, díjazandó, hogy legalább a lehetőség megvan. Még ha nem is nagyon élhet vele. Már most félve gondolok a hétvégi útszéli mérlegelésekre, amikor fény derül a 47 3-es doboz valódi befogadóképességére.
A kamionstop
111/1995. (IX. 21.) Korm. Rendeleta nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozásáról (részlet)
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - a törvény 3. §-ának (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel - a Kormány a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya kiterjed minden olyan magyar vagy külföldi hatósági jelzéssel ellátott tehergépkocsira, vontatóra, mezőgazdasági vontatóra és ezek pótkocsijára (a továbbiakban együtt: tehergépkocsi), amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 7,5 tonnát meghaladja.
2. § (1) A rendelet hatálya alá tartozó tehergépkocsival, az ország közútjain
a) június 15-től augusztus 31-ig
aa) szombaton 8 órától vasárnap 22 óráig,
ab) munkaszüneti napokon a megelőző nap 22 órától a munkaszüneti nap 22 óráig,
b) szeptember 1-jétől június 14-éig a megelőző nap 22 órától vasárnap és munkaszüneti napokon 22 óráig
közlekedni nem szabad.
(2) Az (1) bekezdés b) pontjában foglalt korlátozások nem vonatkoznak a nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsikra a november 4. és március 1. közötti időszakban.
(3) Ha az (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott időszakon belül a munkaszüneti nap szombat vagy vasárnap előtti, illetve vasárnap utáni napra esik, a forgalomkorlátozást a korlátozott időszak első nap 8 órától az utolsó nap 22 óráig időben folyamatosan, megszakítás nélkül kell alkalmazni.
Ha már hétvége és hobbi, inkább a sportosan rövidre nyírt, 5,8 méter hosszú, apró billenőplatóval szerelt, alacsonyfülkés változatra gondolok. A C jelű fülke csupán a minimális igényeket hivatott kielégíteni, azt azonban nagyon sikeresen teszi. A 995 mm-es padlómagasság már annyira közel van az egy méterhez és az elvárásaimhoz, ráadásul olyannyira tetszik is a minikamion mokány kiállása, hogy szinte a 40 tonnás monstrumoknál érzett izgalommal mászok fel azon az egy árva lépcsőn, ami a földtől alig 58 cm-re igyekszik segíteni a bejutásban.
Nem kellett nagyot lépni, a lépcsőről mégis rögtön megpillantottam súlyos terhünket, a három tonna folyami kavicsot. A majd 9 m 2-es platóra pakolt kövek kissé megrémítettek. Ekkora teher mellett megmarad-e a sportosság, mert én ettől a csöpp platóstól sportosságot várok. Kis önsúly, kis terhelés, mindenképp érezni szeretném a nagyok és a legkisebb közötti különbséget. Nehogy pont ez a pár kavics tartson vissza!
Utólag elmondhatom: különbség az van. Miután helyet foglaltam az állítható derék- és oldaltámasszal szerelt ülésben, a középkonzolon az első pillanatban 13 vakkapcsolót számoltam össze. Úristen, mi lehet itt akkor, ha mindegyikbe kerül valami? Nekem már a meglévő hét is pont elégnek bizonyult, hogy szükség esetén erős gondolkodásba essek az egyes funkiciókkal kapcsolatban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
