Vastag szalmaszál

2003.12.01. 11:18

 
   
   

A mostanság próbált C2-re szívem szerint ráíratnám, hogy három éven aluli gyermekeknek nem ajánlott, mert véletlenül lenyelhetik vagy beszippanthatják a mindennapi használat során le- vagy széthulló apró alkatrészeket. Ehhez képest a Panda olasz kötésipari mestermű, nem zörög, nem nyiszog, a legjobban megépített Fiat benyomását kelti. Hely van. Két átlagos férfinak egymás mellett még pont jó, egymás mögött már pont nem. Csak az az istenverte pult ne lenne ott elöl. A csúcsmodellben csúsztathatók a hátsó ülések, így Cini, nemrég elhunyt szerkesztőségi egerünk nem lenne lényegesen szűkösebben, mint terráriumában volt. A csomagtartó alaphelyzetben állítólag 204 liter, de mostanában mintha kiskocsmai ötcentesekkel mérnék a térfogatot, amiből bő 25 fér egy literbe.

 
   
 

Az autó átellenes végén az 1,2-es, 60 lovas motor van, akaratos és fürge, ha nem is igazán erős. A nagy dobás az 1,3-as Multijet dízel lesz, de jó ez a benzines is. Pörög, morog, tökéletesen illik a kedélyes Pandába. Városban kimondottan kackiás, a 7,5 literes tesztfogyasztást ki lehet bírni. Ugyanez a motor 16 szeleppel 80 lovat is tud, izgatottan várjuk a Sporting és Abarth verziókat. És állítólag lesz Panda 4x4 és kabrió is.

 
   
   

Az összerakottság utáni második legkellemesebb meglepetésünk a Panda vezetési élménye. Keskeny és magas, jól jönne alá egy tőkesúly a dőlés ellen, a futómű mégis remek. Fikarcnyit sem sportos, de gyönyörűen csillapított, kényelmes, kontrollált, a Punto odaadná minden bambuszrügyét, ha ilyen lehetne. Ha megtanulunk nem félni a billenéstől, a Pandát lelkesen kedvelni fogjuk, mert életteli, szolgálatkész és felnőttes, és olyan jóindulatú, amilyennek a monoklis mackót a gyerekkönyvek ábrázolják.

 
   
 

Viccesen könnyű vezetni, a kormány finoman jár, fárasztóbb a rásegítést megnövelő City gombig kinyújtani a kezet, mint eltekerni tízszer ütközéstől ütközésig. A váltó arasznyira a volántól, testetlenül könnyű de mégis pontos, ahogy jó minden pedál is. Kicsit magasabban ülünk a szokásosnál, jól kilátni mindenfelé, egy átlagos autószimulátor kezelése lényegesen megerőltetőbb a pandázásnál.

 
   
   

És hurrá, mire ez a teszt megjelenik, a Panda lett a 2004-as év autója, amihez szívből gratulálok. Örülök neki, mert tényleg mindenki nagyon kedvelte, meg aztán illene is fogynia: a Seicento öreg és szörnyű, a Punto megszűnt a legszebb kisautónak lenni a jellegtelenítő facelifttel, a Stilo jó, de italo-germán, így nem fogy, a Multiplát nem tudtuk eléggé megdicsérni ahhoz, hogy a gyerekek ne álmodjanak rosszat a külsejétől, és ezzel nagyjából vége is. Marad a Barchetta, a Doblo és az Ulysse, de rétegmodellekkel nem lehet kaszálni.