Lopakodó fejlesztés

Teszt: Lada Niva 1.7i

2002.03.04. 11:10

 
   
   

Elől az A oszlop kissé vastag, néha be kell hajolni, hogy a takarása kiküszöbölhető legyen. De nem takar ki akkora szöget, mint az ablaktörlő által el nem ért szeletek a szélvédőn. A lapátok elég kurtára vannak méretezve, felül a gumiperem alatt még több, mint 10 centit kihagynak. Ha a vezető oldalán kicsit változtatnának a kar áttételén, hosszabb lapátokkal működhetne.

Az utastérben lehet látni ugyan a borításokon, mi tartja össze őket (ott vannak a csavarok), de nem hiányzik egy él lezárása sem. A mennyezet a megszokott lyukacsos műbőr. A napellenzők a tükörtől teljesen kiérnek a széléig, és egyiken sincs piperetükör (aki erre számított, most csalódott lehet).

 
   
 

Az ajtókon műanyag a belső kilincs (le kell cserélni a kereklámpások fémkilincsére), és 50 kiszállás után sem tudtam megszokni a helyét, ami az ajtó fogantyúja felett van. A változtatás értelmére akkor jöttem rá, amikor beültem a hátsó ülésre, és hátulról próbáltam kinyitni az ajtót. A korábban alkalmazott elrendezésnél hátulról nem lehetett elérni a kilincseket.

A vezető háta mögé az oldalfalra egy harmadik kilincset tettek fel, ez nyitja a csomagtér zárját. Csak ne akarja az utas menet közben feszegetni. Hátul az ajtón így nincs hova kulcsot betenni , sőt az oldalajtók zárját is bármikor le lehet cserélni a kereklámpás Ladák hátsó kilincsére. Ez a zárak ledugózásának kézenfekvő alternatívája, hogy csak a távirányítóval lehessen kinyitni az autót.

Belbecs

 
   
   

A motor az ízlésemhez képest túl forró, a mutató a 90 és a 130 fok között félúton áll. Hidegen indítva nagyon gyorsan bemelegszik. Biztos nincs így, de mintha csak néhány másodperc volna. Az első napokban majdnem mindig ment a hatalmas alumínium hűtőre kívülről rácuppantott két elektromos ventillátor . A lapátokon kiegyensúlyozás célját szolgáló kis csipeszek vannak, és szerintem eléggé beletakarnak a hűtőbe. Néhány nap alatt alighanem kitolta magából a levegőt a hűtőrendszer, mert a ventillátorok leszoktak a folyamatos működésről. A termosztátot és a ventillátorokat kapcsoló gombát nagyon jól összehangolták, a motor sosem melegszik túl, a műszer mutatója meg se rezzen.

Ez viszont nem mondható el a benzinszintmérőről. Jobbos kanyarokban, és emelkedőn leesik, lejtőn irreális magasságokba emelkedik a mutató. Mint megtudtam, a tank hullámzását csillapították le a jeladóban vagy a műszerben, és a beavatkozásnak ez a mellékhatása. A tartalék üzemanyag visszajelzője ugyanilyen csalóka. Az első felvillanásokkal már 50 kilométerrel a tényleges bekapcsolása előtt felhívja magára a figyelmet.

 
   
 

A fék nagyon jól fog, alighanem a Samarából átvett nagy méretű fékrásegítő teszi. Az első fékbetétek kezdetben gyenge fékezésnél sipítoztak, később ez egy országúti menet után elmúlt, majd néhány nap városi használat után visszajött. Erős a gyanúm, hogy enyhén befogtak az első fékek. Autópályán teljesen magától fékporos lett a felni, és kissé melegedtek a féktárcsák.

Itthon csak egy kivitelben kapható a 21214-20, ez azt hiszem a legegyszerűbb, 110-es számozású kivitel. Nincs rajta szervókormány (ez a Németországban eladott példányoknál egy helyben beszerelt extra, már vagy 15 éve), és kézzel kell az ablakokat is kurblizni. Nincs benne a központi zár, és a fényszóró törlő-mosó sem. De az oldalmerevítés széria. Hozzánk összesen mintegy féltucat színben érkezik a Niva.

A motor hengerenkénti befecskendezős, a leghangosabban a befecskendező fúvókák tiktakolnak rajta. Természetesen nincs már elosztó, a főtengely szíjtárcsája fogazott és jeladó figyeli a helyzetét. A négy gyújtáskábelt befogadó modult és a nagyméretű fékrásegítőt csak akkor lehet megcsodálni, ha kivesszük a pótkereket. A régi típusnál a pótkereket üreggel felfelé kellett betenni, és bele a szerszámokat, ennél fordítva . A maréknyi szerszám (kerékkulcs, megfordítható betétes csavarhúzó, 8-10-es csőkulcs tüskével) hátul van, egy leforrasztott zacsiban .

 
   
   

Egyik reggel alámásztam, (keresztben jóformán négykézláb át lehet kelni a túloldalra), és megtekintettem a terepváltón és a váltón tapasztalható minimális olajfolyást. A terepváltó km-kihajtása mellett egy sokeres csatlakozó van feldugva. Alighanem a motorvezérlés szeretné tudni, hogy HI vagy LO a fokozat, és hogy milyen gyorsan megyünk.

A Niva továbbra sem pálcikákat , hanem kétujjnyi vastag féltengelyeket kap előre és hátulra. Durva menetek nem voltak vele, de járdáról letolatva azt tapasztaltam, hogy ha egy kritikus ütemben beleng a karosszéria, valami jobbra elöl fémesen koppan. Az első futóműben a gumi határolók szinte mindig támasztanak alulról és felülről is. Ennek ellenére elég sokat tud mozogni a kerék.

 
   
 

Pár dolog, amit megcsinálok, amint lesz ilyen Nivám:
(Merthogy meg lehet érte kövezni, de a Nagy Fehér Rém vezetése megerősítette meggyőződésemet: ez a típus a Ladák királya. Egyéb autótesztek mást akarnak rábeszélni vagy lebeszélni, ellenben most komoly szándékom van egy ilyen autó beszerzésére.)

Amint megvan, le kell rajta küzdeni a hasonló apró hibákat, ezért kár az autót bármilyen szerelő kezébe adni. A fenti biztonsági övet például csaknem biztos, hogy egyben cserélték volna, és hiába semmi baja, megy a kukába.

 
   
   

Szépen be kell járatni a motort, aztán bevált adalék bele, plusz a terepváltóba, az első és a hátsó hídba. Azonnal kell egy zárható tanksapka . Az első héten nyomban kompatibilis színre fújt rendes kerékjárati dobok és fenékburkolat kerül fel, megcsinálva a küszöbben és az oszlopokban a lehető legjobb átszellőzést. Az első sárhányó gumikat levenném, de talán a hátsókat is, és felraknék egy csomagtartó alatti fenékburkolatot.

A lábtérben és a csomagtérben minden műanyag burkolat mögé be kell nézni, és a kritikus szakaszokat, a kerékívek belső peremeit üregvédővel rendesen kifújni. Szintúgy az ajtók alját , a motortértető peremét körben, és a hátsó ajtó alsó élét. A motortérben a szélvédőhöz befelé komoly üregeket tapasztaltam, ha itt a festékhiány gyanúja merül fel, szintén le kell kezelni.

 
   
 

A motorra bejáratás után lefogyasztott lendkerék kerül. A szívó- és kipufogócsonk és a hengerfej nyílásait egymáshoz kell igazítani. A váltóból a hátsó csapágy elől ki kell venni a rossz kenést okozó olajszóró tárcsát. Ha sipít a terepváltó, durva esetben bejátszana a teljes csapágycsere, esetleg beállított hézagú kúpgörgős csapágyakkal. Az ajtókra központi zár kerülne és Zsiguli hátsó ajtó kilincsek. Szerintem a fogyasztást autópályán és városban simán le lehet vinni 8 alá. Érdekes volna megmérni, mit dob rajta a fenékburkolat.

Az Autódoki véleményt mond:
A Nivával kilátogattam az Autódokihoz. Sok ideje nem volt, de érdekelte a hengerenkénti befecskendező. Amikor belenézett a motortérbe, rögtön hívta a szerelőit, hogy ilyet még nem láttak.

 
   
   

Megvizsgálta a befecskendező rendszert, és annak az aggodalmának adott hangot, hogy belül is ilyen darabos az öntvény megmunkálása. Szerinte kis igazítással 20 lóerőt még ki lehetne belőle csiklandozni.

A légszűrő a motorhoz alul van méretezve, és komoly terhelésnél a levegőt vezető cső is eléggé berázhatja a légszűrőházat. Javasolta, hogy tiszta úton rövid távon nézzem meg légszűrő nélkül, mennyire megkönnyebbül a motor. Ezt inkább most kihagytam.

Kérdezgette a Doki, olajtőkés-e a szerepvezérlés (igen, a láncfeszítés is). Fejét csóválva vizsgálta a keresztben vezetett hosszú felső vízcsövet. Szerinte kár ilyen hasasnak hagyni, a közepét fel kellene emelni egy bilinccsel. A legjobb mégis az volna, ha a hűtősapka alá, jobb oldalt fentre csatlakozna a cső, és nem egy méterrel odébb, a másik sarokba.

Közben alapjáraton járt a motor, és a Doki megjegyezte, hogy azért még elég darabos a vezérlés. Finomítani lehetne rajta, talán a lambda szonda kezd ilyenkor kicsit bekómálni.

 
   
 

Többször is mondta, hogy jó kis autó ez, ügyesen meg van csinálva. Nézte a magasra nyíló csomagteret, a balesetnél összecsukódó keretre szerelt nagy fékrásegítőt. A Niva nagy erényének nevezte, hogy a kerék és a felni méretei jól vannak megválasztva. A kerékjáraton belülre dobja a sarat, nem veri magát össze.

Örömmel fedezte fel bent a telibe gumiszőnyeges padlót, ez terepjárónál nem árt - mondta. Csak lenne magasabb a széle a kivehető betétnek. Kérdezte mennyi az új ára (2405e), és ebből mennyi a közteher (60 százalék). Mondtam neki, hogy a pont ilyen Nivákat kint 1,1 millióért vesztegetik.

 
  Műszaki adatok:
 
 Motor: soros négyhengeres
Furat/Löket (mm) 82/80
Lökettérfogat (cm3) 1690
Sűrítési arány 9,3:1
Keverékképzés Multi Point (SEFI)
Teljesítmény kW (LE) 60 (82) 5000/min-nél
Forgatónyomaték (Nm) 128 4000/min-nél


Erőátvitel
Ötsebességes kézi váltó, állandó összkerékhajtás, osztómű
Főáttétel 3,9
Legnagyobb sebesség (km/h) 137
Gyorsulás 0-100 km/h (sec) 19
Kapaszkodóképesség (%) 58
Üzemanyagfogyasztás (l/100 km)
90 km/h 8,3
120 km/h 11,2
város 10,2
tesztfogyasztás 9,8
Méterek (mm)
Tengelytáv 2200
Hosszúság 3720
Szélesség 1680
Magasság 1640
Nyomtáv elől/hátul 1430/1400
Legkisebb szabad magasság 220
Tömegek (kg)
Önsúly 1210
Összsúly 1610
Terhelhetőség 400
Csomagtér (DIN liter) 263/982
 
 

Értékelés:

Én: 5. Kell egy ilyen autó          
Elfogultságtól mentesen: 3.