A Sorento elődje, a KIA Sportage elsősorban sokkal kisebb, másodsorban sokkal rosszabb volt. Kevesen számítottak rá, de a minőség még a mennyiségnél is többet javult — a Sorento hiába a legolcsóbb, mégis a kategória egyik legjobbja.

Az első igazán szép KIA. A külsejébe nem tudok belekötni, de nem is akarok; a több millióval drágább kategóriatársak se néznek ki jobban. Esetleg a Land Rover Discovery, plusz öt millióért. De egy ML-Merci (16 millió) és egy X5-ös BMW mellé is oda mer parkolni az ember egy Sorentóval — még akkor is szebb, ha nem számoljuk bele, mennyivel olcsóbb.
A formatervező, Byung-jun Min tökéleteset alkotott, a legfrissebb trend szellemében: nem a gömbölyű, de nem is a szögletes, inkább a határozott csúcsokban végződő ívek uralkodnak, akárcsak a Mazda6 és a Honda Accord külsején. Szép az orra, szép az oldala, szép fara, és ha valami ennyire jól néz ki, óhatatlanul szeretnénk rájönni, honnan lopták. Egyedül a hátsó kerék feletti tetőoszlopra, és az amögötti kis részre merném ráfogni, hogy kicsit Opel Fronterá-s, de itt véget is ért a tudományom.
A belső is szép, és jól használható. A műszerfal például tökéletes látványt nyújt, mondom annak ellenére, hogy Nak-Chul Kim enteriőrfelelős műfa betétekkel jelzi a gyengébbek kedvéért, hol található a középkonzol. A színek, a formák, az anyagok, a kormány fogása, egy csomó egyéb kellemes minőségi inger, meg az érezhetően bivaly összeszerelési minőség miatt teljesen audis az érzet. Furcsa is, hogy az autónak csak üggyel-bajjal nevezhető Rio és a Sorento azonos márkanév alatt fut, személy szerint kizártnak is tartom, hogy egy gyárban készüljenek. (Egy koreai KIA-fejes szerint a Sorento az a minőség, amerre a cég tart.)
Egyetlen nagy hiba maradt odabent: az üléskárpit. Ronda, szürke, kellemetlen a tapintása, és úgy feltölti az embert elektromossággal, hogy ha kiszálláskor nem as ablaküvegnél taszítva csapjuk be az ajtót, hanem fémhez érünk, akkorát üt, mint egy villanypásztor. Idomítani árammal gyorsabban megy, ezt jól tudjuk az amerikai űrhajós majmok óta, én is rettegve csukok minden autót, pedig már két hete, hogy visszaadtam a Sorentót. Szóval csak annyit akartam mondani, hogy érdemes a Sorentót bőrülésekkel kérni. A csomagtartó a katalógus szerint 897 liter, de ez alighanem koreai literben lehet megadva, vagy rögtön mennyezetig pakolva. Így szemmértékre lehet vagy 500, az is szép. A hátsó ablak pedig külön nyílik, csak távkapcsolóval.
A KIA-nál kezdenek belejönni az autógyártásba, de a helyesírás még nem igazán megy. A Nápoly melletti üdülővároska, Sorrento nevét mindenesetre kér r-rel írják, amennyiben arra gondoltak. Márpedig arra, mert erről a hivatalos sajtóanyagban is esik szó. Különben is, a MacMillan-világatlasz által számon tartott három amerikai Sorrento is két-két r-rel írandó.
A 2,5-ös turbódízel a Hyundaitól vásárolták. Menni szépen megy, de automatával kissé, khm, hogy is mondjam..., szóval tizennyolc. Városban, téli nagy hidegben, egy 2,1 tonnás kasztnit mozgatva, na de 18 liter?! Ha nem magam tankoltam volna bele gázolajat, el se hinném a dízelséget. Hogy csinálták a katalógus 8,5-es vegyes fogyasztási adatát? Gondolom papíron, ceruzával, mert ezt még kézi váltóval se hiszem. Nem halk, de nem is kellemetlen a hangja, 140 ló és 314 Nm, de jól megy — ha ez a fogyasztás nem lenne, esküszöm, szeretném.
A hajtáslánchoz tartozik, hogy a Sorento alapban hátsókerék-hajtásos, hogy az állandó összkerék ne emelje a fogyasztást. Az összkerekezést 60-as tempóig menet közben is kapcsolhatjuk, már csak ezért megérte anno felfedezni Amerikát. További jó újvilági extra a visszapillantó tükör feletti elektronikus iránytű, ami méri a tengerszint feletti magasságunkat és a légnyomást is.
A Sorentót próbálták az európai ízlésnek megfelelően tervezni, elsősorban mert ami Európában beválik, az az autóipari tapasztalat szerint a többi földrésznek is jó. A KIA rohamtempóban növeli eladásait Európában, de a cég marketingstratégiája egyértelműen globális célokat sejtet; a KIA az Australian Open fő szponzora, amiről persze az ausztrálokon kívül az egész világ hall eleget. A tenisz imidzse a sportban talán a legjobb, úgyhogy a világkampány vezéralakja, André Agassi a reklámfilmben épp egy Sorentóval csapatva rajzol teniszpályát a sivatagba.
< >

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
