California über alles
Nissan Sunny Traveller 1.6 SLX California tartósteszt
1991. Már hanyatlóban a Gorenje kereskedők forgalma Kismartonban, és egy szép őszi napon, ami épp egybeesik Mao Ce-tung halálának huszonötödik évfordulójával, több Fiat (600, 850) és két Trabant (egy használtan vásárolt és egy fóliás) után az új munkaadó jóvoltából begördült a család első nyugati (értsd: távol-keleti) autója.
Nyugati, mint Buster Keaton, hiszen a márkának ekkor még nincs magyarországi forgalmazója, gyakorlatilag az Autó-Motor és külföldi ismerősök véleményére támaszkodva került látószögbe az 1.6-os kombi, ami kipróbálás után azonnal második és kieső helyre taszította az addig versenytársként figyelgetett Fiat Tipot. Legközelebbi beszerzési helyként Bécs adódott, ahol a Tarbuk névre hallgató Nissan kereskedésben 124.000 schillinget kellett leszurkolni az autóért.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Hogy mennyire volt nagy szám egy ilyen autó akkoriban? Valószínűleg nem nagyon, de mégiscsak egy zsír új, 4km-es, exkluzív SLX és California címkéket villantó járgányról volt szó, amiből még nem sok szaladgált. És hogy miért California? Mert a napfény államában mindenki lehúzott ablakkal közlekedik, hogy kihallatszódjon a címben említett Dead Kennedys himnusz. California = elektromos ablak - bár a hátsó ablakokat csak Ladásan félig lehet lehúzni. A belteret egységesen finom hajszálérhálózat-rendszer mintájú, kellemesen lassan, de annál maradandóbban porosodó műanyagok borítják, az ülések keményre tömöttek, és 140kg alatt mindenkit zokszó nélkül megtűrnek magukon.
![]() |
|
![]() |
![]() |
És természetesen ott volt a rádió, amit hallani is lehet, elöl-hátul 2-2 hangszóróból szól, de a legnagyobb meglepetést az 1.6-os motor csöndes járása és az utastér hangszigeteltsége okozta. Egészen eddig a találkozásig lineáris kapcsolat létét feltételeztem az utastérben érzékelhető zajszint és a gépjármű sebessége között. Most viszont szemléletváltás következett, amikor a 90LE-s csoda szolid légyzümmögéssel adta tudtunkra az 5500 körüli fordulat elérését, miközben az aszfaltra szabadította a rettenetes 136Nm-es nyomatékot. Megjegyzem ilyen nem sokszor fordult elő, lévén Anyuka, anyuka és nem a felpolcolt mellű szőke a Team Knight Riderből, előnyben részesíti a megfontolt haladást a jobbról 170-nel történő előzésnél az Etele úton.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Apropó 170. Gyári adatok szerinti végsebessége 173km/h, amit a megtett debreceni, dunaújvárosi ámokfutások igazoltak. Az elöl keresztben beépített, soros, négyhengeres DOHC vezérlésű motor 100-ra pedig 11.2sec alatt gyorsítja a Sunny-t a könnyedén és határozottan kapcsolható ötsebességes váltó segítségével, aminek egyetlen gyenge pontja a rükverc, ami kis erőlködést igényel.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Csempe és csapatszállítóként is első osztályú segéderő, közreműködik nagybevásárlásnál, költözésnél, építkezésnél, de legnagyobb erénye talán a japános megbízhatóság. Emberi figyelmetlenség által okozott hibáin kívül komolyabb baja soha nem volt, cserébe rendszeresen járt a kötelező szervizekre, amik egészen az elmúlt pár évig nem okoztak különösebb érvágást: a 70000km-es szerviz 18.410, a 80000-es 24.030Ft-ba került, és még a 130.000-es is alulról közelítette meg a harminc rugót. Igaz, valamit elnézhettek ez utóbbinál, mert alig három héttel későbbről egy 31.650Ft-os nyugta tanúskodik az ékszíjak és az első fékbetétek cseréjéről.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A szerviztörténet másik érdekes epizódja az úgynevezett "Apró alkatrész". Ez akkor vált a kocsi szerves alkotóelemévé, amikor egy tévedéséért példás büntetésben részesült galamb összetörte az első szélvédőt, amit 93.575 forintért cseréltek, melyből az utolsó tétel a fent nevesített "Apró alkatrész" volt 1.249Ft értékben. Kilétét az óta is homály fedi, de szerényen szolgálja az egységet, és egyelőre az új szélvédő sem látszik kiesni. A matematikaóra utolsó részében a műszaki vizsgát vesszük: a tavaly tavasszal megtörtént nagy esemény díja 18.750Ft, a felkészítés rá 25.237Ft volt, ezt két hónappal utána követte a féltengely gumiharangjainak és a gömbfejeknek a cseréje, ami 31.505Ft-ot kóstált.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Mint a fentiekből is kiderül, a Nissan Sunny fenntartása nem igényel csillagászati összegeket, viszont nagyon jó autó. A szervokormány hihetetlenül kényelmes mozgatásáért cserébe elnézzük, hogy kicsit pattogós a futómű, de ez csak hozzájárul a mai kombikhoz képest alacsony üléshelyzet, és a kisközepes méretű, jó fogású kormánykerék által keltett "sportautós" érzet erősítéséhez. Jó benne gyorsan és nagyon befűteni télen, elmenni vele Rómába szemtelenül sok csomaggal nyáron. Az egész autó szeretnivaló lény, a maga arcátlanul egyszerű és mára már túlhaladott formája ellenére.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Viszont a vicc, hogy eltelt tíz év és a Sunny továbbra is majdnem ugyanezt hozza. Igaz, a fogyasztás már inkább 10-11 liter folyamatos városi használatban - a mester már nem is nagyon győzködi anyámat az időnkénti országúti meghajtás fontosságáról -, a váltó már nem annyira határozott, a kesztyűtartót is nehezebb becsukni, az antennát letörte a mosó, a csomagtartó fogantyúja veszélyesen megfáradt, a kocsi alul kicsit barnás és a szellőzőrendszer kinti-benti keringetés átkapcsoló gombja a 43. csere után is újból eltört, úgyhogy az elmúlt két évet ugyanabban az állásban töltötte. Több mint 150.000 megtett km után alapjában véve azonban semmi olyan problémája nincs, amit pénzzel és minimális utánajárással ne lehetne rendbe hozni, egy következő tízéves periódusra.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Anyuka azóta új autó vásárlását tervezi, de még nem tudtak elszakadni egymástól. Az is egyre biztosabbnak tűnik, hogy én nem fogom megörökölni. Viszont az még biztosabb, hogy a második tulajdonos imádni fogja, még ha nem is feltételenül Dead Kennedys-t fog hallgatni benne.
Nissan Sunny Traveller 1.6 SLX California műszaki adatok
Felépítés: 4 ajtós, kombi, 5 ülés
Motor: Soros, 4 hengeres, 16 szelep, felül szelepelt, felül vezérelt két vezérműtengellyel
Lökettérfogat: 1597cm3
Teljesítmény: 90/66 LE/kW
Max. nyomaték: 136Nm/4000ford./min
Erőátvitel: Elsőkerékhajtás, 5 fokozatú kéziváltó
Méretek
Tengelytáv: 2400mm
Nyomtáv, elöl/hátul: 1435mm/1435mm
Hosszúság x szélesség x
magasság: 4175mm x 1665mm x 1520mm
Saját tömeg: 1076kg
Megengedett össztömeg: 1570kg
Csomagtér: 460l/1600l
Üzemanyagtartály: 50l
Menetteljesítmények:
Gyorsulás, 0-100km/h: 11.2sec
Végsebesség: 173km/h
Üzemanyag: 95-ös ólommentes
Szervizköltségek:
70.000km 18.410Ft
80.000km 24.030Ft
130.000km 28.415Ft
Szélvédő csere 93.575Ft
Vizsga (2000) 18.750Ft
Ékszíj, első fékbetét csere 31.650Ft
Jelenlegi piaci árak:
1991-es, Nissan Sunny 1.6i kombi 1.150.000Ft Forrás: www.autodata.hu
1993-as, Nissan Sunny 1.6 kombi 1.090.000Ft Forrás: www.autoexpo.hu
1992-es, Nissan Sunny 2.0D kombi 1.150.000Ft Forrás: Képes Autó Expressz
1994-es, Nissan Sunny 1.6LX kombi 1.090.000Ft Forrás: Képes Autó Expressz
1993-as, Nissan Sunny 1.6SLX kombi 1.090.000Ft Forrás: Képes Autó Expressz
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
