Pandák szárazon és vízen

2006.10.30. 20:27

A 100HP olyan autó, amilyennek eleve lennie kellene egy ilyen kis karosszériás kompakt családi egyterűnek. Vagyis most lett olyan a Panda, amilyennek eleve képzelték, az eddigiek mind csak szánalmas próbálkozások voltak, annak ellenére, hogy azokkal sincs semmi gáz. Nem kell mosolyogni, tényleg az. Az alapmodell vezetési élményét már megénekeltük, és megdicsértük a többi változatot is. Azt kell mondanom, hogy a 100HP sem kap szidást. Lámpától lámpáig gyorsulás - akár a Corában teletömött csomagtartóval is -, városi relatív gyorshajtás és persze a vetítés a használt Suzukit birtokló haverok előtt bandázás közben: maximálisan megfelel.

A helykínálat mit sem változott - nem is vártuk -, a négy tárcsafék már kedvesen fogja vissza a sebességet, ha szükséges. 150 km/h óra körüli végsebesség - három személlyel - egyben akár utazónak is tekinthető. Mivel a fordulatszám még ekkor sem kritikus, az áttételezésben keresendő a leszabályozás, cserébe valószínűleg nem lesz szükség félévente motorgenerálra.

A kanyarokban fellépő billegés nemhogy feledhető, de csúnyán megszégyeníthet sokkal komolyabb futóművel és felfüggesztéssel bíró, sportosnak mondott bevásárlókocsikat. Valójában persze ez is az, csak ez tényleg tud sportos lenni - a saját kereti között. A menet közbeni észrevételeimet összefoglalva csak ismételni tudom, annyira jól sikerült eltalálni az arányokat, hogy valóban hétköznapi, az átlagnál kicsit erősebbnek tűnő jármű benyomását kelti. Nem olyan erős, hogy műkörmös csaj legyen a talpán, aki úton tudja tartani, de a 100 lóerő és a 975 kg önsúly nem rossz arány. Már csak az árára leszek kíváncsi.

A másik újdonság, a Panda Panda a kettős üzemanyagban hívők öröme. A januártól kapható környezetkímélő és egyben energiatakarékos jármű a Natural Power jegyében metángázzal is üzemelhet. Az 1200 köbcentis, 8 szelepes motor kettős üzemű, tehát benzinnel vagy gázzal is működhet. A 4x4 változat padlólemezére épített két üzemanyagtankos (72 liter) rendszer biztonságos megoldásnak tűnik, és még a 200 literes csomagtartó is rendelkezésre áll. Gázüzemben akár 300 kilométeres távot is képes megtenni, szükség esetén átválthatunk a 30 literes benzintartályra. A sajtóanyag szerint a Panda Panda tutira megerősíti a Fiat pozícióját a nálunk nem annyira elterjedt metánszektorban - muhaha.

Levezetésként néhány mondatban bemutatnék még két Panda szörnyeteget. Kezdjük mindjárt a Monsterrel. A neve egyértelmű utalás a Fiat és a Ducati közös programjára. Ez is a 4x4 verzióból született és egyértelműen a fiatal vásárlókat célozzák vele. 695 darabos szériában készül, ami ismét utalás a Ducati Monster 695 nevű motorjára. Az autóba a 70 lóerős, 1,3-as Multijet motor került, és egy csomó kényelmi extra a beltérben: automata klíma, Bluetooth rendszer, MP3-lejátszó. Külsőleg is a motorra hajaz, csak fekete színben kapható, és minden kiegészítője is fekete. A kárpitozás is fekete belül.

A rikító Alessi modell a 2004-es párizsi motorshow-n bemutatott koncepcióautó leszármazottja, az olasz formatervezés kapott szabad teret benne, közben a műszaki megoldások kicsit háttérbe szorultak. A képen majdnem minden látszik, amiről szó van. Ami nem látszik, nem is fontos. Három különböző színű változat született, a képen látható Narciso narancs, a Tagliente zöld, a Cattivo fekete.

Fiat Panda 100 HP

A belsőben is folytatódik az agymenés, az ülések a szériától eltérő formában és színekben pompáznak (narancs vagy zöld). A szokásos felszereltségen túl - ABS, Dualdrive elektromos szervokormány, központi zár, két légzsák elöl, ködlámpák elöl-hátul, automata légkondi, rádió-CD, elektromos ablakok, magasságban állítható vezető ülés stb. - széria benne a Bluetooth, automata hangerőszabályzóval az audio cucc felé.

A Fiat 2007-es pandás tervei átgondolt koncepciót mutatnak, a vásárlásra ösztönző tényezők között végre az irracionális, érzelmi elemek is megjelentek.

Sajtógaléria

Aki további részletekre kíváncsi, ne hagyja ki sajtófotó-galériánkat.
Kattintson ide!