Toyota Auris (2007)
Toyota Auris (2007) törésteszt
A Toyota új modellje remekül vizsgázott az NCAP kínzókamrájában. Ötcsillagos az elöl ülők védelme, négy a gyerekeké, három az óvatlan gyalogosoké. Az Aurison kívül mindössze két kompakt autónak (mindkettő európai) sikerült eddig ennyi csillagot begyűjtenie.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 35
Frontális: 15 (94%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 37 (76%)
Gyalogosbiztonság: 21 (58%)
Nem is csigázom tovább a már így is üveghangon pengő olvasói idegeket: az EuroNCAP praxisában a kis családi modellek kategóriájában eddig csak az ötödik generációs Golfnak és a Citroen C4-nek sikerült összetalicskázni ennyi csillagot. Mindkettőt még 2004-ben zúzta a minősítő intézet, szégyen-gyalázat, hogy bő két évet kellett várni a következő négykerekű óvóhelyre.
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Balkormányos, 1,6 literes benzines Aurisok álltak sorompóba a beton- és vasakadállyal, no meg a póznával szemben. Illetve ez utóbbiakkal oldalt. A tesztautókban két front-, két oldal-, két fej-, és egy térdlégzsák várta, hogy kirobbanhasson, az első ülések öveit előfeszítő és erőhatároló kontrollálta. A külső hátsó üléseken felső rögzítőpontokkal kiegészített ISOFIX-rendszer fogadta a babaszékeket. Az ABS, az elektronikus fékerő-elosztó és a vészfék-asszisztens ezúttal hiába várta, hogy munkára utasítsa őket a műanyagláb. Az NCAP fontosnak tartotta megjegyezni, hogy ezek a biztonsági felszerelések az Európában Sol vagy Luna jelzéssel forgalmazott autókba kerülnek be; ha tehát Ön a remek törésteszt-eredmény miatt Auris-vásárláson töri a fejét, a szerződés aláírása előtt kérdezze meg a kereskedőt: a kiszemelt autóban is bent vannak-e a fent felsorolt hasznos holmik!
A félátfedéses frontális ütközésben az Auris A-oszlopa 16 millimétert mozdult hátra, a kormány 18-at felfelé, 4-et jobbra. A lábtérben nagyobb volt a mocorgás, a fékpedál 8,8 centit hajlott hátra, a kuplung 15-öt felfelé, de a térdlégzsák nem engedte, hogy a dummy lábát megsértsék a rakoncátlan lábítók. A Toyota arról is büszkén beszámolt az NCAP-nek, hogy a térdlégzsák gyári tesztjei során számos különböző magasságú, testalkatú, különböző testtartásban vezető pilótákkal kísérleteztek (reméljük, csak bábukról van szó), az eredmények szerint gyakorlatilag mindegy, hogy ki és hogyan vezet, a térdlégzsák megvédi.
Az oldalütközési próbát és a póznatesztet is ásító unalom lengte körül, az Auris utasainak a szokványos tesztkörülmények között, úgy tűnik, semmi sem árhat. Az illusztrációk elkészítéséhez elég volt a zöld és a sárga filctollról levenni a kupakot. Még a biztonsági övek becsatolására figyelmeztető jelzéseket is jónak találták az ellenőrök, az Auris ezen a szőrözésen sem veszített pontot!
A gyerekeket sem kellett kivenni a karambol után hetekre a dummy-iskolából. A másfél, illetve hároméves műbabát ezúttal is Britax-Römer ülésekbe szíjazták, a kisebbet menetiránynak háttal kötötték be a felnőtt övvel, a nagyobbat menetirányba fordították és az ISOFIX-szel rögzítették.
A megrendezett karambolok után csak úgy röpködtek a good, fair, protected minősítések, a kicsiknek gyakorlatilag semmi bajuk nem esett. Az pedig már tényleg mosolyogtató, ahogy az NCAP képes mérgelődni az ISOFIX jelenlétét nem elég rikítóan jelző címkéken, meg hogy az utasoldali légzsák ki-, vagy bekapcsolt állapotát csak angol nyelven közli az Auris. Így lett a végeredmény 76 százalék, négy világoskék csillag.
Gyalogosként is nyugodtan lehetünk bizalommal az Auris iránt. Ha elég gyorsan csap el minket a Toyota, combunk-térdünk ugyan valószínűleg odavész a motorháztető kíméletlen élén, de lábszárunkat puha műanyagággyal fogadja majd a lökhárító, és fejünk-felsőtestünk is lágy, könnyen behorpadó acélba érkezik. Csak arra kell vigyázni esés közben, hogy lehetőleg kerüljük el a kerekek fölötti területet, ezeket a zónákat nem sikerült kellően emberbarátra tervezni. Különösen a bal szélen leselkedik ránk vörös veszedelem!