A nevében ígért kaland az első vakondtúráson véget ér, és platója egy talicskától zsúfolt lesz. Kis- és kocavállalkozónak viszont nagyon megéri. 5-6 litert fogyaszt, teherautó lévén az árából, fenntartásának és üzemanyagának költségéből vissza lehet igényelni az áfát. Egyesek szerint elő- és utószezonban csajozásra is alkalmas.
Nagyszerű látni, milyen találékonyak a gyártók, ha ostoba szabályokkal fojtogatják egy-egy ország lakosságát. A Fiat Strada piacképessége a platójában (és dízelmotorjában) rejlik. Haszonjármű, így költségének áfája maradéktalanul a vállalkozónál marad. Még jobb lenne, ha az így is pici rakfelületet 20 centire kurtítva még egy üléssort kapna. Igaz, akkor nem lenne ilyen csinos.
Hirtelenjében a kakaón, kávén és a futballistákon kívül más brazil exportárut nem tudnék megnevezni. Ki gondolná, hogy a Copacabana, az őserdő és a tőle elnyert ültetvények között valahol elfér az ipar is? Pedig tesztünk szereplője Dél-Amerika legnagyobb országából való. Ahol a munkaerő olyan olcsó, hogy a hosszas hajókázás költségét is elbírja a Strada. A bruttó 2,75-3,35 millió közötti vételár a kisteherautók Daciájává teszi a Fiatot. Ne higgye, hogy ez pejoratív, a románok új büszkeségét (Logan) kivétel nélkül szeretjük.
Rend és haladás - Brazília
"Ordem e progresso" - áll az 1889-ben megszülető Brazil Szövetségi Köztársaság zászlaján. Szép célkitűzés, még mindig aktuális a megvalósítása. Ekkorra már 67 éves önálló történelme van Brazíliának, I. Pedro portugál koronaherceg önállósodási törekvése, vagyis a császárság kikiáltása következtében. És 2000-ben ünnepelték (ha egyáltalán) 500 éves létüket, 1500-ban fedezi el a mai Brazíliát a portugál hajós, Pedro Alvarez Cabral.
Az akkori őslakosok tisztavérű leszármazottai nincsenek sokan, a népesség 60% fehér, negyede mulatt (fekete és fehér szülők) vagy mesztic (fehér és indián szülők), nyolcada zambó és fekete (fekete és indián szülők). Utóbbiakat természetesen rabszolgának hurcolták ide, egészen a köztársaság megalakulásáig ebben a státuszban sínylődtek.Az ország bolygónk ötödik legnagyobb állama, nagyobb, mint a komplett Ausztrália és Óceánia, Európa is csak a Volgán túli területekkel előzi le. 160-170 millió lakosából kicsivel több, mint 10% él Săo Paolóban, és Rio de Janeirónak sincs szégyenkeznivalója 11 milliós népességével. Három brazilból kettő metropoliszban él.
Még szerencse, hogy az időjárás kegyéből az alig öt százaléknyi művelt terület képes ellátni maniókával, kukoricával, szójababbal, burgonyával és a többi tápláléknyövénnyel a lakosságot. Sőt kakaóból és kávéból bőven jut a gyarmatáruhoz szépen hozzászokott Európába is.
Meglepő, hogy nemcsak a csapadékos időjárásnak köszönhetően bőven kígyózó folyóhálózaton közlekednek a helyiek, de 1,6 millió kilométer közútjuk is van. Ebből azonban csak 8-10% burkolt, érthető hát a Fiat Strada ottani gyártása, és nem pedig mondjuk az F430 Spideré .
Mit kapunk ennyi pénzért, jogos a kérdés. Két karosszériaváltozatban három motor közül választhatunk (a műszaki táblázatban szerepel még egy egykettes benzines, de szerencsére az árlistán már nincs rajta.) A rövidfülkés platója 177 centiméter hosszú; bizony, elég szerény hatásfokkal használták ki a 4,4 méter teljes hosszt. A hosszított utastér javára a raktérből 30 centit csíptek le, ami második üléssornak még apró kupé-kabrióknál is kevés.
Járművünk utóbbi verzióból való. A fülke tehát elég szellős, a lábtér különösen, mivel a tengelytáv 2,72 méteres. Meglehetősen sok motyó befér az ülések mögé. Személy szerint egy 55 cm képátlójú tévéhez illő állványt cipeltem vele haza, minden korlátozástól mentesítve utasomat. Behuppanva a habpuha ülésbe még azt is mondom, kényelmes, kézre-lábra esik minden. Innentől viszont nincs okom pozitív jelzőket alkalmazni. Olcsó az összhatás, olcsók a részletek, durva plasztik mindenütt. Kopogni, inkább dörömbölni lehet a műszerfalon. Műbőr találkozik műszállal az ajtón. A váltógomb anyaga és formája mindenkit leszoktat a helytelen menet közbeni szorongatásáról. Sajnos, ugyanígy a kormányt is csak muszájból érintjük.
A legiszonyatosabb azonban a teljesen víztaszító anyagból szőtt üléskárpit. Egyetlen személynek engedtem át az autó vezetését; webszerkesztőnk a látható élvezet mellett hamarosan az ülést kezdte tapogatni. Nem csinált maga alá kiskutya módjára örömében, hanem a megelőző 20 perces ott-tartózkodásom lecsapódott verejtékét érezte. Pedig nem volt kánikula. A Dacia Loganhoz akartam hasonlítani a belsőt, mivel a vállalt spórolás miatt használt anyagok, a masszív fogantyúk, a szándékosan lebutított dizájn, de még a szag is ugyanolyan. De a román Renault ülései luxustermékek a brazil Fiatéhoz viszonyítva.
Kint ritkán fogdossuk autónkat. A gyári takaróponyva ez alól kivétel, ha nagyobb tárgyakat óhajtunk szállítani. Mihamarabb szerezzünk hozzá kesztyűt. Egyszerre nyújtja a gumi, a habosított polisztirol és nejlonfólia érintésének borzalmát. Más problémám nincs vele, esőben nem tesztelhettem, és a környékünkön élő csibészek sem választották duhajkodásuk tárgyának, a plexi buszmegállóreklám helyett.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
