A meggyőzés hármas módszere
A tizedik parancsolat szerint nem illik kívánnom, ami embertársamé. Némi irigység mégis költözött belém: három olyan remek belbeccsel rendelkező Lanciát láttam, amelyeken még ma is ámulok. Gazdáik suvikszolják, gondozzák őket, amit japános megbízhatósággal hálálnak meg.
Ambiciózus gyári marketingesek sem sűrűn kényeztetik a médiamunkást rögtön két kaszni- és három motorverzióval a hivatalos bemutatókon. A lelkes Kappa-tulajdonosok nem bíztak semmit a véletlenre, találkozónkra 3 autóval jöttek. Jól számítottak: megtetszett a tágas és kényelmes olasz gép.
A Lancia 1969 óta a Fiat amolyan luxusmárkája. Az ésszerűsítés miatt persze számos azonos alkatrészt, sőt azonos alapokat használnak (pl. Fiat Croma - Lancia Thema, együttműködésben a Saabbal, lásd 9000), de a felszereltséggel és a felhasznált anyagokkal igyekeztek megkülönböztetni a népautónak szánt verzióktól. A Kappa sem kivétel: jó nagy (4,7 méter hosszú, másfél tonna) és dúsan extrázott. Bár a soványabb változatok készültek szívó-kétliteres motorokkal, azért okozhatnak némi meglepetést. Egészséges önbizalmat inkább a nagyobb benzinmotorok, így a 2,4 literes, 175 lóerős öthengeres, vagy a 164-es Alfából származó háromliteres V6-os 204 lóereje biztosítanak. A dízelek (124-136 LE) inkább nyomatékukkal kedveltetik meg magukat. Csúcsmodell a kicsinek tűnő, annál vérmesebb kétliteres turbó: korábbi, megpiszkálatlan verziója is 205 lovas. De a részletekről egyesével, a három autó bemutatása során.
Kappa
(κ Κ) a görög ábécé 10. betűje,
hangértéke k. Különös a Lancia névválasztása, hiszen az olaszok
egyáltalán nem használják a k-t. Olyannyira nem, hogy "cappá"-nak
írják. Ha fel akar vágni a taljánok nyelvében járatlan ismerőse
előtt, tanulja meg fél óra alatt a 85 szóból álló bekezdést, és
elmondhatja, hogy az összes k-val kezdődő olasz szót ismeri, így:
kalashnikov, karaoke, karate, ketchup, kimono, koala. Nem
tipikus olasz szavak, ugye?
Ha ezt túlzott szellemi erőfeszítésnek érzi, válassza a j-t.
Azt 42 címszóval megúszhatja (Herczeg Gyula - Juhász Zsuzsanna:
Olasz-magyar szótár, Akadémiai, Budapest, 2002), és még kettővel
rövidebb a sor, ha úgyis ismeri a Jeepet és a Honda
kisautóját.
Lancia k 2.0 automata szedán - 1995
A belépőmodell 1994-97 között 145, '97-től emelt sűrítési arányának köszönhetően 155 lóerős benzinmotorral bír. Tesztautónk a korábbi változat. Szögezzük le az elején: másfél tonnás, automata váltóval szerelt limuzinba kis fordulaton (is) nyomatékos, nyugodt blokk való. Ehhez képest ez az öthengeres, 20 szelepes kimondottan szereti a fordulatot, hogy ne mondjam, háromezer alatt kifejezetten lanyha. Biztos, hogy paramétereiben sokkal haloványabb (persze, egyúttal könnyebb) Renault-m álló helyzetből könnyedén lefutja. Igaz, annál nem is 13,8 másodpercről szólnak az annalesek százra gyorsulásnál. Erőteljes taposásra azért meglódul, és saját órája szerint kétszázzal is hajlandó vágtatni. Kár, hogy ekkor kissé felhangosodik - a 3 autó közül ebbe szűrődik be legjobban a motorzaj.
Partner a lötyögésben a megdöbbentően hosszú direkt fokozattal bíró váltó. Negyedikben száznál 2300-at forog, vagyis pont felén a nyomatékmaximumnak. Szerencsére van sportgombja, aminek aktiválásával jóval magasabb tartományokig pörög. Segítségével könnyebb előzni - az autó gazdája az 1. főúton átadva a volánt, szinte kényszeresen pöccintette a kapcsolót, ahogy valami lassúbbat utolértünk.
Nem akarom azt mondani, hogy siralmas, de később megérti a kedves olvasó, miért a nyavalygásom. Ja, a váltóról még egy gondolat: soha nem vezettem még ennyire észrevehetetlenül kapcsolgató automatát. Rendben, nincs is vaskos nyomaték, ami széttépte volna, de akkor is különlegesen finom. Nem tudom, a másik automatával rendelhető modellre, a V6.24 3000-re is érvényes-e ez a tartósság? Népítélet-rovatunkban mindenesetre nem panaszkodnak.
Sok, sáncszerű műszerfalú kategóriatársával ellentétben utasokat körülölelő, lágy ívekből összeálló belsője kifejezetten hívogató. Belépőmodell, mint feljebb mondtam, ennek ellenére az automata klímát, színezett üvegeket, a tartós anyagokból készült, kényelmes enteriőrt nem sajnálták a vásárlóktól. Kormány, vezetőülés állítható. Mindezeket lassan megtaláljuk az új autók mindegyikében, de jellemzően nem ebben a minőségben. Makulányi rozsda, akár négyzetcentinyi sérülés belül - egyiket sem találunk.
Példásan gondozott, gyönyörű 11 éves autót láttam. Bő 220 ezer kilométerrel a háta mögött! Igaz, mostani gazdája 9 hónapig kerülgette, vizslatta a vásárlás előtt. Az eladó sem mindennapi figura: nem állt szóba azzal, aki nem az ő elvárásai szerint használta volna tovább. Ez a hóbort többszázezer forintjába került, mivel a legalább 850-900 ezer forintot kóstáló gépet 670 000-ért kótyavetyélte el. De ha így alszik nyugodtan... "Goldmatik" (ugye nem kell magyarázni, honnan a becenév?), a vevő, egy Peugeot 405 1,6-os automatát hagyott ott hűtlenül, hogy a nagyobb, erősebb, és bevallása szerint sokkal kedvelhetőbb Kappába üljön.
Kappadókia
Törökország Közép-Anatólia tájegységén találjuk a történelmi Kappadókia vidékét. A különös kőkúpokat, kalapot viselő tornyokat a földtörténeti középkorban igen aktív vulkáni tevékenység, és az azt követő időjárási és más természeti erők hozták létre. Előbbiek alkottak, utóbbiak pusztítottak. A különböző kopásállóságú kőzetek aztán ilyen fura alakzatokba merevedtek.
A puhább alsó rétegeket aztán az emberi kéz lyuggatta, lakóhelynek, menedéknek. Az egyik oldalról a rómaiak, a másikról az arabok által szorongatott keresztények egyik nagyobb közössége ezért a IV-VI. században a göremei völgyben keresett menedéket. Lakóhelyiségeken kívül templomokat, raktárakat, istállókat faragtak ki maguknak. A kőzetbe vájt városokat (némelyik akár 20 ezer fős lehetett!) alagutak kötötték össze, 8-10 kilométeres hosszúságban. Derinkuyuban található az eddig 8 feltárt szintű barlangrendszer, amit 52 akna látott el friss levegővel. Mintegy 30 km folyosója ismert, a külvilágra vezetőket malomkerékszerű óriás kövekkel torlaszolták el, ha jött az ellen.
A térség központja, Göreme 2071 km-re van Budapesttől. Mivel ebből nem kevesebb, mint 1317 km autópálya, egy jó Lancia Kappával két nap alatt oda lehet érni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
