Iszonyú vágták, csodás brummogás

2003.08.14. 12:48

Az alumínium széles körű használatának köszönhetően a Range Rover 3. generációja mindössze 220 kilót hízott, de mivel korábban is borzalmas kolosszus volt, a technológiai sörhassal mindez 2440 kg-os saját tömeget jelent. Üresen, ugye, márpedig üresen egy autó se indul el terepet járni. Visz legalább egy sofőrt, az hozza a csaját, az meg a barátnőjét, elemózsia, pár pillepalack energiamentes üdítő, és már túl is léptük a három tonnát. Ami terepen okozhat gondokat, amint a későbbiekben kiderül.

A terepjárás is csak olyan sport, mint a többi. Lehet rá edzeni, gyúrni, de itt is döntőek a fizikai adottságok. Például a szabad hasmagasság. A Range Roveré a légrugó felső állásában 281 mm. (A VW Toauregé meg 300) Ez tulajdonképpen elég is lenne, egészen míg meg nem ázik a homokos talaj. Az adottságok közt fontos megemlékezni a relatív szabad hasmagasságról is. Itt már a drabális dimenziók nagyot rontanak a számon, hiszen a 4950 mm-es hossz már nagyon az öt métert nyaldossa, a szélességet meg végképp ne ragozzuk tovább.

Míg hosszában haladunk egy földúton, akár Daciával is mi lehetünk a terep királya, a terepezés azonban azzal jár, hogy időnként elhagyjuk a járt utat, és akár merőlegesen keresztezünk mély árkokat. Ilyenkor fontos a terepszög, és ebből a szempontból a Range Rover nem az árokjárás bajnoka. Konkrétan első terepszög: 35', ilyen meredélyre tud felkapaszkodni anélkül, hogy beverné az orrát. Ennél a Toyota Land Cruiser 3 fokkal jobb, hogy kedvenc terepjárómról, az UAZ-ról már ne is beszéljünk (50').

A csomagtérajtó kétrészes, az alsó rész két felnőtt súlyát bírja el - gondolom, erre inkább csak a potenciálisan trancsírozható őzek miatt van szükség.

Hátsó terepszögben se jobb a helyzet; Range: 29', Land Cruiser 27', UAZ 40'. De a Range Rover igazi hátránya a súlya, a 2500 kiló, amihez nincs olyan széles gumi, ami fenntartana minket a laza talajon. Óvatos tesztutam során a terepen először leszakítottam az orrspoiler egyik felét, aztán olyan terepet kerestem, ahol tutira nem esik baja az autónak. Jó alacsony a súlypont, nyilván sokkal radikálisabb döntögetést is elbír, mint amit én csináltam vele. Finom az összkerékhajtás, meg az állítható magasságú légrugók, kellemes ez a brit gyarmati, indiai elefántszafarikra emlékeztető vadregényes luxus-hangulat.

Végül áthajtottam egy épített, kezdő off-road-osoknak szánt buckán; de tényleg, egy kocka Lada simán átmegy rajta. A Range is nyilván, csak nem ilyen esős napok után. Mert ilyenkor biz' nem kell eltalálni, akkor is süllyed: a bucka tetején a négy kerék szépen megsüppedt, és az autó meg se állt, míg hasával stabilan meg nem támaszkodott a talajon.

Szívesen fognám sofőrhibára az elakadást, mert például tiszta sor, hogy lendületből át lehetett volna menni a buckán, de ha egy tonnával könnyebbek vagyunk, máris kisebb a gond, konkrétan el se akadunk. Mert így napszálltakor, egy 25 milliós luxusterepjáróval, fennakadva egy buckán a mezőn, se be, se ki. Jó, a Vogue felszereltséghez jár tévé, amin a földi szórású csatornák be is jönnek, de mi van, ha megunom a műsort? A 2.4 tonna azt jelenti, hogy ha begyaloglunk a faluba, kizárólag traktorról lehet szó, a Range-et le nem kapja onnan más.

Komoly terepjáró, bizonyos feltételek megléte esetén. Füves talaj, vagy betonkeményre száradt, esetleg jól eldolgozott, murvás kősivatag. Nincsenek radikális kiszögellések és nem kell szűk, 2,3 méteres helyeken átcsúszni. Nem ártana egy első-hátsó differenciálzár sem, ha már az UAZ-nál és a G-Mercinél összejött. Viszont egy drága autóba nem rakhatnak kézi csomózásút, az önzáró meg nyilván annyira megnehezítené az autót, hogy nemcsak laza talajon süllyedne el, hanem akár egy alsóbbrendű műúton is. Ha tehát az életemről volna szó, és terepjárót kéne választanom, utolsóként jelölném meg a Range Rovert.

Itt az ideje, hogy most már tényleg kalodába zárják és éjszakánként xenonlámpákkal vakítsák mindazokat az autós marketingeseket, akik azt állítják, nem vakít a xenon. A Range-ben mindez különösen súlyos, hiszen a 281 mm-es szabad hasmagasságból is látszik, jó magasan vannak a lámpák. Ezeket aztán már szinte lehetetlen úgy beállítani, hogy ne vakítsuk a szembejövőket.

Akik a jól bevált módon villogtatnak, hogy halló, vegyem le a reflektort. Ilyenkor nemigen van mit tenni, vagy kushadunk és tűrjük a villogtatást, vagy - informatíve - visszavillogunk, hogy megmutassuk, van ám reflektorunk is. A kushadást nem szeretem, viszont egyetlen áldozatnak sem akartam fotonágyúval az arcába égetni az ablaktörlője árnyékát. Így egy ideig inkább leoltogattam a villanyt, de az talán félelmetesebb, mint a villogtatás, végül aztán úgy hagytam. De ilyen magas autóknál tényleg betiltanám az átkozott xenont, akár luxusextra, akár nem - első az emberélet.

Presztízsben verhetetlen - azon kevés ostromtornyok közé tartozik, amiket nem gyűlöl ösztönösen a többi közlekedő - a Range annyira ritka, hogy a legtöbben épp most látják először, nincs vele kellemetlen, leszorítós-levillogós tapasztalatuk.

Nagyon szép, nagyon jó, nagyon erős autó. De a gyártónak most már tényleg önmérsékletet kéne tanúsítania, és leszokni arról, hogy ezt komoly terepjáróként reklámozza.

Az oldalról ajánljuk

A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

38 perce
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21