Akvamarin, avagy olcsón jót

Peugeot 206 1,4 HDI teszt

2002.07.29. 10:44

 
   
 

Kormányozni könnyen és érzékletesen lehet, szépen fordul ívre az autó. Állítólag az elsőkerék-hajtás ellenére szűk kanyarban durva gázelvétellel még a fara is megindítható, bár nem tudom, ki lehet az, akit ez a kombináció csapatásra ingerel. Gödrökön, útegyenetlenségeken úgy lehet átjutni, hogy észrevetetik magukat, de az ülések nem dobják ki a bennük ülőket helyükről.

Nem különlegesen informatív, de általános célzatú autózáshoz kiválóan hangolt futómű van az autó alatt. A fékek - elöl hűtött tárcsa, hátul dob - megfelelőek a 986 kg-os saját tömeg és a 68 lóerős teljesítmény fényében, jól adagolható a fékerő, és kanyargósabb, gyakoribb fékezéseket kívánó szakaszokon sem jellemző, hogy idővel elfogyna a fékhatás.

 
   
   

Amiért még egyáltalán érdekes tud maradni egy újabb írás a 206-os Peugeot-ról: az 1.4 HDI, azaz az 1360 cm 3-es, közös nyomócsöves turbódízel motor. A tesztautó nagy betűkkel hirdette önnön HDI-ságát és alacsony fogyasztását, gyorsan világossá vált tehát, hogy vizsgálatakor mire kell leginkább fókuszálni.

A korábbi kétliteres common-rail dízel mellé, és az 1,9-es szívódízelt leváltandó, a nemrégiben bevezetett 1,4-es HDI annyira remekül használható motor, hogy egy idő után már arról is elfeledkeztem, ország-világ látja, hogy dízelben ülök. Első nap a Budapest-Écs (Rábaring)-Budapest útvonal megtétele után az üzemanyagszint-jelző éppen a háromnegyedes osztáson állapodott meg. Tudtam, hogy legalább egy tulajdonsága miatt szeretni fogom.

 
   
 

Újabb, a csírájában már alakulgató bizalmat erősítő esemény volt, mikor a félpályás lezárás után visszatértünk a teljességében használható autópályára, és a korábban megszabott 80 km/h-ról úgy gyorsított ötösben 140-re, hogy nem tudtam eldönteni, a mellettem ülő rali-szakíró, vagy a visszapillantó tükörben ponttá zsugorodó Civic 1,5 LS sofőrje lepődött meg jobban.

Autópályán történő haladáskor a szél sajnos ellenség lehet, közepes pöffök már rendesen lökdösik a kis kasztnit, ilyenkor nem lehet mást tenni, mint a kormánykerék segítségével visszaterelni az autót a kijelölt nyomvonalra. Adekvát utazósebességnek a 140-150 km/h-t vehetjük, ekkor még a motor-, szél- és gördülési zaj is jóval az ingerküszöb alatt marad.

 
   
   

Tízzel gyorsabban már nem, ekkor a kombinált motor+szélzaj olyan mértékűvé válik, hogy puszta túlkiabálása is fejfájást okoz. A maximális sebesség a gyár szerint 168 km/h, a sebességmérő - amely egyébként jellemzően Peugeot-s elrendezésű, a számjegyek feltüntetése a tízesnél kezdődik és húszas osztásonként olvasható - mutatóját sikerült a 180-at jelző vonal fölé tolni (hajszálnyival).

Városban végképp meggyőző, nem lehet olyan normális forgalmi szituációba keveredni, amelyet a motor erőtlensége miatt ne lehetne megoldani. Azért érdemes megjegyezni, hogy bár a nyomaték 1750-es fordulattól már 150 Nm, 2000-ig kell pörgetni, hogy a lóerők is feléledjenek, és igazából húzni kezdjen a motor. Innentől viszont valódi gyorsulás gerjeszt az egyre feljebb kapcsolgatásra, amit sűrűn kell megtenni, mert a 4000-es teljesítménycsúcsot követően mindkét görbe erős kornyadozásba kezd, és nincs miért megvárni az 5000-nél bekövetkező leszabályozást.

 
   
 

Nem vállaltam, hogy 100 kilométert tegyek meg 90 km/h-s tempóval, és így ellenőrizzem a 3,6 literes fogyasztást, de ha figyelembe vesszük, hogy a teszt 600 kilométerének körülbelül a fele autópályán zajlott, míg a másik fele városban, néha igen nagy forgalomban, néha taposós hangulatban, de mindig bekapcsolt klímával, akkor a végső 6,25 literes átlaggal igencsak elégedettek lehetünk. Akár még azt a 3,6 litert is elhiszem.

Sem kisautó, sem dízelpárti nem vagyok, de most meg kell adnom magam: ezzel a motorral szerelve a 206-os igencsak kellemes társ a mindennapokban. Legtöbben eleve kedvelik, ezért előzékenyen viselkednek vele a forgalomban, kis mérete miatt könnyű parkolni, ledönthető ülésekkel 1130 literes csomagterét tisztességesen meg lehet pakolni, a motor pedig leginkább egy finoman kimunkált akvamarin kristály tulajdonságaival rendelkezik: olcsón meg lehet úszni, de ez egyáltalán nem csorbítja sem használati, sem élvezeti értékét, sőt tartós használat közben lehet igazán mélyebb, kölcsönös bizalmon alapuló kapcsolatba kerülni vele.

 
   
   

A kategóriatársakkal összevetve az derül ki, hogy a 206-os még mindig erős ár/érték aránnyal rendelkező autó. Ilyen jellemzőkkel csak Saxót vagy Thaliát kaphatunk kevesebb pénzért, de előbbit csak korszerűtlen szívódízellel szerelik, a Thalia pedig esztétikailag képtelen versenyre kelni vele. A C3 ilyen felszereltséggel egyelőre még drága, Puntóból vagy Polóból pedig csak fél literrel nagyobb hengerűrtartalmú common-railek léteznek, jelentősen nagyobb teljesítménnyel, jelentősen több pénzért. Reális alternatívaként a Renault Clio 1,5 dCi jöhet számításba, kicsit több pénzért, nagyobb motorral, és halkan jegyzem meg, nekem jobban fekvő karosszériával.

Értékelés: 4 - Külsőre már kicsit unalmas, de megéri az árát          
 
 

Az oldalról ajánljuk

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

5 órája
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10