Hosszabb legyen, vagy magasabb?

2008.11.20. 01:56

Adatlap Volkswagen Golf Bon Jovi - 1991

  • 1984 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 116 LE @ 5400 rpm
  • 172 Nm @ 3200 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.4 másodperc
  • Végsebesség:
    196 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Saját Népítéletünk és a külföldi felmérések egybehangzóan igazolják, hogy a német és a francia autókat sújtó előítéletek a Scénic és a III-as Golf esetében teljesen helytállóak. A Volkswagen alapvetően problémáktól mentes, de korántsem hibátlan autó, míg a Scénicek néhány szerencsés kivételtől eltekintve többnyire sok bosszúságot okoznak tulajdonosaiknak. De lássuk a részleteket.

A Golf viszonylag gyorsan fogyasztja kopó alkatrészeit, ha nem garázsban tartották, sérülésmentesen is rozsdásodhat kicsit, főleg az ajtók kereténél. A kuplung-utánállító hibája miatt szélsebesen elkopó tárcsa létező gond, mint ahogy a dízelek olajfogyasztásán sem kell meglepődni. Ennél a típusnál sem ismeretlen fogalom az elektromos hiba, négyfokozatú automatikus váltójával is lehet baj, meg persze a többnyire csillagászati futásteljesítménnyel rendelkező dízelmotorokkal is. Mindezek ellenére tulajdonosai zömében kedvelik a típust, és sokkal elégedettebbek vele, mint az utána érkező, elég megbízhatatlanra sikerült IV-es Golffal.

Mivel a Golf németesen fekete utastere elég szomorú hely, érdemes kivárni egy jobban felszerelt darabot, különben túlságosan spártai élmény benne az utazás. A dízelek jobbára már elhasználtak, és egy TD nagyjavításának számlájából elég sokáig lehet fedezni a benzines többletfogyasztásának plusz költségeit. Ezért szerintem jobban megéri nagyobb lökettérfogatú benzinesre vadászni a gazdag kínálatból. Ilyenek már 600 ezer forint körül akadnak a használtautó-hirdetések között.

Százezer forinttal kell többet adni egy 1,6-os, szintén benzines Scénicért, pedig annak a hibalistája valamivel hosszabb. Mind az automata, mind a kézi váltó idő előtt beadhatja a kulcsot, gyakorta fogy el a kuplung is. Leeshet a helyéről a pillangószelep szenzora, amitől mozgásképtelenné válik a kocsi. A Scénic produkálja az egyik tipikus Renault-betegséget, a hengerenkénti gyújtótrafók rendszeres sztrájkját is. Ezek cseréjénél figyeljünk oda, hogy Bosch vagy Denso gyártmányú legyen az új alkatrész, mert az eredeti francia Sagem záros határidőn belül újra tönkremegy.

Gond lehet a motorvezérléssel és a nem túl jó minőségű elektromos kábelezéssel is, ezek a legváratlanabb helyzetekben a leghajmeresztőbb hibákat produkálhatják. A hengerfejtömítés fáradtságát az olajsapka alatti „majonéz” buktatja le, ezt mindenképp ellenőrizzük, ahogy a kormányszervó olajfolyását is. Napfénytetős modelleknél keressük beázás nyomait, mert ennek javítása fájdalmasan költséges lehet. További ismert hibaforrás az ablaktörlő motorja, amit elég időigényes cserélni vagy javítani.

Olvasóink írták

Alapvetően szeretem, mert viszonylag kényelmes és jól megy. Negatívumként azt tudom említeni, hogy rossz úton néhány dolog zörög, nyiszog de szerintem ez belefér. (Mégane)

Kicsit idejét múlt autó mér, hiszen 12 éves, mégis rendkívül megbízható.(Golf)

Írjon ön is ítéletet!

Ha mindezek ellenére a Scénicnél maradnánk, mindenképp légkondis példányt keressünk, mert a nagy üvegfelületek miatt klíma nélkül nyáron elviselhetetlen forróság tombol a kocsiban. Egy – akár utólagos – tolatóradar is jól jöhet, viszont első elektromos ablakok és központi zár nélkül nem érdemes megvenni egy ilyen családi járgányt. A motorok közül a dízelekkel sincs jelentősen több probléma, mint a benzinesekkel, viszont a gyenge alapgépeket mindenáron kerüljük el. Az 1,4-es igazi siralomház, de még a 90 lóerős 1,6-os is letargikus, ha két főnél többen utaznak benne.

A fentiek fényében talán nem meglepő, hogy én bizony inkább a kissé rozsdás, szörnyű színű Golffal gurulnék haza. Elsősorban azért, mert valódi autó, nem csupán személyszállításra alkalmas négykerekű eszköz. Persze meg tudom érteni, hogy sok családos embert csábított el a levegős utasterű, franciás kényelmű, zseniálisan kihasználható Scénic. Viszont a kitűnő koncepciót a pocsék kivitelezés csúnyán hazavágta, így használt autóként csak igazolt előéletű, keveset futott és fiatalabb példányok jöhetnek szóba. Azok is csak fenntartásokkal.

Ön melyikkel gurulna haza?