Fapadosan tágas

Renault 5 Campus 1.4

2001.10.15. 08:07

A Renault gyár 5-ös szériájának első képviselője 1972-ben gördült le a futószalagról. A 4-es típustól örökölt, kiforrott technika az új karosszériában annyira sikeresnek bizonyult, hogy 13 éven keresztül csaknem változtatások nélkül gyárthatták.

 
   
   

1985-ben érkezett a bevált formát modern designelemekkel ötvöző, műszakilag teljesen átdolgozott Super 5-ös sorozat, és annak ötajtós, Campus kivitelű tagja. 1989 végén, magánimport révén került be az országba, s mivel itthon akkoribban még csak ólmos üzemanyagot lehetett tankolni, a katalizátort már a gyárban levetette róla az előrelátó hölgytulajdonos. Valószínűleg ő sem számított arra, hogy ezzel némi pénzt is megspórol: a franciák ugyanis nemhogy nem számoltak fel ezért külön költséget, de még le is vonták a kocsi vételárából. Hiába, no, más világ.

Ekkoriban - mint bármilyen új nyugati autó - Magyarországon egy kis tűzpiros R5-ös még a széltől is óvandó, különleges kincsnek számított. Ezt újdonsült tulajdonosa is így gondolhatta, ezért azonnal beállította a garázsba, és inkább járt korábbi Zastavájával, amit a jövevény birtoklásának tudatában már nem féltett annyira.

 
   
 

Mintegy hét (7!) év telt el, mire elérkezettnek látta a pillanatot, hogy végre csatasorba állítsa az újkori pompájában ragyogó kisautót. Vett hát egy vadonatúj Seat Ibizát, amit azon nyomban kímélni kezdett: most ez bújhatott a kerti bukóajtó mögé, a kis Renault pedig elkezdte szelni a hazai utakat.

Az autókedvelők többsége számára a Renault 5-ös az egyik legcsinosabb kisautó, s mi tagadás, a forma rám is hatással volt. Az első néhány alkalommal még őszinte örömmel pattantam bele, noha a fröccsöntött belső teret először megpillantva kicsit csökkent a lelkesedésem. Tervezőjének nem lehetett többre szüksége egy körsablonnál és egy derékszögű vonalzónál, hogy papírra vesse ezt a szélsőségesen fantáziátlan valamit.

 
   
   

Vegyük sorra: gyújtásráadás után furcsa, delejes zúgásra leszek figyelmes, amely azután sem hallgat el, hogy a motor járni kezd. A kettő együtt nem csekély alapzajt produkál, így azonnal kiderül, hogy nem a Renault 5-ös lesz az a kisautó, amely végre testközelbe hozza Mercedes-fílinget. Haladás közben tovább romlik a helyzet: a motor régimódi, nyers hangszínnel bömböl, és mindenfajta csillapítás nélkül továbbítja az utastér felé a hangját.

A tűzfalat nem terhelték túl szigetelőanyagok alkalmazásával, ezért a futómű is hasonló intenzitással közvetíti az útegyenetlenségeket. Gödör nem múlik el anélkül, hogy ne értesülnénk róla. Csörög-zörög a belső tér, ami nem csoda, hiszen itt minden műanyagból készült ? az R5-ös az a fajta autó, amit belül is nagynyomású slaggal szokás mosni. Még az üléseken is műszálas huzat feszül, aminek megvan az az előnye, hogy ha kipattanunk az ülésről, kaphatunk egy tisztes áramütést.

 
   
 

A francia autók kényelmesek. Hogy ez mekkora általánosítás, eklatáns példa a Renault 5-ös. Olyan kemény a rugózása, hogy hozzá képest még a sokszor elátkozott Suzuki Swift komfortja is szinte simogató. Az persze kétségtelen, hogy akad a dolognak előnye.

Az úttartás a 155-ös gumik és az erős karosszériadőlés ellenére is igen rendben van. Még a kanyarodás közbeni fékezést is nagyon jól bírja, bár intenzív használat esetén a pedál kissé "nyúlóssá" válik. Szintén a pozitívumok közé sorolandó, hogy a katalizátorát vesztett 1.4-es, gyári érték szerint 58 LE-s motor megdöbbentően erősnek hat az apró karosszériában.

 
   
   

Nyomatékát nagyon alacsony fordulaton adja le, ezért városban rendkívül rugalmas és jól vezethető. Húzatáskor viszont nem produkál többletteljesítményt, sőt: olyan érzésünk támad, mintha a nyomatékgörbe lefelé tartana. Magyarul sportosan használni nem élvezet, már csak a tovább emelkedő zajszint miatt sem. Amúgy nem éppen egy étvágytalan darab, városban könnyen tíz liter fölé szökhet a fogyasztás.

A váltó az optimálisnál nagyobb erővel és hosszabb utakon, cserébe nagyon pontosan kapcsolható. A kormányzás hasonló: igen precíz, de parkoláskor kellemetlenül nehéz tekergetni. Ami viszont már egyenesen elrettentő, hogy a pedálok a megszokotthoz képest balra vannak csúsztatva. Ez nemcsak kényelmetlen, de igen veszélyes is lehet: velem többször megesett, hogy két pedál közé léptem, ami pedig még soha, semmilyen autón nem fordult még elő.

 
   
 

Az első alkalommal még nem gyanakodtam semmire, de miután eszmecserét folytattam néhány másik R5-tulajdonossal is, fény derült a turpisságra. Azért ez a nem mindegy! A másik ilyen jellegű kifogás: a gyújtás levételekor a gázpedál nyomkodásához szükséges erő megváltozik, hanghatás kíséretében "elernyed" az ember talpa alatt.

Ezzel hozható összefüggésbe, hogy gázelvételre az autó késlekedve reagál, mintha kicsit ragadna a pedál. Ami persze megszokható, de előfordulhat, hogy ezen a picin egyszer sok fog múlni. Félelmetes felfedezést tehet, aki alaposan szermügyre veszi a műszerfalat: hőfokjelző órát nem talál rajta.

 
   
   

Egyetlen piros lámpa van csupán, amely a túlmelegedésre figyelmeztet. A hűtővíz hőmérsékletváltozásai nem követhetőek nyomon, így ha netán kigyulladna a vörös fény, nem derül ki, hogy meghibásodásról, vagy erős igénybevétel okozta pillanatnyi túlhevülésről van-e szó. Csak megérzéseinkre hagyatkozhatunk, mikor döntenünk kell, leállítsuk-e a motort, vagy hagyjuk-e inkább járni, hogy visszahűlhessen. Valami bűzlik a konstruckión.

Persze nem lenne igazságos kíméletlenül a földbe döngölni a Renault 5-öst, ha egyszer vannak elvitathatatlan érdemei is. Akit nem zavar, hogy zajos, kényelmetlen és borzasztóan fapados, az vígasztalhatja magát a külső méretekhez képest igen tágas utas- és csomagtérrel, a biztos útfogással, a dinamikus motorral, és nem utolsósorban a még mai szemmel is tetszetősnek számító megjelenéssel. Bizonyos értelemben akár praktikus járműnek is mondható az R5-ös ? félmillió forintért azonban lehet ennél komfortosabb és átgondoltabb autót is venni.

Azóta már azt is sikerült kideríteni, mi zúg oly hevesen alapjáraton. A zizegés gócpontját a hátsó ülés alatt sikerült felfedezni: valami vízkeringető rendszer dolgozik ott, veszett buzgár módjára. A szerelő szerint teljesen normális. Meglehet.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

3 órája
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58