Olyan jeles kategóriatársak estek ki a szervezés során, mint a Fabia, a Fiesta, vagy az új Polo. Sebaj, így is maradt öt olyan kisautó, melyek körülbelül azonos piacon versenyeznek. Meg is versenyeztettük őket.
Suzuki Swift, Honda Jazz, Mitsubishi Colt, Hyundai Getz és Seat Ibiza. Magyar szívek büszkesége, két japán egyterűszerű, egy koreai jellegtelen és egy latin folkszvágen. Ezt a szedett-vedett gyülekezetet rendeztük szépen sorba, próbáltuk ki azonos körülmények között, hogy lehetőség szerint objektív képet kapjunk arról, miben melyik mennyivel jobb.
Módszertan
Összesen öt műsorszámban tettük próbára a kis gyöszöket. Az öt tesztpilóta (na jó, maradjunk annyiban, hogy a TotalCar öt munkatársa) a küllemet, a beltér esztétikáját és praktikumát, a menetteljesítményeket, a komfortot és a biztonságot firtatta és pontozta - egytől ötig. Az egyes pontszámokat súlyoztuk és összeadtuk, így kaptuk meg a végső rangsort. A hány a mennyi kérdésre pedig egy egyszerű osztás adja meg a választ: vételár/eredmény egyenlő: hány forintért ad egy pontot az autó.
A kocsikat a kiskunlacházi reptérre vittük összehasonlítani. Hogy ne csak az online népesség részesülhessen tapasztalatainkból, a TotalCar stábja a televíziónak is feldolgozta a témát. A képes-hangos élménybeszámoló az adás után innen tölthető le.
Forma
Messze a Swiftet találtuk a legszebbnek, mindenki a maximális öt pontot adta neki. Az izmos kis ágyúgolyó attraktív fellépésének senki sem tudott ellenállni. BV kolléga odáig merészkedett, hogy még a Mininél is szebbnek nevezte (főleg a pirosat), tehát a másolat az eredeti fölé kerekedett. Különösen nagy tetszést aratott a szélvédő és az orr ívelése, viszont az irdatlan tükrök (BV szerint nagy fülek) kiváltottak némi fitymálást.
A Colt lett a második, háromtól ötig szórtak a pontok. Nekem (RT) olyan, mint a Jazz, csak szebb. Karottának is (szerinte egyenesen klafa) tetszik, de megállapításomat Winkler és BV kolléga is alátámasztotta. Úgy tűnik, sikerült hát megfognom a Colt formájának lényegét. Legtöbbünk az autó orrát nevezte meg, mint a Colt legjobban sikerült részét, Winkler szerint "a gépháztető lapítása a lámpák körül" a legszebb. A kulcslyukkal (Winkler), a hátával (Grubi) és a tükreivel (RT) viszont nem sikerült megbékélnünk.
A Jazz csak pár tized ponttal maradt le a Colttól, 3,8-at kapott. Én túl nőiesnek találtam, a többiek viszont méltányolták, hogy a Jazz az egyterűséget nem keverte össze a dobozsággal. Ha meg kellett nevezni egy szép részletet, mindenki azonnal a Jazz orrára, lámpáira mutatott. Csúnya részlet keresésekor viszont ernyedten lógtak a karok - ilyen nincs a kisautón.
Negyedikként, a Getzet megelőzve futott be az Ibiza. Pedig többünktől is megkapta, hogy gonosz és buta az arca, aránytalan az egész, ezt pedig egy szép hátsó lámpa (szintén többen említettük) is csak nehezen ellensúlyozhatja, mégis felpontoztuk. Grubi kollégának az autó - idézem - "nunija" tetszett a legjobban.
2,6 pont lett az Ibiza átlaga, ami azt bizonyítja, hogy a markáns arcél, ha ronda is, kifizetődőbb, mint a fantáziátlanság. A Getz ugyanis 2,4 pontos átlaga mellé a "semmi különös", "unalmas", "jellegtelen" minősítéseket kapta, legcsúnyább részleteket nem sikerült azonosítani rajta, csak legesetlenebbeket: dísztárcsa, buflák oldalnézet, esetlen összhatás.
A szépségfaktor pontértéke háromszoros súllyal esik a végső latba.
Szépségsorrend tehát:
Swift | Colt | Jazz | Ibiza | Getz |
Tartalom
Az autók belsejét már több szempont szerint osztályoztuk. Külön értékeltük a szépséget, külön a kezelhetőséget, átláthatóságot, a praktikumot, a súlyozószorzó kétszeres. Mindkét skálán a Jazz érte el magasan a legtöbb pontot (4,6 és 4,8 pont). Karotta praxisa legjobb fogású műanyag kormánykerekét, Winkler és BV a minőségi anyagokat méltatta, nekem meg csak úgy egyáltalán tetszett az egész.
Mindenki odavolt a hátsó traktus könnyed variálhatóságáért, amely BV szerint az origami művészetét idézi. Negatívumként csak a nőies, túl szelíd karaktert és a csak egy síkban állítható kormányt sikerült nevesíteni. Aztán ott van még a földkerekség legkisebb váltógombja, de ez csak az én szememet szúrta.
Második lett a Swift, amelynek bélése szépségre és praktikumra átlagosan egyaránt négy pontot kapott. Az egyértelműen mazdás beütéseket is megbocsátottuk neki, mert szépen sikerült felhasználni a lopott értékeket. Konkrét műtárgyként a középkonzolt említettük legtöbben, tényleg mutatós darab. Konkrét praktikumot viszont alig találtunk; nekem tetszett a kormányra vitt rádiógombok rendszere, a többiek szerint viszont sehol semmi különös.
Érdekes módon ebben az összességében lenyűgöző beltérben több idegesítő tereptárgyat is sikerült azonosítanunk. Bosszantó, hogy a kalaptartót kézzel kell megemelni, majd lecsukni. BV a műszerfal térbökdöső élét találta felháborítónak, engem pedig az energikus váltásoknál kezemben maradó váltógomb dühített fel.
Harmadikként a Colt beltere végzett, 3,8 és újfent csak 3,8 pontos átlaggal. Grubi a szerinte macintoshos középkonzolt szerette (és többen mások is így voltunk ezzel), Karotta olcsónak érezte, Winkler pedig Citroen-, Toyota- és Alfa-lopásokat vélt látni mindenfelé, de ezzel együtt szerette az autót. Bírtuk a hátsó traktus okos variálhatóságát, de a lényeget mégiscsak jól ragadta meg Winkler kolléga, akit idegesített legjobban, hogy "három évvel a Jazz után még mindig nem tud annyit".
Az utolsó két helyen az Ibiza és a Getz nagyjából fej fej mellett futott be. A Seat szépsége 2,2, praktikuma 3,2 átlagpontot ért. A piros műszerfalvilágítást és a repülőorrszerű légbeömlőket nevesítettük, mint jól sikerült dizájnelemeket - a vészvillogó kapcsolóját és a műszerfalborítás anyagát meg mint rosszat. Jól kézre áll a klíma vezérlőegysége, igazán idegesítő dolgot csak egyet említhetünk, de az sem az autó hibája: a Skyguard állandó kódkéréssel okvetetlenkedő fejegysége.
Szegény Getz belső szépségét csak 2,4, egyéb belső értékeit 2,6 pontra értékeltük. Durva, elnagyolt vonalai, lélektelen, stílustalan világa ennyire volt elég. Az autó tapintásától BV-t a hideg rázza, a váltószoknyát is többen gyűlöltük. Dícsértük ellenben a VW-ktől lopott, szépen lezárható szellőzőrostélyokat és a műszerfal bicskás szalonnázásra kiválóan alkalmas sík tetejét.
Sorrend a beltér kívánatossága szerint:
Jazz | Swift | Colt | Ibiza | Getz |