Az örömautózás is belefér

Teszt: Fiat Punto Van

2002.02.13. 08:13
 
   
   

Miután kipróbáltam a Punto Van-t, megértettem, mi a zárt minifurgonok előnye. Kicsi, gyors, mozgékony, keveset fogyaszt és nem kötelező tartozék a menetíró készülék, tehát nincs korlátozva, hogy egy nap mennyit vezethetem. Ezenkívül tökéletes munkaeszköz, ha nem nagy tömegű áru szállítása a cél, hanem a lehető leggyorsabb és legegyszerűbb célba juttatás.

 
   
 

Az 1993-ban bemutatott Fiat Punto kilépett a többi kisautó egyhangúságából. Ennek, és természetesen többi jó tulajdonságának köszönhette, hogy 1995-ben az év autójának választották. A történet itt korántsem ért véget, hiszen a Fiat formatervezői újragondolták a Punto vonalvezetését és egy-két helyen szakítva a teljesen lekerekített formákkal 1999-ben mutatták be új változatát. Az NCAP töréstesztjén négy csillagot kapott, ez az átlagosnál jobbnak számít.

 
   
   

Kissé extravagáns külsejével továbbra is egyéniség a kategóriájában, egyéni formája miatt hamar a szívembe zártam. A Punto Van a háromajtós változatot idézi, a karosszérián egyedül a hátsó oldalablakokat cserélték lemezre, extraként rendelhető a színre fújt hátsó ablak, amely sokkal esztétikusabb, mint a fekete lemez. Néha azonban, főleg városban közlekedve jól jött volna a hátsó üveg, mert az autó melletti forgalom kiesik a látótérből.

 
   
 

Az utastér kimondottan tetszetős, a műszerfal ergonómiája tökéletes, minden kezelőszerv könnyen elérhető, kezelhető. Az autó belső kialakítását úgy oldották meg, hogy bármikor személyautóvá alakítható .





 
   
   

A Punto Van-t 1,2-es benzines és 1,9-es dízel motorral szerelik, mi a benzines változatot teszteltük. A 60 lóerős motor rendkívül csendes, rádiózás vagy beszélgetés közben még nagyobb sebességnél is alig hallani. Így egyedül a sebességmérő nyújtott segítséget a sebességváltáshoz, hiányoltam is a fordulatszámmérőt.

 
   
 

Álló helyzetben a motor állapotáról egyedül egy a műszerfalon található kontrollámpa ad tájékoztatást. A motor 102 Nm-es nyomatéka nagyon jól gyorsítja a 865 kilogrammos autót, a terhelés sem vesz vissza sokat a lendületéből. Az 5+1 fokozatú sebességváltó könnyen kapcsolgatható, minden sebességfokozatban könnyen elérhető.

Az ülések nagyon kellemes meglepetést okoztak, rendkívül kényelmesek. Egész napos vezetéstől sem fájdult meg a derekam, pedig a szivacsozása kicsit kemény. Különösen az ülések állíthatósága egyedülálló a kisáruszállítók kategóriájában. Az ülést a válaszfalig hátratolva szinte teljesen kinyújthattam a lábam, így bárki könnyedén beállíthatja a számára optimális távolságot. A kormány helyzete sem jelentett leküzdhetetlen akadályt beszállásnál.

 
   
   

Az ajtóba épített könyöklő nagyon kényelmessé teszi a vezetést, a kárpitozása sem dörzsöli ki a vezető kezét. A rakodórekeszekkel viszont szűkmarkúan bántak, a kesztyűtartót és az ajtóba épített rakodórekeszt leszámítva nem áll rendelkezésünkre nagyobb hely az iratok és egyéb használati tárgyak elhelyezésére. A fűtő-szellőztető rendszer szinte trópusi hőséget képes teremteni az utastérben nagyon rövid idő alatt, a hangját pedig csak a páralefújó üzemmódban hallatja.

 
   
 

Az 1m3-es raktér egyedülálló a kategóriában. Az 510 kilogrammos teherbírás miatt a hátsó futóművet megerősítették, ezért az autó rossz útviszonyok között, üresen kissé ugrál. A Punto Van rakterét belülről kárpitozták, ami szintén nem mindennapi a kisáruszállító furgonok körében. A raktérborítóval a kisebb térfogatú rakományt kiválóan el lehet rejteni.

Az raktér 1260 mm széles, 905 mm magas és 1380 mm mély, a kerékjárati dobok között 1076 mm a távolság. A raktér nem variálható, ezért csak a olyan tárgyakat szállíthatunk, amikből kisakkozzuk, hogy be is férjenek, de ne csúszkáljanak.. A hátsó ajtó nemcsak kulccsal, hanem a vezető ülése mellett található kar segítségével is nyitható. Az ajtó becsukása már kicsit nehezebb.

 
   
   

Vezetni igazi élmény volt, még örömautózás is belefér, ha a raktér üres, vagy ha a rakományt nem a "törékeny" feliratú matricával díszítették. Stabil útfekvése miatt mind a hirtelen manőverezéseknél, mind a nagy sebességű haladásnál könnyen kezelhető. Végsebességét 150 km/h-ban adták meg, azonban a teszt alatt uralkodó kedvezőtlen útviszonyok miatt mi csak 130 km/h-ig merészkedtünk. Ekkora sebességnél még megfelelő tartalékkal rendelkezett a motor, és a hangja nem harsogta túl a bent ülők beszélgetését.

 
   
 

A kétfokozatú szervokormány a Punto II nagy dobása, egy furgonban talán még jobban jön. Alaphelyzetben a kormányzáshoz nagyobb erő szükséges, ami az országúti vezetésnél könnyen kezelhetővé teszi az autót. A City gomb megnyomásával a kormány szinte egy ujjal elforgatható, ami különösen a városi vezetésnél, gyakori manőverezésnél és a parkolásnál jelent nagy segítséget.

 
   
   

A polielliptikus, állítható magasságú fényszóró nagyon vakít, olyan fénye van, hogy éjjeli vezetésnél sokan rám villogtak, talán illendő lenne átkapcsolni tompítottra. Persze megmutattam nekik, hogy ez az volt. A fékek szinte az aszfalthoz ragasztják az autót, már a pedál enyhe lenyomásával is erélyes fékhatás érhető el.

A gyárilag megadott 5,7 literes átlagfogyasztást nem sikerült jelentősen túlszárnyalni. Bármit csináltam, nem ment 6 fölé az 1,2-es motor, még teljes terhelés mellett sem. Valószínűleg még azok a legelvetemültebb sofőrök sem lennének képesek ennél nagyobb fogyasztást produkálni, akik a gázpedálnak mindössze két állását ismerik.

Alapfelszereltség:
Állítható magasságú fényszórók, rádióelőkészítés 2 hangszóróval, raktérborító, 2 fokozatú szervokormány, Fiat Code indításgátló rendszer, hátsó sárfogó gumi, vezetőoldali légzsák, lemezelt hátsó oldalablakok, polielliptikus első fényszórók.

Extrafelszereltség:
ABS, mechanikus légkondícionáló rendszer, állítható magasságú kormány és vezetőülés + Állítható deréktámasz, ködfényszóró elöl, metál fényezés, riasztórendszer, Low rádiósmagnó, elektromos ablakok + központi zár, utasoldali légzsák, színrefényezett lemez a hátsó ablakon, oldalvédő dísz gumicsík

Alapárak:
Fiat Punto Van 1,2i 1.823.050 Ft
Fiat Punto Van 1,9D 2.242.500 Ft.
l

Az oldalról ajánljuk

A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

tegnap, 16:45
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38