A jószándékú, bolondbiztos, takarékos, tágas SUV-ot számtalan apró butasággal próbálta érdekessé tenni a Toyota. Én viszont megrepesztettem egy kicsit. Elismerés, fanyalgás és károkozás: a harmadik generációs Recreational Active Vehicle kritikája
Mielőtt nekifogtam az alkotásnak, újraolvastam több mint két éve megjelent előző RAV4-tesztünket (amit véletlenül szintén én írtam). Két tanulságot sikerült leszűrnöm a virtuális időutazásból. Egyrészt elámultam, hogy a TotalCar időközben mennyivel szebb lett, képaláírásokkal, átlátható galériával, Önök is észrevették? Így belülről fel sem tűnt, mennyire drámai a fejlődésünk, milyen ügyesek és kreatívak vagyunk.
Másrészt hüledezve konstatáltam, hogy a RAV4 lényegét tekintve ugyanaz, ami volt. Pedig úgy emlékeztem, hogy az mennyivel ügyesebb, mozgékonyabb, terepjáróbb, férfiasabb jelenség, de nem. Egyik tizenkilenc kutya, másik egy híján húsz eb, a különbség gyakorlatilag mindössze a méretre és pár kütyüre szorítkozik. Ja, és ebből már csak ötajtós van, pedig 1994-ben az első RAV4 még csak három ajtóval létezett. Nőnek az autók.
Kívülről alig változott. Füge kolléga megkérdezte, ez most fészlift-e. Kétszer körbejárta, mire elhitte, hogy új modell. Persze ha odaállunk a harmadik generációssal egy második generációs mellé, mindjárt feltűnik, hogy az új nagyobb, kevésbé darabos, talán picit valóban nőiesebb, mint az előd. De hogy ez is egy RAV4, azt azonnal mindenki felismeri. A formára nem is érdemes több szót vesztegetni, főleg hogy Kati kollegina már a bemutató után mindent elmondott róla.
A RAV4 nem terepjáró, főként a városi felhasználók igényei alapján készült, mondja a Toyotánál nemhivatalosan mindenki. Jó, akkor foglalkozzunk a belsejével. Az együtt töltött napok után számos olyan furcsaságot motyogtam bele hű diktafonomba, amit egy rövid sajtóbemutatón nemigen lehet észrevenni. Előrebocsátom azonban: bár példátlanul sok sirám gyűlt össze, az ergonómiai összhatás korántsem olyan kellemetlen, mint az alábbi lista hosszából esetleg kitűnne. (Akit nem érdekelnek az apróságok, jobban teszi, ha átugorja a következő tíz bekezdést, ekkor rögtön a csomagtartó, a helykínálat, a motor, a hajtáslánc elemzésénél, majd további három bekezdés múlva a terepjárási tapasztalatok között találja magát.)
Belül valahogy minden alacsonyan van. Ha 181 centis létemre kényelmesen elhelyezkedem a legalsó pozícióba állított ülésben, akkor a kormány, a műszerfal és egyáltalán minden vízszintesen kinyújtott karom alá esik. Nem baj, csak fura egy ekkora autóban. Ahogy fura az is, hogy csak egy ablakemelő automata a négyből. Még furább, hogy ha a vezető letiltja a hülyélkedő gyerekek miatt az utasok kapcsolóit, ő maga a saját könyöklőjéről is csak a saját ablakát tudja működtetni.
A belső tükör állítása nehézkes lesz azok számára, akik szeretik egy kézzel középen átfogni a tükröt: felső pereme és a tetőkárpitba épített napszemüvegtartó közé nem fért be az ujjam. Másé se férne be.
A szimmetria jegyében az elakadásjelzőt jó messze rakták a sofőrtől, a középső szellőzőrostélyok jobb oldalára. Tükörképe az összkerékhajtás reteszelőgombja, pedig jobb lett volna fordítva csinálni; hétköznapi ember gyakrabban villog, mint összkerékhajt. És még ennél is gyakrabban vált sebességet. Ilyenkor tűnik fel, hogy a váltókar negyedikben áll függőlegesen, üresben jócskán előredől. Ráadásul túl messze van a jobb kéztől, ötödik-hatodik csak nyújtózással kapcsolható. Már-már arra gyanakszom, a RAV4 ergonómiáját inkább jobbkormányos piacokra tervezték.
Az oldalra nyíló hátsó ajtóról nagyon hiányzik egy százforintos műanyagfogantyú, becsukásánál mindenképp meg kell tapogatni valami jó koszos dolgot. Végülis mindegy, hiszen a kinyitásnál már úgyis megfogtuk a kilincset, de azért ha mindennap a RAV4-gyel kéne járnom, felcsavaroznék a műanyag kárpitra legalább egy fiókkihúzó fogantyút a Praktikerből.
Na, még kettő és befejezem: már a Yarisban is utáltam, hogy a számítógép csak a műszeregységbe dugott kis gombbal kezelhető, elegánsabb lenne a funkciókat kivinni a bajuszkapcsolókra, urambocsá a kormányra. És végül: ha szól a rádió, nem hallani az index klattyogását, annyira halkan perceg a relé.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
