Láttam a jövőt: maradhat

Próba: Honda FCX üzemanyagcellás hidrogénautó - 2007

2007.07.03. 08:18 Módosítva: 2016.03.11. 13:41

Adatlap Honda Fcx Fcx - 2007

  • 0 cm3-es, 0 hengeres elektromos
  • 129 LE @ 0 rpm
  • 256 Nm @ 0 rpm
  • automata
  • Végsebesség:
    160 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

 

Előttem a felvezetőautó hasít. Elvileg hogy elejét vegye az éktelen száguldásnak. Mivel tényleg fogalmunk sincs a sebességről (mármint ösztönösen, mert kiírva persze látjuk), kicsit könnyű volna kidönteni egy pálya menti szélerőmű oszlopát egy alaposan elsokallt kanyarban. Valójában elég izmos tempót diktál. Sokszor kerül a pedál a kárpitra, sokszor izzik narancsosan a napocska a műszerfalon, de csak a villanymotor távoli, fojtott nyüszítése szüremlik be nagyritkán. A dobhártya idegesen feszül, rezgető ingerekre vágyik, hogy segítsen megérteni, mi történik, de még menetszél és futóműzaj sincs.

Furcsa. Ha a némaságot leszámítjuk, ez egy autó. Kellemes Honda szedán, mint egy megkukult 2,4-es Accord, olyasmi. A villanymotor nyomatékával mindig egyformán gyorsul, és hangok híján csak a kanyarban érezni a tehetetlenségén át, hogy mégis van teste. Nem a karaktere miatt hozták versenypályára, hanem azért, hogy ne törjük össze. A fejlesztési és egyedi gyártási költségekkel együtt hét generáción át törleszthetném az árát, ha meg találna semmisülni.

 

A karosszéria most karbon, de jövőre, amikor tényleg elkezdik sorozatban gyártani, már acél lesz. Szerintem bukjuk a tejüveg első lámpákat, és kapunk egy iPod-csatlakozót, hogy vihessünk motorhang mp3-akat, egyébként az FCX kész van. Egyelőre kevés lesz belőle, mert - mint bizonyára önöknek is feltűnt - hidrogént nem ad a hentes. De kísérleti kutak már alakulnak, és a Honda komplett rendszereket is kínál, amik maguk állítják elő és tankolják az autóba a gázt, miközben fűtik és meleg vízzel látják el a lakást.

A hidrogénezés rákfenéje, hogy magányos H 2 gyakorlatilag nincs a földön. Csak kötött állapotban találni, főleg vízben vagy szénhidrogénekben. Azaz olajban, földgázban. Ha ezekből ki akarjuk nyerni, ugyanúgy energiaigényes dolog, azaz a szennyezést és a bolygószipolyozást nem szüntettük meg, csak áthelyeztük/átalakítottuk. De ez csak a jelen. És az se teljesen. Ugyanis a bemutatót azért tartották pont Gotlandon, ezen a svéd szigeten, mert itt az áramot nagyrészt szélerőművek termelik, amik nem ártanak semminek. A szélből áram lesz, az áram felbontja a vizet hidrogénre és oxigénre, a hidrogén bemegy az autóba, és kijön a víz. Gyönyörű. És egyetlen közel-keleti országot se kellett lebombázni érte.

Miért jó a hidrogén?

Felmerül a kérdés: ha áram kell a hidrogéngyártáshoz, és aztán a hidrogénből az autó megint áramot csinál, hogy meghajtsa a villanymotorjait, mi az ördögnek beiktatni a hidrogént, miért nem tankolunk egyből áramot? Egyrészt mert a technika mai állása szerint több hidrogént tudunk magunkkal vinni, mint áramot. A hidrogént irdatlanul összenyomjuk (350 barra, a légköri nyomás 350-szeresére), így a Honda FCX-be befér 171 liter, és az még mindig csak alig pár kiló, annyira könnyű a hidrogén.

Másrészt talán – de ez szigorúan csak összeesküvés-elmélet – mert a hidrogént ugyanúgy tankolnunk kell valahol, mint a benzint és a gázolajat. Így úgy állhatunk át egy szennyezésmentes közlekedési eszközre, hogy közben nem forgatjuk fel fenekestül a világunkat. Az infrastruktúrát ugyan át kell alakítani, de nem válik feleslegessé egyik pillanatról a másikra.

 

Ahogy a pályán nő a tempó, némelyik kanyarban meg-megcsikordulnak a gumik. Lassan megszokom a csendet, az emberi fenékbe épített gyorsulásmérő fokozatosan átveszi a hallójárat szerepét. Ahogy a sötét szobában kihegyeződik a fülünk, ugyanúgy cseréli le az agy a fontos ingerek forrását az FCX-ben. Hallás kiesik, g-mérő bekapcsol. (Anatómiailag vicces, hogy gyorsulásmérésre és hallásra ugyanúgy a belső fület használjuk.)

A nagy gázok után nagy fékek jönnek. Fékezéskor a Honda nem pusztán a tárcsákat hevíti a kanyarra készülve, hanem visszatáplál a lítium-ion akksikba, azaz ugyanúgy tárolja az áramot, ahogy a laptop, amin most írok. Négy kört megyek összesen, ez úgy 12 kilométer. 12 kísértetiesen steril, de egyáltalán nem elkedvetlenítő kilométer.

 

Van jövője az üzemanyagcellás hidrogénautónak?

Idefelé azt hittem, benzinszagú krokodilkönnyekkel fogom siratni a belső égésű motort. De nem nagyon van miért. Igen, hiányzik a dráma és az ordítás. És a sebváltó. A géperejű helyváltoztatás öröme viszont változatlan. Mindegy, mi hajtja az autót, csak engedjék vezetni. A radaros tempomat, a sávtartó automatika és a mindent látó, zéró toleranciájú szabályőrség öli meg a vezetést, nem a hidrogén.

Ha húsz év múlva ezzel susoghatok fel Lepencére, hogy forró gőzt izzadjon a meghajtott cella, egy rossz szavam se lesz. De azért titkon remélem, hogy egy kolonizáló űrhajó gyomrában jut majd 10 négyzetméter a 70 éves Corollámnak, hogy egy fosszíliákban gazdag, lakatlan bolygón az unokám még csapathasson párat a régi szép idők emlékére.

Mennyire hatékony az üzemagyagcella?

Maga a cella durván 80%-os hatásfokú, azaz a hidrogén energiatartamának 80%-ból tud áramot csinálni. Ez eddig klassz. De aztán az áramból mozgást kell csinálni (meg kell vele hajtani az autót), ezt az elektromotor végzi, szintén 80%-os hatásfokkal. Az összesen (100 × 0,8 × 0,8 = 64) 64 százalékos hatásfok. Ehhez képest egy szokásos benzinmotor a benzin energiatartalmának alig 20 százalékát alakítja hasznos mozgási energiává, a többi mechanikai és hőveszteségek során pocsékba megy.

Valójában azonban az üzemanyagcella se ilyen nagy király, ha hozzávesszük a hidrogén előállítását is. A vízbontáshoz használt áramot termelő erőművek ugyanis 40% körüli hatásfokúak, és az áramot szállító és átalakító rendszereinken is elvész 10%. Az egész rendszer tehát, az áram megtermelésétől az autóból kijövő vízig 100 × 0,8 × 0,8 × 0,4 × 0,9 = 23%, tehát összességében alig vagy egyáltalán nem jobb, mint a mai autók.

A különbség akkor lesz hatalmas, ha az áramot a hidrogéngyártáshoz megújuló forrásokból (vízerőmű, szélerőmű, naperőmű) nyerjük, ekkor ugyanis a hidrogén kvázi ingyen van, így kivehetjük a számításból, és megmarad a jármű 64% körüli hatásfoka. És a bónusz öröm, hogy nem öljük meg a Földet.

 

Miért nem fagy minden jéggé, amikor hidrogént tankolunk?

Fenyő fotográfus kiváló kérdése volt, hogy amikor 350 baros nyomású hidrogént tankol az FCX, és az a palackból beletágul az FCX üres tankjába, miért nem hűl abszolút nulla közelébe a cső és az egész miskulancia? Azért, mert a csövön direkt annyira kicsi a luk, hogy a nagy sebességgel átáramló gáz a súrlódástól körülbelül annyit melegszik, amennyit a tágulástól hűlne. Így nem dermed minden jéggé, a teljes feltöltés így is alig néhány perc.

 

Sajtógaléria

Aki további részletekre kíváncsi, ne hagyja ki sajtófotó-galériánkat.
Kattintson ide!

H.264 (640x360, 65 MB) * WMV (640x360, 48 MB) * DivX (320x180, 24 MB)

A Honda FCX próbaútjáról tévéadást is készítettünk. Ez az:

H.264 (640x360, 65 MB) * WMV (640x360, 48 MB) * DivX (320x180, 24 MB)

Az oldalról ajánljuk

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
  • Hírek

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát

Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.

tegnap, 17:48
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20