Mint Szellő István egy néniknek fenntartott szeretetotthonban, úgy érezte magát nálunk a Panda. Csupa kedvesség és vastag fénykévékben áradó rokonszenv vette körül, legfeljebb a háta mögött súgtunk össze, hogy "a te térded se fér el a középkonzoltól?". De csak egészen halkan, nehogy meghallja és megbántódjon, mert igazából mind szerettük.
A tesztautót Égő Ákos webszerkesztő hozta el, aki szerint - idézem
-: kiválló. Ettől rögtön rossz előérzet fogott el, Axa ugyanis az
autóipar elesettjeinek istápolója, azonnal gondoskodó,
szerető aggodalom ébred a lelkében, ha egy igazán nyomorult
autóba kerül. Minél szerencsétlenebb szörnyűséget vezet, annál
ösztönösebben látja meg benne a fikarcnyi jót. És szerinte a Panda
kiválló. Aj-aj.
A külső
nagyon barátságos, és semmi több. A Fiat a dizájn
szempontjából a kora 90-es évek kudarckerülő, félénk japán
filozófiáját követi, azaz nem mer érdekeset rajzolni, nehogy
lecsúnyázzák. Ahogy a Stilo is meglehetősen ingerszegény külsejűre
sikeredett, úgy a Panda sem lesz a formanyelvújítás Kazinczyja.
Ettől még lehetne szép, de nem az, hanem arányosan hasábos.
Persze ahol konszernen belül van egy Lancia, egy Alfa Romeo, egy
Maserati meg egy Ferrari, ott elfér egy konformistább tömeggyártó.
A Panda külsejét könnyű befogadni és kedvelni, lényegesen könnyebb,
mint lelkesedni érte. Ez nagy megcélzott eladási volumen esetén jó
ómen, Swiftből se azért vettek százezreket nálunk, mert szép.
Az orr kedélyes szögletessége a test dobozságába torkollik, de
kellemes részlet az ablakok felső íve, meg a sehova sem passzoló
hátsó kisablak. Hátulról egy kis csípőtáji vaskosodás is látható,
ami jól megy a masszív városi kisautó imidzshez.
Idővel tán megszereti az ember, ahogy az az ilyen félénk
formatervekkel történni szokott.
A dobozság miatt felrémlik a Wagon R+, aminél négy centivel
hosszabb, de kettővel keskenyebb és tizenhattal alacsonyabb. Ennél
még sokkal érdekesebb, hogy messze könnyebb is; az 1,3-as Wagonnál
az 1,2-es Panda 140 kilóval, ami eleve kicsike autóknál óriási
különbség. Ennek ellenére meglepően masszív kis dög benyomását
kelti, azt a kevés anyagot nagyon jó helyre tették benne.
A belsőre ugyanaz áll, ami a külsőre, azaz a mindennapi kenyérért
fohászkodás kicsit elnyomta a kreativitást, kivéve a furcsa
középkonzolt. Ez utóbbi remek helyre teszi a váltót, kár, hogy
mosógépszerű az összbenyomás. Nagy, alaktalan izé, ami pont
oda türemkedik be, ahova normális méretű férfi a jobb térdét tenné.
Alapvetően kedveltük, mert pultnak jópofa, csak a Multiplában lenne
mérethelyes, nem itt. A műszerfal kiemelkedően érdekes megoldása a
fényszórómagasság beállításának visszajelzője, ami nem is annyira a
jelzőfényt, inkább a műszerfalat minősíti.
A kárpitok a kategóriában normálisak, a műanyagok szintén -
még szerencse, hogy a kategóriaátlag annyira szörnyű, hogy némelyik
műszerfalon látni, hogy tegnap még öblítősflakon és kólásüveg volt.
A Panda ezeknél jobb, de ami a legeslegjobb az egész autóban, az az
összeszerelés minősége.