Szerelem pénzért

Teszt: Seat Ibiza 1,4 Stella

2002.08.06. 10:29

A spanyol márka egyedül minden bizonnyal már rég belehalt volna az elmúlt évek véres piaci csatározásaiba, ha a Volkswagennél valaki a '90-es évek elején nem csap a homlokára: csináljunk világszerte ismert és elfogadott márkát a szegény kis cégből!

 
   
   

A hónuk alá nyúltak, adtak nekik padlólemezt, motort, értékesítési hálózatot és arcot. Az előbbi három jót is tett a cégnek, ügyesen beárazott, rendesen összerakott autóikkal és a VW bizalmi hátterével szépen összeszedték magukat, folyamatosan jöttek az újabb modellek, és velük együtt a nemzetközi elismerés.

A negyedik pont, amivel komolyabb gondok vannak. Léteznek a Cupra-változatok, van Leon 4x4, volt WRC-jük és háromszoros világbajnok F2-es autójuk, és az utóbbi időben bemutatott tanulmányautóik (Salsa, Tango) is igazán lendületes képet közvetítenek. Aki vezetett már Seatot, tudja, hogy átlagos modelljeiket ugyanúgy nem lehet sportos karakterűnek bélyegezni, ahogy például a (főleg korábbi) Hondákat vagy Alfákat igen.

 
   
 

A Seatok külseje sokkal dinamikusabb hatású, mint mondjuk egy Skodáé, vagy egy átlagos Volkswagené, azonban nyílt titok, hogy a Lego-szerű autóépítésnek köszönhetően egy Ibiza - az arculaton kívül - semmivel sem vérpezsdítőbb, mint egy jó Polo vagy Fabia.

Így a hazaszerető spanyol hegyipásztoron kívül kétféle Seat vásárló létezhet. Az első típust nem érdekelik az autók az utolsó szilentblokkjukig, így szíve húzása alapján választja ki a spanyol kistigrist, és élete végéig boldogan használja abban a tudatban, hogy neki sportos autója van.

 
   
   

A második pont az ellentéte, érdeklik az autók, informálódik is, és kifejezetten bízik a VW termékekben. De valami különlegességre vágyik. Ő élete végéig boldogan használja a Seatot abban a tudatban, hogy autója különbözik a tömegtől, és közben mosolya is nyugodt, mert feneke alatt a hagyományosan kitartó VW alkatrészek dolgoznak.

Az új, 3. generációs kasztni a Polo padlólemezére épül, motorja is a Poloból jól ismert 1390 cm 3-es 16 szelepes 75 lóerős szerkezet. Ez a motor eleve kerékkötője a sportos menetteljesítményeknek. Az 1057 kg-os kasztnit inkább elbírja, mint repíti, 0-ról 100 km/h-s sebességre 13 másodperc alatt gyorsul. Ehhez is jól kell rajtolni és nagyon eltalálni a váltási pontokat, ellenkező esetben az érték könnyen lehet akár 18 másodperc.

 
   
 

A tiltás 5800-as fordulatnál történik, ugyanezen motor 100 lovas változatát akár 7000-ig is pörgethetjük, az nyilván jóval hangosabb, élvezetesebb és dinamikusabb. Lomhasága ellenére ezt is érdemes kihúzatni, mert 3500 fölött szép, érces morgással válaszol a kipufogó.

Ha bejön a leginkább középtartományban vastag motorhang, sok dolgunk lesz az elég rövid fokozatokkal szerelt váltóval. Az ötsebességes szerkezet kapcsolásai nem túl finomak, sőt meglehetősen határozott mozdulatokat igényelnek, ez azonban előnyére is válik a váltónak: félrekapcsolni nehéz. Ötödikben, 1000-es percenkénti fordulatnál 33,6 km/h a sebessége, hozzáteszem, az autó nem szeret ötödikben percenkénti 1000-es fordulaton menni.

 
   
   

Visszakapcsolásra városban bőven van lehetőség, ha nem annyira a sorral, mint inkább a sor elején kívánunk haladni. A gyári adatok szerint városi fogyasztása 8,8-8,9 liter 100 kilométerenként, nekem is pontosan ez az érték jött ki, 1/4-ed rész országúttal kombinálva, majdnem folyamatos klímahasználattal.

A futómű elöl MacPherson rendszerű, független kerékfelfüggesztéssel, hátul pedig kis helyigényű, stabilizátor nélküli kapcsolt hosszlengőkarokkal. Valószínűleg ennek tudható be, hogy az első pillanatokban valóban sportosnak tűnik az autó útfekvése. Később, egy-két húzósabb kanyart és hirtelen irányváltoztatást követően a kép árnyaltabbá válik. Az igazság az, hogy az Ibiza "agilis futóműve" keményre hangolt, de ez a keménység sajnos sokkal inkább a kényelem rovására megy, mint amennyit a menetdinamikán javít.

 
   
 

A kis huppanókon is érezhetően megdől az autó, a magas, hosszú típusú fekvőrendőrön áthaladáskor pedig az egész égboltot végigpásztázhatjuk, a zenittől a horizontig. Legriasztóbb, 50-60-nal vagy ennél gyorsabban belehajtani egy-egy súlyos kátyúba: a futómű ilyenkor nagyot koppan. Ezzel szemben az oldalirányú billegést ügyesen kiküszöbölték, szédítő imbolygás nem jellemzi az Ibizát.

Háromküllős a kormány, és kifejezetten kellemes fogású. Kis kategóriában szokatlan, ezért kifejezetten dicséretes megoldás, hogy a kormány pozíciója négy irányban állítható. Az autó irányítása a motort nem terhelő, a haladás és a kormányelfordítás sebességétől függő elektrohidraulikus szervo segítségével gyerekjáték. A sebesség növekedésével arányosan a kormányzás szépen felkeményedik, de még ekkor sincs szükség godzillai erőfeszítésre a gép íven tartásához. A fordulókör átmérője 10,6 méter, a kormányé ütközéstől-ütközésig 2,8 fordulat.

 
   
   

A fék elöl 256 mm átmérőjű tárcsa, hátul 200 mm-es dobfék, az ESP-vel rendelt változatokhoz hátulra is tárcsafékek járnak, 232 mm-es átmérővel. Tesztautónk extraként ABS-t kapott. A fékerő kis hozzászokás után jól adagolható, nagy sebességről is magabiztosan, csóválás nélkül állítja meg az autót. Hajtűkanyarban ne adjunk gázt az ív közepén, mert az orra villámgyorsan elhagyja az ívet, és még mindenre felkészült reagálással is csak nehezen talál vissza az útra.

A vezetés közben szerzett tapasztalatok alapján egy nem túl izgalmas, de könnyen kézben tartható és vezethető autóról van szó, amit forróvérűeknek nem tudunk ajánlani.

 
   
 

A VW hatalomátvétele óta ez a harmadik generációs Ibiza. Az első egy meglehetősen bumfordi formatervű, jellegtelen kinézetű autó volt. A '99-es modellfrissítésnél már sikerült némi karakterrel felruházni a Seat kisautót, valamikor ekkorra kristályosodhatott ki, milyen irányba érdemes elindulni.

A mostani átdolgozás már a karosszéria egészét érintette. Sokan 147-es Seatnak nevezik, utalva ezzel az olasz ellenfélre és csalfa tervezője, Walter da Silva átigazolására. Igazság szerint a formaterv nem da Silváé, inkább csak az orrész mutat egyenes ági rokonságot az általa megrajzolt Salsa és Tango koncepcióautókkal, és persze a hátsó lámpatestek hajaznak erősen a 147-es Alfáéra .

< >

Az oldalról ajánljuk

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

6 órája
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
  • Hírek

Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült

A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.

április 3., 17:16
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
  • Közélet

Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?

Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?

április 4., 06:06
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!
  • Tesztek

Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.

Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.

április 3., 17:03
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Közélet

Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései

Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.

április 3., 16:28
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
  • Hírek

Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában

A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.

április 3., 14:04
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
10 milliós „olcsó” autók tárháza
  • Égéstér

10 milliós „olcsó” autók tárháza

A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.

április 3., 15:08
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Skoda Elroq RS bemutató
  • Hírek

Skoda Elroq RS bemutató

április 3., 17:09
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21