Kupaversenyzés és a fekete száj

Próba: Seat Ibiza Cupra, FR, Bocanegra

2009.07.08. 11:51

Már a negyedik generációnál tart a legsportosabb Seat Ibiza, a Cup Racing (kupaversenyzés) szóösszetételből kialakult Cupra modell. Barcelona mellett sportos testvéreivel, az FR és a Bocanegra (fekete száj) változatokkal együtt próbáltuk.

A Cupra-sztori 1996-ban kezdődött. A Seat még aktív volt a ralivilágbajnokságon, épp első győzelmét aratta az F2-esek (kétliteres, elsőkerekes, nagyon komolyan megépített Kit-Car versenyautók) között. Ezt a győzelmet ünnepelték meg egy 150 lóerős utcai sportváltozattal, ez lett az Ibiza Cupra.

Azóta a Cup Racing szóösszetétel rövidítése csupa kőkemény, többnyire turbós Seat hátulján virított, ezért nagy reményekkel utaztam Barcelonába, hogy kipróbáljam a legfrissebb reinkarnációt. Különösen azután, hogy megnéztem róla pár fotót, és ellenőriztem az adatlapját.

Az immár 25 éves Seat Ibiza aktuális változatát az a Luc Donckerwolke tervezte, aki korábban a Lamborghini vezető formatervezője volt. Így már eleve sportos formatervű a spanyol kisautó, amit a Cupra-kezelés során a szokásos kiegészítőkkel aggattak tele. Mélyre húzott, légterelős és méhsejtbetétes első lökhárító, a rendezői jobbon diszkrét Cupra felirattal. A Seat logó körüli hűtőmaszkon és a lökös középső légbeömlőjén keresztül friss levegő érkezik a hűtőkhöz, viszont a ködlámpa melletti oldalsó fekete betétek csak funkció nélküli díszítőelemek.

A hatásvadászat további elemei a fekete hátterű fényszórók és a hűtőrács alatti öt mini légbeömlő, amelyek diszkrét Hitler-bajszot formáznak az Ibiza arcán. Az eleve éles és vagány sziluett nem sokat változott, innen nézve csak a 17 colos, egyedi könnyűfém felni és a lakkfekete türkörborítás árulja el a Cuprát.

Hátul is a lökhárító a fő attrakció, közepén hatalmas fekete betéttel és a kötelező diffúzorral, oldalt pedig két, szellőzőnyílásnak látszó méhsejtrácsos műanyaggal. Folytatja a Kész átverés show-t az óriási, trapéz alakú kipufogóvég, ami valójában csak egy kerek, dupla kipufogócsövet rejtő látványos keret.

Seatéknál adtak az optikának az utastérben is. Fehér Cupra felirat és káróhímzés a sportüléseken, karbonutánzat a műszerárnyékolón, a középkonzolon, a váltó tövében és a kormány küllőin, alupedálok, méhsejtrács a légbefúvókban és vaskos, háromküllős, csapott aljú kormánykerék igyekszik sportautó látszatát kelteni. Nem rossz az összhatás, jó ízléssel, túlzások nélkül díszítették fel az Ibizát, viszont nekem túl sok a látszatmegoldás, a hangulatjavító, de egyébként céltalan designelem.

Az Ibiza Cupra műszaki paraméterei már papíron is izgalmasak. Noha motorja csak 1,4 literes, a közvetlen befecskendezéses, két feltöltős TSI 180 lóerős, a nyomatéka pedig 250 Nm 2000 és 4500 között egyfolytában. A mechanikus kompresszor és a turbófeltöltő érdekes munkamegosztásban dolgozik, hogy elérjék ezeket a valóban impozáns számokat. Alacsony fordulaton, egészen 2400-ig a kompresszor tölt egymaga. 2400 és 3500 között a mechanikus feltöltő és a turbó egyszerre préseli a levegőt a hengerekbe, 3500 fölött már csak a turbó marad, aminek maximális nyomása 2,15 bar.

A kitűnően összehangolt csapatmunka eredménye, hogy a százas sprintet 7,2 másodperc alatt teljesíti a Cupra, a végsebessége pedig 225 km/óra. De a Seatnál a fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra még ennél is büszkébbek. Norma szerint 6,4 l/100 km (kunc-kunc) az átlag, míg CO2-ből kilométerenként 148 grammot pöfög a levegőbe, ami közel 20 százalékos javulás az előző Ibiza Cupra 1.8 20V Turbo motorjához képest.

A dupla feltöltés és a közvetlen befecskendezés mellett a töltőlevegő-hűtő hatásfokának jelentős javítása hozott többletteljesítményt az aprócska motornak. Az előd oldalra helyezett intercoolerével szemben az újban középre, a vízhűtő alá tették ezt a fontos kiegészítőt, ahol több friss levegő megy át rajta. További fontos fejlődés, hogy a tömege 3,9-ről egyetlen kilogrammra csökkent, és a rajta átpréselt levegőt 10 Celsius-fokkal hűvösebbre hűti.

Nem kizárólag a motornak köszönhető, hogy ilyen jók a kis Ibiza menetteljesítményei, a hozzá kapcsolt, hétfokozatú DSG váltónak is jelentős a szerepe ebben. Gyorsan, szinte megszakítás nélkül vált a dupla kuplungos automata, amelynek sport állása és a kormányon lévő fülekkel vagy a váltókarral kapcsolható kézi üzemmódja is van. Hagyományos kézi váltó nem is kapható a Cuprához.

Persze a seatosok nemcsak a hajtást tuningolták, a futóművet és a fékrendszert is igyekeztek a nagyobb teljesítményhez igazítani. Az Ibiza Sport modellhez képest elöl 47, hátul 35 százalékkal keményebb rugók, hozzájuk igazított, erősebb lengéscsillapítók, 10 milliméteres ültetés, 18 helyett 19 milliméteres első kanyarstabilizátorok és 2,7-szer keményebb szilentgumik teszik precízebbé, feszesebbé, sportosabbá a futóművet. Ami a fékeket illeti, a Cuprán alapból elöl 288, hátul 232 milliméteres belső hűtésű tárcsákat találunk. Akinek ez sem elég, az felárért Seat Sport fékeket rendelhet, amit az AP Racing szállít. Ez elöl 312 milliméterre növelt átmérőjű tárcsákból, négydugattyús féknyergekből és hatékonyabb betétekből áll.

Az FR és a Bocanegra

A Barcelonában tartott tesztvezetés fő attrakciója ugyan a Cupra Ibiza volt, de mellette még két másik sportos modellt is bemutattak a spanyolok. Az FR, amely a Formula Racing rövidítése, a Cupra alatt található a kínálatban. Kevésbé hivalkodó design, „csak” 150 lóerős TSI motor, csupán 5 milliméterrel ültetett, és nem annyira kemény futómű jellemzi.

Persze sok finomság ebben is benne van: az 1,4-es motort szintén két feltöltő lélegezteti, ehhez is jár a hétgangos DSG váltó és az XDS elektronikus differenciálzár. Utóbbi tulajdonképpen a menetstabilizáló rendszer egyik kiegészítő funkciója, amely észleli, ha kanyarból kigyorsításkor kipörög a kevésbé terhelt, ezért kevésbé tapadó ívbelső kerék.

Ilyenkor a mechanikus diffizárak összezárnak, és úgy juttatják el a nyomatékot a jobban tapadó, több vonóerő átvitelére képes külső keréknek. Ezt a hatást éri el az XDS azzal, hogy lefékezi az ívbelső kerék túlpörgését. Persze ez a megoldás nem olyan hatékony, mint egy igazi diffizár, viszont sokkal finomabban működik.

A Ibiza család harmadik újdonsága a Bocanegra, azaz fekete száj elnevezésű modell. Ez egy exkluzív, csupán évi 1000 darabos szériában készülő változat, ami kiegészítésképpen a Cuprához és a FR-hez is rendelhető. Az első lökhárító lakkfekete betétjén kívül napfénytetővel és még néhány stílusos kiegészítővel felszerelt verzió nevében a 2008-as Genfi Autószalon Ibiza SportCoupé Bocanegra tanulmányautójára, illetve egy 1975-ös ős-Seatra, az 1200 Sportra utal. Utóbbi karakteres, fekete lökhárítót is magába foglaló orr-része után kapta becenevét.

Elég az elméletből, lássuk, mennyire sportos menet közben az Ibiza Curpa. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk

Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

tegnap, 17:34
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18