Őnagysága

Teszt: Nissan Patrol GR SE

2001.08.21. 09:15

A Patrol nem SUV, vagyis nem terepjárónak álcázott személyautó mint pl. a RAV4 vagy HR-V, hanem igazi terepjáró - frakkban. Az ötajtós, hétüléses változat ötméteres hossza egy kicsit nagy ahhoz, hogy kőszáli kecskeként virgonckodjon a terepen, de elmondhatjuk: ahol elfér, ott el is fog menni.

 
   
   

A SUV-ok ugyanis csak álmodozhatnak olyan szerkezeti megoldásokról, amiket a Patrol alapban nyújt. A kapcsolható négykerékhajtás, a felező, a kapcsolható hátsó 100 százalékos difizár, a merev első- és hátsó híd és úgy általában a futómű robusztus felépítése alkalmassá teszi arra, hogy járjunk egyet a rekettyésben.

 
   
 

Nem rossz partner ehhez a motor sem: klasszikus kettőnyolcas, hathengeres turbódízel plusz köztes hűtő (intercooler). A Diesel Classic audio effekteket ellensúlyozza az iszonyú nyomaték és a barátságos fogyasztás.

 
   
   

A sebváltó és a kuplung mutatják legjobban az erőátvitel brutális jellegét - a váltókar kezelése hasonló ahhoz, amit kisded koromban az akkori, még manuális váltós Ikarus buszokon figyeltem meg: hármasból négyesbe kapcsoláskor a sofőr kinyújtotta a karját és vállból, kifordított tenyérrel húzta hátra a kart. A félméteres rúdra valószínűleg a hosszabb erőkar miatt van szükség. A kuplung szervós. Álló motornál, tehát rásegítés nélkül a Pitbull Gym vádligépének is beillene.

 
   
 

A kiegészítők terepjárósak: nagyon profi a belső visszapillantó felett elhelyezett digitális iránytű. A kezelési útmutatóból kiderül, hogy a Föld felszínén nem homogén a mágneses sugárzás vagy mi, de a Patrol erre csak úgy hányja a fittyet - az iránytű precízen kalibrálható. A számtalan mokány kapaszkodó (például a kormány felett, az A-oszlopon is figyel egy), a hatalmas, svéd minta alapján méretezett kapcsolók (egyujjas kesztyűben is kezelhetők), a gombnyomásra kapcsolható hátsó stabilizátor és hasonló nyalánkságok a Patrol off-road imidzsét erősítik.

 
   
   

A Patrol dizájnerei viszont nem elégedtek meg azzal, hogy egy remek, ámde kissé zord dzsipet adjanak a világnak (a' la Defender, UAZ), és nosza, frakkba öltöztették az autót.






 
   
 

Ez rendben is van, amíg a dolog visszacsinálható: a kecses, ámde kemény terepre éppen ezért nem igazán alkalmas gyári gumikat le lehet cserélni, de mi legyen a bézsszínű kárpittal, a krómozott orr-résszel, nem is beszélve a hasmagasságot csökkentő fellépővel? Aki látta a somogybabodi offroad fesztivál versenyzőit amúgy dzsungásan, az elgondolkozhat, hogy a világos plüsskárpitot és szőnyegeket is lehet-e vajon slaggal tisztítani, ha már a krómozott orr-rész összekaristolódott, mint nagymamám régi Szécsi Pál lemezei.

 
   
   

Első pillantásra a Patrol egy behemót. Másodikra is, különösen, ha mellénk parkol egy Suzuki. A vezetőfülkélbe effektíve fel kell mászni, de odafönt már dominálnak a magas építés előnyei. Autóstársaink a Patrol tekintélyes méreteit tisztelve mindig megadják az elsőbbséget, és feltűnően kevesen próbálkoznak bepofátlankodni elénk, ráadásul a buszon ülő csajokkal is vízszintben lehet szemezni.

 
   
 

A kilátótoronyba helyezett vezetőülés igazi előnye, hogy a táj kilométerekre előre belátható: már az MTK stadionnál látni, hogy a Fradi pályán mi az állás. Ez nagyon hasznos, ha véletlenül mindkét focicsapat a mi gazdasági vállalkozásunk. Más kérdés, hogy a gigantikus méretek miatt parkolóházba behajtás előtt ki kell szállni, és felmérni, befér-e az autó. Egyébként befér (magasság 1855 mm + antenna), igaz a szűkebb parkolóházi fordulók előtt egy pöttyet gépészkedni kell előre-hátra (hosszúság 5010 mm, szélesség 1930 mm).

 
   
   

A rugózási komfort terepjárós: ráz. Az ember azt várná, hogy az ekkora gumikon szaladó, két és fél tonnás monstrumban nem fogja megérezni az összes csatornafedelet. Ez sajnos nem jön be, bár a Patrol azért hozza legalább a Micra komfortját.

 
   
 

A Patrol országúton is kulturált. 130-ig teljesen normálisan viselkedik és nyomatékból gyorsul: ha beindul a turbó, húz, mint állat. Az autópályás gyorshajtás viszont kényelmetlen: az autó futóműve ebben a sebességtartományban már nem igazán stabil és a jávorszarvas-teszt sem az ő műfaja. Persze az is igaz, hogy egy esetleges találkozáskor a jámbor növényevő nagy ívben lepattanna a tankszerű Patrolról, legfeljebb a belsőségeket kellene leablaktörlőzni. Van azért duplalégzsák meg ABS, ráadásul a fékrendszer kifejezetten meggyőző, ahogy megfogja a tonnákat.

Említettük már a fogyasztást. Szokatlanul hosszúra sikerült próbánkon mindent kipróbáltunk: araszoltunk dugóban, nyomultunk sztrádán, átmozgató edzést végeztünk könnyű terepen és meghajtottuk durvább körülmények között is (felező rulez), szinte végig bekapcsolt légkondival. Az átlagfogyasztás 11.4 liter lett, ami ebben a kategóriában a "háromliteres" Lupo-éhoz fogható bravúr.

 
   
   

Az autóval egyetlen komoly baj van: az ára. A konkurenciával ugyan pariban van, de egy jobb zuglói villalakás árát éppen azok nem tudják legombolni egy terepjáróért, akiknek a legnagyobb szükségük van rá. Az erdészek és agronómusok tehát valószínűleg maradnak a Lada Nivánál, de a Patrol népszerű lehet azok között az anyagilag megbecsült polgárok között, akik időnként nehéz terepre vágyódnak. Vagy éppen a kocsinak a gyár által is hangsúlyozott remek vonóképességét akarják kihasználni: a prospektusban folyton bazi yachtokat és lószállító trélereket húz.

Ár: 15 990 000 Ft
Műszaki adatok:
Motor: 2826 cm3, turbódízel köztes hűtővel
Teljesítmény: 130 LE/4000 f/perc
Nyomaték: 252 Nm/2000 f/perc
Gumiméret: 235/80 R 16
Önsúly: 2322 kg
Terhelhetőség: 730 kg
Vontatható fékezett utánfutó tömege: 3500 kg
Üzemanyagtartály: 95 l
Fogyasztási adatok:
- városban 14.5 l/100 km
- városon kívül: 9.5 l/100km
- átlag: 11.2 l/100km
- tesztfogyasztás: 11.4 l/100 km
Végsebesség: 155 km/h
Gyorsulás 0-100: 18.4 s
Max. leküzdhető emelkedő: 39 fok
Max. vízszintes dőlés: 48 fok
Gázlómélység: 700 mm
Leküzdhető akadály magassága: 215 mm

Fontosabb szériafelszereltség (SE változat): ABS, 2 légzsák, automata klíma, könnyűfém felnik, krómozott fellépő, állítható gerinctámasz, bőrözött kormánykerék és sebességváltó gomb, 4 elektromos ablak, távirányítós központi zár, állítható kormány, elektromos, fűthető külső tükrök, iránytű, 2 memóriás km-számláló, motoros antenna.

Az autót megmutattuk egy hardcore japán terepjárókra szakosodott klubban is, ahol miután kívül-belül, de főleg alul átvizsgálták, "terepre alkalmas" bizonyítványt kapott.

Az oldalról ajánljuk

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

5 órája
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
  • Hírek

Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült

A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.

április 3., 17:16
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
  • Közélet

Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?

Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?

április 4., 06:06
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Közélet

Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései

Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.

április 3., 16:28
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!
  • Tesztek

Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.

Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.

április 3., 17:03
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
10 milliós „olcsó” autók tárháza
  • Égéstér

10 milliós „olcsó” autók tárháza

A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.

április 3., 15:08
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
  • Hírek

Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában

A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.

április 3., 14:04
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
Skoda Elroq RS bemutató
  • Hírek

Skoda Elroq RS bemutató

április 3., 17:09
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50