Örvény hátán

2003.03.28. 06:34

 
   
   

Kellemes zöld fények minden kezelőszerven. A Night Panel funkciót kötelezővé tenném. Annyira egyszerű és nyilvánvaló, hogy érthetetlen, miért nem nagyon lehet hasonlóval találkozni más típusokon. (A Citroen C5-ön van hasonló funkció D J Gábor) Egy gombnyomásra kihunynak a felesleges fények, csak a sebességmérő műszer világít 140-ig. Azt elérve a teljes skála világos lesz, de ha csökken sebességünk, ismét kihuny a 140 fölötti rész. Bármilyen rendellenesség esetén - mint például a túlzott melegedés -, a Night Panel bekapcsolása ellenére azonnal láthatóvá válik az aktuális műszer.

 
   
 

A műszerfalon a négy folyadékkristályos kijelző számomra kicsit sok. Sajnos a digitális kilométer számlálást nem lehet megúszni, a digitális klíma terebélyes kijelzőjét is elfogadom. A műszerfal tetején elhelyezett jól látható kijelző, a Saab Information Display (SID) ma már kötelező. A kormány melletti középső nagy kijelző viszont alaphelyzetben hasznavehetetlen adatokat mutat. Az elektronika testreszabásakor jó szolgálatot tesz, de tesztautónkon a teljesen fölösleges, passzív központi menü pontjai - radio, disc, system - kísérnek végig utunkon.

 
   
   

A kilométerórának van egy érdekes pszichológiai hatása. 140 fölött az értékek közötti távolság rövidebb: így alacsonyabb sebességhez nagyobb mutatóelmozdulás jár. Ha a kétszázhatvanig skálázott műszeren a mutató mozgása egyenletes lenne, 130-nál még mindig csak félúton tartana. A 9 3 esetében félúton csak 100 km/órát mutat.

 
   
  Füge a hátsó széken

A 9 3 ARC bőr székei tökéletesek. Mindkét első ülés villanyos, a hátsó üléssor könyöktámasza mögött nyitható és zárható ajtócska biztosítja a csomagtér és az utastér átjárhatóságát. Négyen indultunk a kétnapos tesztútnak. Elöl-hátul utaztam teljes kényelemben. Az új típus elődjéhez képest ugyanolyan hosszúságú, de első és hátsó szélessége 55 milliméterrel, a tengelytáv 71-gyel nőtt. A méretnövekedés leginkább hátul érezhető. Ikeás papír mérőszalaggal az első üléseknél végzett hiteles méréseim szerint a klasszikus 900-tól az újabb 900-as 7 cm-rel, ettől a 9 3SS 9 cm-rel szélesebb.

 
   
   

Belül nem csak a kidolgozás, az anyagok minősége is hibátlan, minden felület puha tapintású. A Saaboknál hagyomány, hogy a lábtér környéke is párnázott. Már a Saab 900-asok 1979-es bemutatásakor is büszkén reklámozták az ütközéskor a térdeket óvó puha burkolatot. Külön figyelmesség, hogy a tetőkárpit anyaga is szivacsos. Az ajtó fölötti élekre, ahol nagyobb esély van fejünk beütésre, vastagabb szivacsréteg jutott.

A beltér színeirere sem lehet panasz. A skandináv dizájnerek az építőiparban is erősek a színek harmonikus összehangolásában. A 9 3-as színeinek és kárpitjának tervezését érzékeny női lélekre, Maria Thunbergre bízták. A fabetét ingoványos talaj, de a 9 3 ARC fa borításának sötét páca gyönyörűre sikerült.

 
   
 

Hogy mennyire Saab az új 9 3, örök vita kérdése. Vitathatatlan, hogy a Saab fennállásának egyik legjobb autójának egyéniségén sajnos csorba esett. Peter Augustsson, a Saab Automobile elnök-vezérigazgatója a 9 3 SS bemutatóján azt mondta, az új modell azoknak a fiatal prémiumautó-vásárlóknak felel meg, akiknek az autózás élménye áll az első helyen, de számít az is, hogy összetéveszthetetlen, nem mindennapi márkával fejezzék ki egyéniségüket. Ezeket a mondatokat a már említett hazai eladások is igazolták.

De a nem mindennapi márka épp a múltjának köszönheti nem mindennapiságát, és ha így halad, tíz év múlva már nem hivatkozhatnak az egyéniségre. Az új Saab zseniális, elegáns autó, de egyéniségben sajnos messze alulmarad sok konkurenssel szemben.

Egy gyors találkozó, egy rövid tesztvezetés, pár rövid gyorsulás után néhány klasszikus Saab felhasználó véleményét kértem:

Tarby (Saab 9000):

Állat. :-)) Nagyon tetszik, jól gyorsul, jók a fékei, az ABS és a TCS viszont jelentősen levesz az élvezeti értékéből. Na jó, az ABS az mindenkeppen kell, de a TCS idegesített, hogy nem tudtam odakenni a gumikat az aszfaltra startnál (sem).

Negatívum is van. Kicsi a. 9k-hoz (Saab 9000), és 900-hoz viszonyítva is. Ja, és a gázpedál annyira nőiesen finom, hogy először nem is találtam. Persze, gondolom az átlag Saab tulajdonos nem 43-as acélbetétes Shelly's Rangers-ben vezet. :-))
Nincs hangja. Belül jobban hallani a motort, mint kívülről, de az ember így sem lehet biztos abban, hogy egyáltalán működik-e a gép. Persze ez nem biztos, hogy negatívum, inkább az én perverzióm, hogy szeretem, amikor morog-hörög-üvölt egy motor.

A váltóút nagyon rövid, de nekem bejön. Elég gyorsan lehet váltani, sportos, és közben finom, mint egy svájci óra. Nem ad határozott visszajelzést, bekattant-e a fokozatba, de ha az ember határozottan kezeli, gondolom nem gond.

zsenyaf (Saab 900 NG)

A hátsó lábtér érezhetően kisebb lett a 900NG-hez képest. És olyan picik a gombok Finomabb autó lett, nekem kicsit kevesebb visszajelzést adott az útról, de ez nem is meglepő, mert a 900NG hibájaként említik azt is, hogy arra megy, amerre a motor és a kormánymű akarnak, te meg csak kapaszkodj bele. Az ABS hihetetlen jó, de nem éreztem a bekapcsolási pontját, az autó csak lassított, nem akart vezetni semerre sem. Ja és szerintem nem néz ki SAAB-nak, sajnos

gagarin (Saab 9000)

Nekem összességében tetszett, mint konstrukció, de belülről - ami a problémám volt - minden egy kicsit "műanyag". Na nem úgy, mint mondjuk egy Skodában :)), de kicsit olyan, mint sok mai autóban - egyben minden.

Biztos ebbe is lehet fabetétet kérni, ami kissé oldja ezt, meg lehet, hogy én szoktam meg az enyémnél azt, hogy minden jól elkülönül (klíma, hifi, board computer szarai), a gombok elhelyezkedése nekem elsőre kicsit kusza volt. Ami viszont fájó egy 10 milliós gépnél, hogy ez a motor szerintem kicsi az autóhoz.

Persze, megy, meg minden - gyakorlatilag sikerült a turbólyukat is eltüntetni, ami nagyon pozitív, de én nem adnám a gyár helyében ekkora motorral.

A pedálok tényleg elég légiesek (anyám szuzukiján - autó, és nem motor - többször majdnem kinyomtam a lábammal a padlót, miután egy Passatot vezettem, ami a másik véglet.

A pedálok egyébként kicsit itt is, és az én autómnál is közel vannak egymáshoz. Pedig hely lenne, nemtom miért így tervezték. Nekem 44-45-ös lábam van, néha azonban kissé összeakadnak.

Hammer of ExSch (Saab 900 OG)

Jól ment. A pedálokat én se nagyon éreztem, különösen a kuplung volt túl nőies az OG-hoz képest. Sajnos nincs összehasonlítási alapom a mai újautók közt, lehet, hogy ez a trend. A motorhangot én is hiányoltam, de meg tudnám szokni a fordulatszámmérős váltást. Szép egyenletesen húzott, de nem olyan lélegzetelállítóan, mint amikor felpörög az og turbója - már ha nem haldoklik, mint most az enyém - viszont turbólyukat sem éreztem. Szépen lehetett vele cikázni, és a fék nagyon meggyőző volt. A váltó nagyon könnyen jár, és nem csak az OG-hez képest.

Füge (Saab 99):

Nem nyiszog, nem zörög, stabilan hasít. Finom ajtópuffanás, csend és nyugalom belül. Dögösebb motor is illene hozzá, de ez sem vészesen kevés. A forma nem, de a méregzöld szín megfogott. Nincs szebb egy zöld skarabeusformánál. Kár, hogy nincs már kitinpáncél.

 
  Műszaki adatok:
 
  Motor:
1988 cm3. 4 hengeres, soros. Alumínium hengerfej és blokk. Turbótöltő, töltőlevegő-hűtő. DOHC, 16 szelep. Kiegyensúlyozó tengelyek. Kéttömegű lendkerék. Elöl, keresztben beépítve, hidraulikus csillapítással. Fronthajtás. Max. teljesítmény: 150 LE (110KW) 5,500/perc
Max. nyomaték: 240 Nm 2,500/perc
Gyorsulás: 0-100 km/h : 9,5 s
80-120 km/h: 14,0 s
Végsebesség: 210 km/h
Kombinált fogyasztás: 8,2 l/100 km


Erőátvitel
5/6 fokozatú manuális sebességváltó.
Egylemezes, száraz, tányérrugós tengelykapcsoló.
Futómű
Elöl: McPherson rugóstag, gáztöltésű lengéscsillapító, stabilizátor. Hidroformált segédváz.
Hátul: Független, négylengőkaros, nyomtávkorrekciós. Csavarrugók, gáztöltésű lengéscsillapítók. Stabilizátor. Segédváz. Kormány
Hidraulikus, fogasléces szervokormány. Fordulókör: 10,8 m (járdák között)
Kormányfordulatok száma: 2,97
Fék
Hidraulikus, kétkörös, depressziós rásegítésű. ABS,TCS, mech. fékasszisztens. Saját tömeg: 1440 - 1490 kg (EU)
Össztömeg: 1970 - 2020 kg (EU)
Tank: 62 liter
Csomagtartó: 425 dm3
A 9 3 SS 18t ARC alapára 9195000 Ft
 
  SAAB TALÁLKOZÓ
 
  Tokaj városa, a Polar Mobil Kft. valamint a Saab 900 Klub Magyarország Egyesület szeretettel meghív minden érdeklődőt 2003. május 24-25-én, Tokajon rendezett kétnapos Nemzetközi Saab Autóstalálkozóra.

A találkozó május 24. szombat délelőtt 10 órától május 25. vasárnap 14 óráig tart.
Helyszín: Tokaj határában, a Bodrog partján, gyönyörű környezetben fekvő volt kőbánya, a Patkó bánya.
A részletes program: saablkub.hu/tokaj

Nem teljesen 1.8t de legalább 9 3SS, tévés bemutatása: < >