A légellenállást túlértékelik
Használtteszt: Scion xB - 2005
A Yaris Verso a piac egyik legrondább autója. A Toyota azonos fődarabokból készítette el az egyik legszebb kis egyterűt, ami már Biatorbágyon is hódít.
Az egész úgy kezdődött, hogy - nem minden előzetes jel nélkül - megadta magát a sorsnak 23 éves Saab 900 -asom. Terhes asszony pedig nem létezhet autó nélkül, hiába a garázsban sorakozó motorpark, vagyis tüstént venni kellett valamit. A háromajtós 900-ast különben is szerettem volna lecserélni egy ötajtós, hasonlóan vén csatalóra, amibe majd a két gyereket könnyebben tudom a gyerekülésbe installálni, de sehogy sem sikerült megfelelő példányt keríteni.
Épp egyik kedvenc Saab-szervizünkbe ugrottunk be, hogy mégiscsak megbarátkozzak egy kézi váltós ötajtós OG-vel - automatát szerettem volna - de már az udvarra hajtva szemet szúrt a sötétkék doboz. Mindig is odavoltam ezekért a vonalzóval rajzolt autókért , bár eddig csak az amerikai motoros újságok hirdetési oldalain láttam hasonlókat. Nem volt ráírva, hogy eladó lenne, de megkérdeztük. Eladó volt. Nekünk meg kellett, pedig azt se tudtuk, mi ez.
Scion sztori
Fura dolog ez a Toyotával. Temérdek Toyota-tulajdonos ódákat zeng járműve megbízhatóságáról, elégedett Toyota-vásárlók milliói szelik a kilométereket nap mint nap a világban, mégse tartozik a legvágyottabb márkák közé. Melyik gyerek szeme csillan fel, ha meglát az utcán egy Corollát? És melyik gyermeklelkű felnőtté? Hirtelen kevés unalmasabb autót tudnék mellé állítani. A Toyota vezetősége őrlődött egy darabig. Váltsanak márkaimidzset, hígítsák fel a termékpalettát holmi túldizájnolt (lsd. Honda Civic), vagy lededósított (Smart) járművel, miközben meg van a veszélye annak is, hogy jó néhány potenciális ügyfelet elveszítenek a feltűnésmentes jóautó-vásárlók közül? Nem, ezt nem engedhették meg maguknak.A luxusautóknál bevált fogáshoz nyúltak: új márkát alapítottak, és 2002. március végén New Yorkban bemutatták a Sciont. Mindjárt lett belőle kettő, az xA és az xB, utóbbit japánban Toyota bB, azaz Black Box néven árusítják. Még mindig furcsa elképzelésük lehet a japánoknak az európai emberről, mert az xB-ket vagy bB-ket csak Amerikában és Ázsiában forgalmazzák, még csak remény sincs arra, hogy a hazai Toyota-kínálatban egyszer csak megjelenik. Marad a magánimport, de már így is közel tucatnyi skatulya van az országban.
A Scion xB egy Toyota Yaris Verso, amit elfelejtettek kicsomagolni. A Verso padlólemezére épülő a doboz, egyféle - a Yaris TS-ből ismerős - 1,5 literes, 108 lóerős VVT-i benzinmotorral kapható, választani az ötsebességes kézi és a overdrive-val szerelt négyfokozatú automata sebességváltó közül lehet. Széria a blokkolásgátló és az elektronikus menetstabilizáló is. Jár hozzá a klíma, a két légzsák, az elektromos ablakok és tükrök, no meg az 5 CD-s, MP3-at is lejátszó hifi. (A rádió sajnos amerikai normás.)
Felszereltségi szintek szövevényes rendszere szerencsére nem bonyolítja a képet, viszont elképesztő mennyiségű extra holmit lehet hozzá vásárolni. Futóműalkatrészektől kezdve, kipufogókon át, a 20-as kerekekig és mindenféle dizájnelemekig egyenesen a Scion gyártól, és mindenféle himi-humi utángyártó cégtől. A Scion-pimpelés komoly sporttá nőtte ki magát, ennyire márkához tapadó átépítési őrülettel ezidáig csak motorkerékpároknál találkoztam. Ilyen pl. a Honda Zoomer robogója, amit egy jóérzésű gazda sem hagy gyári állapotban, ja, és az evidens példa: a Harley-Davidson.
Scionom ebből a szempontból még szánalmasan gyári állapotban van, az első saját beszerzésű extra az E-bayről érkezett. Helló Kittys TRD (Toyota Racing Development) matrica infantilis Scion-rajongó hölgyeknek. Ami még biztos, lesz könyöktámasz - az uram miatt -, de a földig lógó karosszéria hosszabbítást szűkebb lakókörnyezetem adottságai miatt biztos nem vállalom be. Egy nagyobb kerék még játszhat.
Külseje nekem maga a tökély, teljesen kiakadtam, hogy nincs mindenki oda érte. Sőt, van aki szerint kifejezetten csúnya. Először úgy gondoltam, csak a nők között akad, aki undorodik kis-nagy kenyérpirítómtól, de csak rossz volt a kezdeti mintavétel, hiszen még Hammer virtuális tuningműhelyében is akad egy-két, még ha hobbi szinten is, de dizájnnal foglalkozó csóka, aki szerint "Alapjában véve ez egy ritka ronda autó".
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.