Megkezdődött az új Nissan Primera magyarországi forgalmazása. Az X-Trail nemzetközi cápashow-ja után a Primera kampányában palackorrú delfinek játsszák a főszerepet. A bemutatón ennek szellemében vízfüggöny-vetítővásznon tekinthettük meg az új modell reklámjait.
A Nissan terepjárói (Terrano, Patrol) és sportautói (Z, 200 SX, 300 ZX) kultusztárgyak, elsősorban műszaki tartalmuk, esetenként brutális/szép formájuk miatt. A gyár személyautói közül talán az Almera nézett ki a legjobban, a Primerára és a Maximára még nagy jóindulattal is csak azt mondhattuk, hogy "szokni kell".
Formai szempontból ha nem is áttörés, de egyértelmű előrelépés az új Primera. A formaterv Európában készült (eredetileg állítólag a konszerntárs Renault-nak), kifejezetten az európai ízlés kielégítésére.
A Primera a Nissan Bluebird utódaként 1990-ben mutatkozott be Európában. A nem különösebben markáns megjelenésű autóból több, mint félmilliót adtak el, elsősorban megbízhatósága és kényelmes futóműve miatt. Népszerű volt a 150 lóerős, jól felszerelt, ültetett GT változat, ami nemcsak a katalógus szerint érte el 7 másodperc alatt a 100 km-es sebességet. Aki eladta, azóta is visszasírja.
Az 1996-ban bemutatott Primera II a lopás elleni védelemmel szerzett magának hírnevet: az angol mérnökök börtönökben interjúztak autófeltörőkkel. Az ő segítségükkel hozták létre a Superlocking rendszert: zárt ajtót az ablak betörésével sem lehet (belülről) kinyitni. A megerősített zárszerkezet mellett fokozta a biztonságot, hogy az integrált hifi-egység értelmetlenné tette a kifosztásért történő autófeltörést.
A biztonságtechnikai újítások mellett a Primera második generációját népszerűsítette a GT változat sikeres szereplése a brit túraautó bajnokságban (BTCC). Az 1999-es III. generáció dizájnja sikerült talán a legkevésbé markánsabbra. A típus azonban megőrizte népszerűségét, egyrészt az új 1.8-as motor, másrészt az ahhoz rendelhető fokozatmentes automata (CVT) váltó miatt. A Primera III. nemzedékében továbbfejlesztették a lopásvédelmet is, elsősorban a menet közbeni rablótámadások kivédésére.
A leglátványosabb dizájn-fejlődés odabent van. A Renault Laguna II-nél valamivel visszafogottabb, de még mindig elég merész ívek, vonalak. Az órák középen, a vezető felé fordítva, az ajtó belső burkolata a szélvédő felé magasabb lesz, mint az ablak vonala. A lakályosan modern belső legnagyobb újítása a vezető és utas között elhelyezett vezérlőpult, ami hosszas ergonómiai tanulmányok eredményeképp vízszintes - jobb is kezelni, mint egy hagyományos, függőleges műszert.
A kis játékkonzolról vezérelhetjük az audio rendszert, a fedélzeti komputert, a navigációs rendszert és a telefont. Utóbbi érdekessége, hogy az integrált mobiltelefon-kihangosítókhoz, illetve a műszerfalba épített telefonokhoz be kell csúsztatni egy kis SIM-kártyát, szemben a Primerával, amelynél elég a helyére csúsztatni a telefont, máris működik az autó rendszere. Az új Primerában nemcsak tolatóradar, de parkolást segítő kamera is van, a kis monitoron rükvercbe kapcsoláskor automatikusan jelenik meg a képe.
A Nissan új, többlengőkaros első és hátsó futóművét kíváncsian várjuk: a hírek szerint a kettős keresztlengőkaros és a MacPherson előnyeit egyesítő első felfüggesztés még csendesebbé és stabilabbá teszi az autót. A Primera a középkategória első autója, melyet sebesség- és távolságtartó automatikával szereltek fel. Az ismert tempomat (sebességtartó automatika) infravörös lézer érzékelővel egészül ki, a rendszer így automatikusan tartja a biztonságos követési távolságot.
Új Primerához új motorok járnak: egy 2.2 literes, közös nyomócsöves, közvetlen befecskendezésű, változó geometriájú turbódízel, egy kétliteres benzinmotor, hatfokozatú kézi váltóval, vagy a Nissan Hypertronic automatájával. A legkisebb a kifutó modellből ismert 1.6-os, 109 lóerős benzinmotor.
A Primera IV. töréstesztje még a jövő zenéje, de a kötelező műsorszámok a frontális -és a nemrég bevezetett oldalütközés - mellett manapság egyre fontosabb reklámhordozó a gyalogosok védelme. A Nissan-nál abból indultak ki, hogy a gázolások többsége kis sebességgel okoz súlyos sérüléseket. Alacsony sebességnél a térdnek kellene felvennie az ütközésből származó teljes terhelést. Az első lökhárítóban habbetét tompítja az ütést és mérsékli a sérüléseket. A sárvédő alsó részének merevítése az alsó lábszár sérülései ellen óv, egy helyett két felületre osztva el az ütközési energiát.
A lépcsős hátú és a kombi változat mától kapható, ősztől jelenik meg az ötajtós ferdehátú (hatchback) Primera. Az árak ötmillió forinttól indulnak.
|