Láttam a jövőt: maradhat
Próba: Honda FCX üzemanyagcellás hidrogénautó - 2007
Sssshhh-ssshhh-sssshhh, surrog a szélerőmű gigászi háromágú légcsavarja a fejem fölött. Vadvirágok porát kavarja a nyári szellő. A versenypálya rázókövein ördögszekér bukfencezik át. Nyomában suhan egy nesztelen autó. Én egy másik mellett állok, hunyorgok a napsütésben. A tanksapka nyitva, a fülemet csiklandozza a tankba áramló hidrogén süvítése. Nem drogoztam.
Rossz hírem van: mind meghalunk. De mielőtt elvinne a szélütés vagy egy aláhulló balkon, nem mindegy, hogy mennyi szívással telik az idő. A helyzet az, hogy be vagyunk zárva egy bolygóra, ami az istennek se akar velünk hízni. Mi viszont kéjelgünk, kajálunk, kakilunk, nagyrészt tönkretéve mindent, amihez hozzáérünk. Ennek így rossz vége lesz, de csak sokkal később, ha ügyesen lassítjuk a szaporodást és a környezetrombolást.
Az emberiség lassan kilábal a gyermeki dackorszakból, és elhiszi, hogy tényleg megöli magát, ha így folytatja. Véges természeti energiaforrásokra és véges nagyságú élőhelyre nem lehet végtelen sokasodást és gyarapodást alapozni, ezt mondja a rideg logika. Egyszer majd kirajzunk a világűrbe, akkor megint lesz egy csomó hely, amit szétdúlhatunk. De addig is, amíg a közlekedési eszközök köre kibővül a hiperűrhajóval, kell valamit kezdenünk a belső égésű motorral.
Képzeljék, a mai autók mind napenergiával mennek. A Lamborghinik, a Kamazok és a Velorexek is. Mégpedig így: a nap évmilliók óta süti a földet. A fényéből fotoszintetizáló növények sarjadtak, fák, bokrok, tüskés kaktuszok és illatos virágok. Ezek a halott növények most mind ott vannak a föld alatt, ahová a halottak általában kerülnek. És belőlük lett a kőolaj, a szén és a földgáz. Mindaz, amit elégetünk hogy fűtsünk, hűtsünk, világítsunk és közlekedjünk vele.
Az autó, aminek a hátsó ülésén gurulok ide-oda, ahogy a versenypályán cikázik, nem éget halott növényeket. Ballal kétségbeesetten csimpaszkodom a kapaszkodóba, jobbal próbálom lefotózni, ahogy a műszerfalon kék törpéből izzó vörös óriássá dagad a napot utánzó ikon, ami az üzemanyagcella áramleadását mutatja. Épp 100 kilowatt gyorsít ki minket a sikánból, nyomunkban örvénylő levegőt és néhány csepp vegytiszta H 2O-t hagyunk.
A kör végén sajgó felkarral szállok ki a kukoricarostból szőtt biotextil ülésből. Ahhoz képest, hogy egy karbon karosszériás, felbecsülhetetlen értékű, két példányban létező tanulmányautó egyikéből bújok elő, elég intenzív élmények értek. Ez az izé jó gyorsan tud menni. Pedig láthatatlan, színtelen, szagtalan gáz hajtja. Állítólag. Persze honnan tudhatnánk, elvégre láthatatlan.
Maga az autó viszont látható, és gyönyörű. A Honda FCX néhány éve kedvesen nyomi kisautó volt. Rövid, tömpe és magas, mert a teljes padlóját elfoglalta az üzemanyagcella, ami hajtja. És bár alig ment úgy, mint egy 1,2-es benzinmotor, Japánban és Amerikában hivatalos résztvevője lehetett a forgalomnak, mert teljes értékű autó. Az új FCX viszont nyúlánk és lapos. Az orra tökéletes csepp, a feneke annyi lágy ívből áll össze, hogy Japán összes szuperkomputere a lemezmunkát számolta a szamurájkor óta. És belül irdatlan nagy. Mert az üzemanyagcella, ami 130 lóerővel és 256 Nm-rel hajtja, akkora, mint egy kézitáska, és elbújik a két első ülés közti könyöklőben.
Illetve az üzemanyagcella nem hajtja, az csak az áramot adja a görögdinnye méretű elektromotornak, ami a sárgadinnye méretű váltón keresztül forgatja az első kerekeket. És mivel minden, ami az FCX-et mozgatja, abszurdul kicsi, a beltere gigászi. Hatalmas és makulátlan, mint egy szériagyártású autóé. Képtelenség elhinni, hogy nem robotok ontják ezerszám. Egyedül a műszerfal Civic-légbeömlői gyanúsak, mert egyébként egyedi és kellemesen friss a dizájn mindenhol. Az LCD-s műszerek még viszonylag ismerős képet mutatnak, de csak messziről. Ami fordulatszámmérőnek látszik, igazából a leadott vagy visszanyert kilowattokat méri. A tank szintjelzője a 171 literből még hátralévő hidrogén mennyiségét mutatja. Lassan apad, 350 barra töltve 570 km-re elég.
Mi az ördög az az üzemanyagcella?
Megvolt a kísérlet kémiaórán, amikor elektromos áram segítségével felbontottuk a vizet hidrogénre és oxigénre? Na, ekkor elektromos energia befektetésével csináltunk vízből hidrogént. Az üzemanyagcella pont fordítva működik. A hidrogén egyesül benne az oxigénnel, és közben áramot termel.
Képzeljünk el egy klasszikus sonkás szendvicset. Kenyér, vaj, sonka, vaj, kenyér. Így működik: a H 2 a palackból bemegy az üzemanyagcella egyik oldalára (kenyér). Itt érintkezik a katalizátorral (vaj) ez általában valami platinaféle anyag, ezért is olyan drága még a technológia). A katalizátortól két H +-ionná bomlik és két kósza elektronná. A leváló elektronok a pozitív elektródon keresztül át akarnak jutni a cella másik (negatív elektród, azaz katód) oldalára, de közben mi huncutul átvezetjük őket az elektromotoron, amit meghajtanak. Ez maga a számunkra hasznos villanyosság.
Mindeközben a szendvics másik oldalán O 2-gázt, azaz oxigént küldünk a cellába (kenyér). Ez érintkezik a katalizátorral (vaj) ami két oxigén atomra bontja az O 2-t. Ezek nagyon negatív atomok, így átvonzzák a cellákat elválasztó membránon (sonka) az elektronjukat vesztett H +-ionokat. A H + pedig, miután átjött a membránon, boldogan egyesül a közben a rendszeren körbeért és megdolgoztatott elektronjaival és az oxigénnel, és lesz belőlük H 2O, vagyis víz. És kész.
Azoknak a kedvéért, akiket a vízbontás utáni durranógázos kísérlet felizgatott annak idején eléggé, hogy megértsék a reakcióegyenleteket, íme:
Anód oldal: 2 H 2* 4 H + + 4 e -
Katód oldal: O 2 + 4 H + + 4 e -* 2 H 2O
A komplett reakció: 2 H 2 + O 2* 2 H 2O
Az egészben azok a huncut kérdések, hogy milyen az a membrán, amin a H 2 nem fér át, de a magányos H + igen, hogy miből van a cella, amiben a gázok és a keletkező víz utaznak, de ezekről nem beszélünk, mert nekünk se kötötték az orrunkra. Mindenesetre egy ilyen cella önmagában 0,7 volt feszültséget generál, ezért összekombinálnak belőle egy nagy rakást, hogy meglegyen az autó mozgatásához elegendő feszültség. De ezeknek a száma is titok.
Akár kívülről, akár belülről nézi az ember, tökéletesre munkált tárgy. Sehol egy kósza illesztési hiba, egy eldolgozatlan részlet. Működő klíma, villanyablakok, lámpák, légzsákok, hibátlan szigetelés. A tanulmányautók nem ilyenek. A tanulmányautók nyekeregnek, zörögnek, esetlegesen működnek és tele vannak használhatatlan bohócságokkal, de senki se bánja, mert nem léteznek. Ez viszont egy elképesztő késztermék, az ajtók puffanásától a kárpitok selymességéig aprólékosan végiggondolt és legyártott, mindennapi használatra kész autó.
Ennek bizonyításáról szól az egész tesztút. Beülök előre, beállítom az ülést, a kormányt, az elektromos tükröt. Bekötöm az övet, D-be húzom a váltókart a műszerfalon, és gázt adok. Hidrogéngázt. És nem történik semmi, csak megindul a vetített háttér az ablakokon túl hátrafelé. Nincsenek hangok, nincs sebességérzet, nem rohangásznak lángfronttal pörkölt dugattyúk fel-alá, nem kavarog az atomizált benzin a hengerekben szikrára várva, nem nyögnek a nyugvócsapágyak és izzanak a leömlők, csak megy a világ hátrafelé. Ahogy megmozdul a kezem a kormányon a kanyarban, hallom, ahogy a tenyerem bőre nyusszanva csúszik a karimán.
Van-e életképesnek tűnő alternatíva?
Van ám. Itt van mindjárt az egzotikus Tesla Roadster . Lotus alapokra épül, Amerikában. 4 másodperc alatt van százon, 320 km a hatótávolsága, és 3 óra alatt újratölti magát a hálózatról. Percenként 13 000-et forgó villanymotorja bestiálisan nyomatékos, és ha tényleg kapható lesz (állítólag hónapok kérdése), egycsapásra megszűnhet az élményautózás és a villanyautózás közti szakadék. A Tesláról a Belsőségen többször írtunk , tegnap még egy videót is posztoltunk róla, ahogy némán száguld a Goodwood Festival of Speeden .
Aztán itt a sűrített levegővel működő légautó Indiából. A teljesítményadatai kevésbé izgatóak, de semmivel se kevésbé szép az elve, mint a hidrogénautóé. A Tata AirCar egyelőre lassú, de az idő neki dolgozik, és jövőre ezt is sorozatban tervezik gyártani. A jelentősége óriási, mert ha ilyenekkel sikerülne motorizálni a fejlődő világot rákkeltő dízelek és üvegházhatást fokozó benzinesek helyett, mind később halnánk meg.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
