Ezt érdemeltem?
Bő húsz éve van autóm, huszonnyolc működőképes volt, még feleennyi bontandó. Tizenöt éve gürizek, bő tizenkettőt autós újságíróként húztam le. Hogy milyen autóm van? Egy olyan Mazda, amihez a lámpánál oda se jön a hajléktalan. Ja igen, még valami: az imént vettem kilencvenezerért.
Amikor gimi végén kibankárkodtam az első romos autóm árát, az is drágább volt a mostaninál. A versenybiciklimet és Sony riportermagnómat felemésztő Fiat 500-ast huszonháromezer forintom bánta 1986 áprilisában, a Széna téri parkolóban (ma Mamut 1). Ez az inflációval súlyosbítva ma kétszázhetvenezernek felelne meg.
Aztán az első, és egyben utolsó viszonylag új kocsim, az egyhetes svájci szőlőszedésből vásárolt, alig hatéves Seat Ibizám röpke birtoklása során rájöttem, hogy a modern autókat nem nekem találták ki. A kitűnő állapotú, 1991-ben menőnek számító, motoros ablakos, központi záras, könnyűfém felnis, lakkfekete, nyolcvanöt lóerős csoda üléséből zokogva vágytam vissza az öreg Fiat 127-esembe, vén Steyr-Puchomba. Azok sem romlottak el gyakrabban - sőt. És sokkal, de sokkal nagyobb örömet okozott a használatuk. Elfogadtam, amit megírtak a nagykönyvben, és elkezdtem visszafelé lépdelni az időben.
Olvasni, írni, beszélgetni új autókról, az jó, egyiknek-másiknak vezetését is bírom, nem véletlenül mentem autósfirkásznak. De birtokolni csakis régit akarok. Nem kenyerem halálra untatni az olvasókat a maradék huszonhat olajfoltokkal, rozsdakupacokkal és fergeteges lerobbanásokkal tarkított történetével. Maradjunk annyiban, hogy a húsz alatt akadt sok öreg Fiat, Mercedes, néhány Puch, meg egy-két BMW, Renault, Alfa is.
Öt évvel ezelőtt úgy gondoltam, elértem a relatív autós nirvánát. Hét közben ápolt, hallókészülékdrapp, dohánybarna tetős állólámpás dízelmercimmel jártam (a nejem meg egy bugyikék ugyanilyennel), napsütéses hétvégékre, találkozókra volt egy patinásan eredeti, harmincegynéhány éves, szürke Alfa Romeo Giulia 1300 TI -nk. És hogy legyen ürügy börzézésre, közben alakulgatott egy 1966-os Autobianchi Bianchina Panoramica is. A pénz, ami benne volt a járművekben, nem haladta meg egy akkori, szerényen felszerelt, új Opel Astráét. Saját igényeimhez és a pénztárcámhoz megtaláltam a tökéletes járműegyveleget.
Aztán jött építkezés No. 1, második fiúgyermek, kölcsönök, racionalizálni kellett tavaly az autóparkot. A feleségemnek vettünk egy alig húszéves 190 D-t, familivágennek meg lett egy fiatal, 1988-as, kombi 300 TD Mercink . Utóbbit kell most eladnom, mert az ára belement építkezés No. 2-be. Az öreg ház tetejébe, zsaluiba, a konyhabútorba, de lehet, hogy pusztán az autók fenntartásába; tudomisén, mindenesetre hiányzik most közel egymillió forint, több kölcsön meg nincs. Hogy maradjon is valami a kasszában, tudtam, nem ugrálhatok: a Merci, azaz Hans pótlására a létező legolcsóbb autót kell megtalálnom.
Éppen csak arra kell, hogy húsz kilométert bejárjak dolgozni, meg ha a családi autóvá átnemesült 190 D épp kidől a sorból, legyen mivel cipelni a gyerekeket. Kétszázezer forintos kiadást vizionáltam, százezer forintos utólagos ráköltéssel. Mert akkor még azt hittem, Hans egy bő százassal a millió fölött elmegy, de azóta jöttek a regisztrációs adó csökkenéséről szóló hírek.
Képzelhetik. Három hónapja árulom, már kilencszáz alatt vagyok, és csak a nepperek huhognak körülötte. Nyűg tehát az eladás, de a vásárlás, az aztán izgalmas! Elősündörögtek megvalósítatlan régi vágyaim: E21-es BMW legyen? Esetleg egy Alfa 75? Vagy egy Fiat Ritmo Abarth (abból megtaláltam éppen a klikkelhető cikkben szereplő, azóta még jobbá lett példányt, igen szimpatikus tulajtól, nagyon olcsón. Csakhát a páni félelem...)? Talán Autobianchi A112 ?
Végül Mazdám lett. Életem első japán autója. Kilencvenért.
Megmagyarázom. Megnéztem a BMW-ket, Alfákat - mócsinggá lakatolt, temperából és diszperzitből kotyvasztott festékkel átecsetelt, elefánttiporta belső terű, förtelmes előhalott szinte mind. Amelyik nem, annak éppen az az alkatrésze volt rossz, ami köztudottan sokba kerül, nincs bontóban, csak megvenni lehet újonnan, esetleg vagyonért felújítani. Nem hibázhattam.
Ez már skizofrénia. Megszólalt ugyanis a fejemben a saját hangom, és ugyanabban a fárasztó stílusban kezdte ecsetelni nekem ugyanazt az unalmas tézist, ahogy általában az ismerősöknek adok autóvásárlási tanácsokat. Ha nincsenek különleges preferenciák, mindig elmagyarázom: japánt kell venni. Abból nem lehet nagy baj. De éppen én még soha nem vettem japán autót. Pontosan - miért is nem?
Egyrészt, ugye, van ez a balkáni önsorsrontás, sírva vigadás, vak álmodozás, "majdénmegoldom-mindenkimáshülye" önbizalom, ami felelőtlen döntésekbe hajszolja a magamfajta magyart. Mellesleg azok az autók, amik voltaképpen érdekesek lennének, mind penetránsan, borzalmasan, sisteregve, hörögve, izomból rohadnak még a tűző napon is. Hiszen mind 1988 előttiek, a japánok pedig akkor még annyit sem törődtek a korrózióvédelemmel, mint elméje pallérozásával Kiszel Tünde.
De fél szemmel csak-csak ránéztem néhány közepesen emészthető gépre a neten. Húszéves Corollákra, Camrykre klikkeltem, még néhány Celicát is fellapoztam. Még jó, hogy csak fénykép van a hasznaltauto.hu-n, mert ha lenne hangfájl, élesben hallottam volna a rozsda csikorgó fogú, Ferropassitot nyáladzó csámcsogását. Akadt néhány régi Prelude, Lancer, Galant, Bluebird és Sunny is, rémesen gyanús foltokkal. Megint csak rájöttem: kár egy mobiltelefonnal lőtt képet háromszáz százalékra nagyítani, mert abból az ember csak annyit tud meg, hogy a pixelek valóban négyzet alakúak. Telefonos hívásra aztán mindről kiderült, hogy alapvetően rozsdamentes, maximum kis hibás. A tulajok szerint.
Úgy látszik, az efféle, rozsdamentes, húszéves japánok az autóvásárlói szem elől rejtve pergetik éveiket, mert ami hasonlót láttam az utcán, egyikhez sem mertem közel menni. Féltem, hogy valami ráesik belőlük a lábamra, és mióta Magyarország külföldről importálja a tetanusz elleni szérumot , rettegek a vérmérgezéstől, hátha fizetni kell a gyógyításáért. Amint mondtam, Hans még mindig nem ment el, a kivitelező meg egyre várja a pénzét...
Épp harmadszor tettem óriási bevásárlókört (volt vonatozás Szegedre, motorozás Tatabányára is), sőt a Nagykőrösi és Fehér úti piacok fényesre fújt gittruhájú, megduplázott árú szörnyeit is végignéztem. A gyerekeimtől és a lámpafelfúrástól vettem el az aranyáron mért perceket, de szent küldetésem volt: kerestem a Tuti Filléres Autót (röviden: TUFA).
Ezt a Mazdát csak véletlenül néztem meg - szimpatikus volt a hirdetés. Bontásra hirdették két hónap vizsgával, a szövegben még ki is emelte a tulaj: "alkatrésznek". Őszinte munkásmatt festést láttam a képeken, rommá karistolt alufelniket, meg alapvetően egyenes vonalakat. És az izgalom: egy 626 GT-ről volt szó, 120 L-Jetronic-os lóval a motorjában, sportülésekkel, meg még néhány nyalánksággal.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
