Kellemes zöld fények minden kezelőszerven. A Night Panel
funkciót kötelezővé tenném. Annyira egyszerű és nyilvánvaló, hogy
érthetetlen, miért nem nagyon lehet hasonlóval találkozni más
típusokon. (A Citroen C5-ön van hasonló funkció
D J Gábor) Egy gombnyomásra kihunynak a felesleges fények,
csak a sebességmérő műszer világít 140-ig. Azt elérve a teljes
skála világos lesz, de ha csökken sebességünk, ismét kihuny a 140
fölötti rész. Bármilyen rendellenesség esetén - mint például a
túlzott melegedés -, a Night Panel bekapcsolása ellenére azonnal
láthatóvá válik az aktuális műszer.
A műszerfalon
a négy folyadékkristályos kijelző számomra kicsit sok.
Sajnos a digitális kilométer számlálást nem lehet megúszni, a
digitális klíma terebélyes kijelzőjét is elfogadom. A műszerfal
tetején elhelyezett jól látható kijelző, a Saab Information Display
(SID) ma már kötelező. A kormány melletti középső nagy kijelző
viszont alaphelyzetben hasznavehetetlen adatokat mutat. Az
elektronika testreszabásakor jó szolgálatot tesz, de tesztautónkon
a teljesen fölösleges, passzív központi menü pontjai - radio, disc,
system - kísérnek végig utunkon.
A kilométerórának van egy érdekes pszichológiai hatása.
140 fölött az értékek közötti távolság rövidebb: így
alacsonyabb sebességhez nagyobb mutatóelmozdulás jár. Ha a
kétszázhatvanig skálázott műszeren a mutató mozgása egyenletes
lenne, 130-nál még mindig csak félúton tartana. A 9
3 esetében félúton csak 100 km/órát mutat.
Füge a hátsó széken |
A 9
3 ARC bőr székei tökéletesek. Mindkét első ülés
villanyos, a hátsó üléssor könyöktámasza mögött nyitható és zárható
ajtócska biztosítja a csomagtér és az utastér átjárhatóságát.
Négyen indultunk a kétnapos tesztútnak. Elöl-hátul utaztam teljes
kényelemben. Az új típus elődjéhez képest ugyanolyan hosszúságú, de
első és hátsó szélessége 55 milliméterrel, a tengelytáv 71-gyel
nőtt.
A méretnövekedés leginkább hátul érezhető. Ikeás papír
mérőszalaggal az első üléseknél végzett hiteles méréseim szerint a
klasszikus 900-tól az újabb 900-as 7 cm-rel, ettől a 9
3SS 9 cm-rel szélesebb.
Belül
nem csak a kidolgozás, az anyagok minősége is hibátlan,
minden felület puha tapintású. A Saaboknál hagyomány, hogy a lábtér
környéke is párnázott. Már a Saab 900-asok 1979-es bemutatásakor is
büszkén reklámozták az ütközéskor a térdeket óvó puha burkolatot.
Külön figyelmesség, hogy a tetőkárpit anyaga is szivacsos. Az ajtó
fölötti élekre, ahol nagyobb esély van fejünk beütésre, vastagabb
szivacsréteg jutott.
A beltér színeirere sem lehet panasz. A skandináv dizájnerek az építőiparban is erősek a színek harmonikus összehangolásában. A 9 3-as színeinek és kárpitjának tervezését érzékeny női lélekre, Maria Thunbergre bízták. A fabetét ingoványos talaj, de a 9 3 ARC fa borításának sötét páca gyönyörűre sikerült.
Hogy mennyire Saab az új 9
3, örök vita kérdése. Vitathatatlan, hogy a Saab
fennállásának egyik legjobb autójának egyéniségén sajnos csorba
esett. Peter Augustsson, a Saab Automobile elnök-vezérigazgatója a
9
3 SS bemutatóján azt mondta, az új modell azoknak a
fiatal prémiumautó-vásárlóknak felel meg, akiknek az autózás
élménye áll az első helyen, de számít az is, hogy
összetéveszthetetlen, nem mindennapi márkával fejezzék ki
egyéniségüket. Ezeket a mondatokat a már említett hazai eladások is
igazolták.
De a nem mindennapi márka épp a múltjának köszönheti nem mindennapiságát, és ha így halad, tíz év múlva már nem hivatkozhatnak az egyéniségre. Az új Saab zseniális, elegáns autó, de egyéniségben sajnos messze alulmarad sok konkurenssel szemben.
Egy gyors találkozó, egy rövid tesztvezetés, pár rövid gyorsulás után néhány klasszikus Saab felhasználó véleményét kértem:
Tarby (Saab 9000):
Állat. :-)) Nagyon tetszik, jól gyorsul, jók a fékei, az ABS és a TCS viszont jelentősen levesz az élvezeti értékéből. Na jó, az ABS az mindenkeppen kell, de a TCS idegesített, hogy nem tudtam odakenni a gumikat az aszfaltra startnál (sem).
Negatívum is van. Kicsi a. 9k-hoz (Saab 9000), és 900-hoz
viszonyítva is. Ja, és a gázpedál annyira nőiesen finom, hogy először
nem is találtam. Persze, gondolom az átlag Saab tulajdonos nem 43-as
acélbetétes Shelly's Rangers-ben vezet. :-))
Nincs hangja. Belül jobban hallani a motort, mint kívülről, de az
ember így sem lehet biztos abban, hogy egyáltalán működik-e a gép.
Persze ez nem biztos, hogy negatívum, inkább az én perverzióm, hogy
szeretem, amikor morog-hörög-üvölt egy motor.
A váltóút nagyon rövid, de nekem bejön. Elég gyorsan lehet váltani, sportos, és közben finom, mint egy svájci óra. Nem ad határozott visszajelzést, bekattant-e a fokozatba, de ha az ember határozottan kezeli, gondolom nem gond.
zsenyaf (Saab 900 NG)
A hátsó lábtér érezhetően kisebb lett a 900NG-hez képest. És olyan picik a gombok Finomabb autó lett, nekem kicsit kevesebb visszajelzést adott az útról, de ez nem is meglepő, mert a 900NG hibájaként említik azt is, hogy arra megy, amerre a motor és a kormánymű akarnak, te meg csak kapaszkodj bele. Az ABS hihetetlen jó, de nem éreztem a bekapcsolási pontját, az autó csak lassított, nem akart vezetni semerre sem. Ja és szerintem nem néz ki SAAB-nak, sajnos
gagarin (Saab 9000)
Nekem összességében tetszett, mint konstrukció, de belülről - ami a problémám volt - minden egy kicsit "műanyag". Na nem úgy, mint mondjuk egy Skodában :)), de kicsit olyan, mint sok mai autóban - egyben minden.
Biztos ebbe is lehet fabetétet kérni, ami kissé oldja ezt, meg lehet, hogy én szoktam meg az enyémnél azt, hogy minden jól elkülönül (klíma, hifi, board computer szarai), a gombok elhelyezkedése nekem elsőre kicsit kusza volt. Ami viszont fájó egy 10 milliós gépnél, hogy ez a motor szerintem kicsi az autóhoz.
Persze, megy, meg minden - gyakorlatilag sikerült a turbólyukat is eltüntetni, ami nagyon pozitív, de én nem adnám a gyár helyében ekkora motorral.
A pedálok tényleg elég légiesek (anyám szuzukiján - autó, és nem motor - többször majdnem kinyomtam a lábammal a padlót, miután egy Passatot vezettem, ami a másik véglet.
A pedálok egyébként kicsit itt is, és az én autómnál is közel vannak egymáshoz. Pedig hely lenne, nemtom miért így tervezték. Nekem 44-45-ös lábam van, néha azonban kissé összeakadnak.
Hammer of ExSch (Saab 900 OG)
Jól ment. A pedálokat én se nagyon éreztem, különösen a kuplung volt túl nőies az OG-hoz képest. Sajnos nincs összehasonlítási alapom a mai újautók közt, lehet, hogy ez a trend. A motorhangot én is hiányoltam, de meg tudnám szokni a fordulatszámmérős váltást. Szép egyenletesen húzott, de nem olyan lélegzetelállítóan, mint amikor felpörög az og turbója - már ha nem haldoklik, mint most az enyém - viszont turbólyukat sem éreztem. Szépen lehetett vele cikázni, és a fék nagyon meggyőző volt. A váltó nagyon könnyen jár, és nem csak az OG-hez képest.
Füge (Saab 99):
Nem nyiszog, nem zörög, stabilan hasít. Finom ajtópuffanás, csend és nyugalom belül. Dögösebb motor is illene hozzá, de ez sem vészesen kevés. A forma nem, de a méregzöld szín megfogott. Nincs szebb egy zöld skarabeusformánál. Kár, hogy nincs már kitinpáncél.
|
|
Nem teljesen 1.8t de legalább 9 3SS, tévés bemutatása: < >
|