2003.11.24. 10:18

A Rav4 kellemesen öregszik. Nincs szüksége plasztikai sebészre, a szemránckrém is megteszi hatását, miközben lélekben a csitri kifinomult, gondoskodó nővé vált.

csik.jpg

Az avatatlan szemlélődő észre sem veszi a különbségeket. Ha emlékezetből kéne megmondani, mi az újdonság az új RAV4 külsején, bajban lennék. Nem volt szükség radikális változtatásokra, mert az eddig eladott 1,4 millió RAV4 bebizonyította, nem szabad hozzányúlni. A furcsa módon Európában legnépszerűbb RAV4-es külső modellfrissítése elsősorban a lámpákat érintette. Áttervezték a fényszórót, az irányjelző a bura alá került, a kerek ködlámpát a lökhárítóba integrálták. Közben a kor divatja szerint fehér burájú lett az oldalirányjelző és átlátszó burájú a hátsólámpa.












Álítólag nagyobbak lettek a külső tükrök, és valamit változott a pókerék borítása is. De ezt én már tuti nem venném észre. A hölgy ruhatárát új színekkel egészítette ki: kaktusz, antracit szürke, fényes zöld, fehér, dűne bézs és az ígéretes vadiúj Régens Vörös. Az apró külső változások mellett a belsőt érintette a nagyobb átalakítás. Az idő kifinomultabbá, érzékenyebbé teszi a nőket. Így járt a RAV4 is.

A műszerfal megváltozott, tagoltabb és áttekinthetőbb lett. A régi RAV-ok kék üléshuzatát szerencsére száműzték, helyette komolyabb szürke borítást kaptak a székek. A Land Cruiser inspirálta króm betétek is feltűnnek a beltérben. A kormány kecses, háromküllős, bőr borítású.

A digitális klímaberendezés és a fényre sötétedő belső tükör a széria felszerelés részei. A DVD alapú navigációs rendszer ebben a kategóriában elsőként rendelhető. Bár csak az a vásárló rendelje, aki optimista, vagy sokat jár külföldre. Ez a rendszer jelenleg hazánkban sajnos még nem működik, de egész Nyugat-Európához elérhető az utcaszintű DVD alapú térkép.



Az érett nő figyelme az előrelátásra és a biztonságra is kiterjed. A RAV4 az első jármű, melyhez oldal- és függönylégzsák is rendelhető. A széria első légzsákok az ütközés erősségétől függően két fokozatban működnek. Az ötajtós modellnél energiaelnyelő erősítést alakítottak ki a tető külső részén, valamint a tetőoszlopok profilja is változott.

A műszerfal alá energiaelnyelő betétek kerültek, és biztonsági okokból az ülések belső szerkezete jócskán megváltozott. Minden biztonsági átalakítást örömmel veszünk, főleg ha visszaemlékszünk az első szériás RAV4-ek nem túl kiemelkedő töréstesztjére. Amire viszont büszkék lehetnek, hogy az elektronikus gázpedálnak, az új üzemanyag befecskendezőknek, az áttervezett kipufogórendszernek és még ki tudja minek köszönhetően a 2.0 literes, benzines VVT-i motor megfelel az Euro4-es környezetvédelmi normáknak.

A kipufogórendszer több szempontból érdekes. A katalizátort egész közel helyezték el a motorhoz, hogy minél hamarabb elérje az üzemi hőmérsékletét, aminek hatására, hidegen kisebb lett a károsanyag-kibocsátás. A gyorsasági motorkerékpároknál rég bevett szokás, hogy a hengerenkénti kipufogócsövek hosszát rafinált kunkorokkal azonos hosszúságúra készítik. A RAV4 kipufogó leömlőit hasonló módon, egyenlő hosszúságúra tervezték, így a hengerek szinte azonos körülmények között dolgoznak. Kis és közepes fordulatszám-tartományban jobb lett a nyomatékleadás, nagy fordulaton kedvezőbben alakul a fogyasztás.

A bemutató alatt feltűnt a benzines motor erős hangja. Országúton haladva nem túlzás azt mondani, hogy üvölt a VVT-i. Én több szempontból is a már ismert D-4D-t választanám. Az új RAV4 kormányműve a klasszikus fix bilincses rögzítés helyett gumiágyas felerősítést kapott. Így a futómű rezgései kevésbé jutnak el a kormánykerékhez. A motor fordulatszámát figyelő szervopumpa révén a kormány rásegítése dinamikusan változik.

Változtattak a futómű beállításain és áthangolták a lengéscsillapítókat. Opcionálisan vásárolhatunk menetstabilizáló elektronikát kipörgésgátlóval és vészfékasszisztenssel. A bemutató alkalmával egy kellemes dagonyában próbálhattuk ki, mit tud a menetstabilizáló rendszer. Egy pár fakaró bánta, de a hatás meggyőző volt. Aki nem kedveli a túlzott elektronikai felügyeletet, az új RAV4 esetében bajban lesz, ugyanis nem lehet kikapcsolni. Ilyen esetre egy megoldás van csupán: nem kell megvásárolni a feláras rendszert.

A RAV4 - mint tudjuk - szabadidő-autó, hiába az állandó összkerék hajtás, ne vigyük durva terepre. Mi persze megpróbáltunk. Nem volt nagyon kemény terep, de a felázott traktorjárta földúton többször azt hittem, ott maradunk. De nem. A tesztflotta egyetlen tagja sem akadt el a Mátra erdei útjain, pedig készen állt egy komolyabb terepjáró, kivont csörlővel. Az új RAV 4 terepen is kiválóan vizsgázott.

Rövid szerelmi légyottunk után kellemes élményekkel búcsúztam a nőtől. Kiforrott egyéniség, testében, lelkében igazi tűzzel. Aki még nem talált párt magának, annak azt ajánlom, próbáljon felszedni egyet.

 
  Műszaki adatok
 
   
Motor: 1,8 VVT-i 2,0 VVT-i 2,0 D-4D
Fajta: soros, négyhengeres, szívó benzines soros, négyhengeres, turbódízel, töltőlevegő-hűtővel
Hengerűrtartalom 1794 cm3 1998 cm3 1995 cm3
Motor: Fajta: Hengerűrtartalom:   
Max. teljesítmény: kW/LE 1/min 92/125 6000 1/min 110/150 6000 1/min 85/115 4000 1/min
Max. nyomaték: Nm/ 1/min 161/4200 192/4000 250/1800-3000
Meghajtás: első kerék állandó négy kerék állandó négy kerék
Legnagyobb sebesség: 175 km/h 175 185 (175 automata) 170
Gyorsulás (0-100 km/h): s 12,2 10,6 (10,8) 12,1
Fogyasztás (l/100 km) vegyes: 7,4 8,7 (9,2) 7,1
Fogyasztás (l/100 km) országút: 6,2 7,2 (7,4) 6,1
Fogyasztás (l/100 km) város: 9,4 11,3 (12,2) 8,9
Méretek (mm) 3 ajtós 5 ajtós 3 ajtós 5 ajtós
Hosszúság: 3825-3955 4220-4350
Szélesség: 1735-1785 1735-1785
Magasság: 1670-1695 1680-1715
Tengelytáv: 2280 2490
Túlnyúlás elöl: 780 (lökhárító) 735 (karosszéria) 780 (lökhárító) 735 (karosszéria)
Túlnyúlás hátul: 810 (pótkeréktakaró) 595 (karosszéria) 995 (pótkeréktakaró) 775 (karosszéria)
Minimum hasmagasság: 205 205