A Rav4 kellemesen öregszik. Nincs szüksége plasztikai sebészre, a szemránckrém is megteszi hatását, miközben lélekben a csitri kifinomult, gondoskodó nővé vált.
Az avatatlan szemlélődő észre sem veszi a különbségeket. Ha emlékezetből kéne megmondani, mi az újdonság az új RAV4 külsején, bajban lennék. Nem volt szükség radikális változtatásokra, mert az eddig eladott 1,4 millió RAV4 bebizonyította, nem szabad hozzányúlni. A furcsa módon Európában legnépszerűbb RAV4-es külső modellfrissítése elsősorban a lámpákat érintette. Áttervezték a fényszórót, az irányjelző a bura alá került, a kerek ködlámpát a lökhárítóba integrálták. Közben a kor divatja szerint fehér burájú lett az oldalirányjelző és átlátszó burájú a hátsólámpa.
Álítólag nagyobbak lettek a külső tükrök, és valamit változott a
pókerék borítása is. De ezt én már tuti nem venném észre. A hölgy
ruhatárát új színekkel egészítette ki:
kaktusz, antracit szürke, fényes zöld, fehér, dűne bézs és az
ígéretes vadiúj Régens Vörös. Az apró külső változások mellett a
belsőt érintette a nagyobb átalakítás. Az idő kifinomultabbá,
érzékenyebbé teszi a nőket. Így járt a RAV4 is.
A műszerfal megváltozott, tagoltabb és áttekinthetőbb lett. A régi RAV-ok kék üléshuzatát szerencsére száműzték, helyette komolyabb szürke borítást kaptak a székek. A Land Cruiser inspirálta króm betétek is feltűnnek a beltérben. A kormány kecses, háromküllős, bőr borítású.
A digitális klímaberendezés és a fényre sötétedő belső tükör a
széria felszerelés részei. A DVD alapú navigációs rendszer ebben a
kategóriában elsőként rendelhető. Bár csak az a vásárló rendelje, aki
optimista, vagy sokat jár külföldre. Ez a rendszer jelenleg hazánkban
sajnos még nem működik, de egész Nyugat-Európához elérhető az
utcaszintű DVD alapú térkép.
Az érett nő figyelme az előrelátásra és a biztonságra is kiterjed. A RAV4 az első jármű, melyhez oldal- és függönylégzsák is rendelhető. A széria első légzsákok az ütközés erősségétől függően két fokozatban működnek. Az ötajtós modellnél energiaelnyelő erősítést alakítottak ki a tető külső részén, valamint a tetőoszlopok profilja is változott.
A műszerfal alá energiaelnyelő betétek kerültek, és biztonsági okokból az ülések belső szerkezete jócskán megváltozott. Minden biztonsági átalakítást örömmel veszünk, főleg ha visszaemlékszünk az első szériás RAV4-ek nem túl kiemelkedő töréstesztjére. Amire viszont büszkék lehetnek, hogy az elektronikus gázpedálnak, az új üzemanyag befecskendezőknek, az áttervezett kipufogórendszernek és még ki tudja minek köszönhetően a 2.0 literes, benzines VVT-i motor megfelel az Euro4-es környezetvédelmi normáknak.
A kipufogórendszer több szempontból érdekes. A katalizátort egész közel helyezték el a motorhoz, hogy minél hamarabb elérje az üzemi hőmérsékletét, aminek hatására, hidegen kisebb lett a károsanyag-kibocsátás. A gyorsasági motorkerékpároknál rég bevett szokás, hogy a hengerenkénti kipufogócsövek hosszát rafinált kunkorokkal azonos hosszúságúra készítik. A RAV4 kipufogó leömlőit hasonló módon, egyenlő hosszúságúra tervezték, így a hengerek szinte azonos körülmények között dolgoznak. Kis és közepes fordulatszám-tartományban jobb lett a nyomatékleadás, nagy fordulaton kedvezőbben alakul a fogyasztás.
A bemutató alatt feltűnt a benzines motor erős hangja. Országúton haladva nem túlzás azt mondani, hogy üvölt a VVT-i. Én több szempontból is a már ismert D-4D-t választanám. Az új RAV4 kormányműve a klasszikus fix bilincses rögzítés helyett gumiágyas felerősítést kapott. Így a futómű rezgései kevésbé jutnak el a kormánykerékhez. A motor fordulatszámát figyelő szervopumpa révén a kormány rásegítése dinamikusan változik.
Változtattak a futómű beállításain és áthangolták a lengéscsillapítókat. Opcionálisan vásárolhatunk menetstabilizáló elektronikát kipörgésgátlóval és vészfékasszisztenssel. A bemutató alkalmával egy kellemes dagonyában próbálhattuk ki, mit tud a menetstabilizáló rendszer. Egy pár fakaró bánta, de a hatás meggyőző volt. Aki nem kedveli a túlzott elektronikai felügyeletet, az új RAV4 esetében bajban lesz, ugyanis nem lehet kikapcsolni. Ilyen esetre egy megoldás van csupán: nem kell megvásárolni a feláras rendszert.
A RAV4 - mint tudjuk - szabadidő-autó, hiába az állandó összkerék hajtás, ne vigyük durva terepre. Mi persze megpróbáltunk. Nem volt nagyon kemény terep, de a felázott traktorjárta földúton többször azt hittem, ott maradunk. De nem. A tesztflotta egyetlen tagja sem akadt el a Mátra erdei útjain, pedig készen állt egy komolyabb terepjáró, kivont csörlővel. Az új RAV 4 terepen is kiválóan vizsgázott.
Rövid szerelmi légyottunk után kellemes élményekkel búcsúztam a nőtől. Kiforrott egyéniség, testében, lelkében igazi tűzzel. Aki még nem talált párt magának, annak azt ajánlom, próbáljon felszedni egyet.
|