Hozta a kötelezőt
Nagyon érti az Euro NCAP követelményrendszerét a Renault. Az övék volt az első ötcsillagos autó – méghozzá az előző Laguna, és azóta se nagyon hibáznak. Szabadidő-autójuk, a Koleos is elég biztonságos, egyedül a gyalogosokra nem vigyáz eléggé.
Eddig összesen tíz Renault kapott maximális pontszámot, amivel a rombuszos márka a legsikeresebb az Euro NCAP-eredményeket tekintve. Aktuális kínálatukból csak a félig haszonjármű Kangoo és az aprócska Twingo nem hozta az öt csillagot. Bezzeg az új Koleos! Pedig a kompakt, 4x4-es szabadidő-autók kategóriájában korábban nem volt általános ez az eredmény. Eddig csak a Volvo igen jelentős biztonságtechnikai tudását kihasználó Ford Kuga és Land Lover Freelander hozta a maximumot, rajtuk és a Koleoson kívül egyedül a Volkswagen Tiguan ugorja meg a szintet. A Toyota RAV4, a Nissan X-Trail, a Mitsubishi Outlander , a Honda CR-V, a Chevrolet Captiva , de még a BMW X3 is be kellett hogy érje 4 csillagos minősítéssel. Ezt a kategóriát elsősorban a kis alapterületre jutó nagyobb tömeg sújtja. Egy tekintélyesebb limuzin hiába nehéz, ott lehet a gyűrődő zóna is nagyobb, így a mozgási energia felemésztése nem okoz gond. A kompakt SUV-khez hasonló méretű, normál személyautók viszont összkerékhajtás nélküliek, és akár 2-3-400 kilóval is könnyebbek lehetnek, mint a divatos aszfaltterepjárók. Persze egy kisautóval szemben a nagy test nagyobb védelmet is jelent, viszont hasonló járművek ütközésében az SUV-k nem nyújtanak kiemelkedő biztonságot.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 33
Frontális: 13 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 2 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 39
Gyalogosbiztonság: 14
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Hiába az öt csillag, a Koleos sérülésveszélyt mutató bábui koránt sem olyan zöldek, mint mondjuk az aktuális Laguna angol gyepszőnyeget idéző babái. A testvérmodellnél egyedül a vezető lábszára jelez egy sárga virágágyást. Ezzel szemben a Koleos bábuira sok sárga, sőt, az utas oldalán még narancssárga színezés is jutott. Ennek oka, hogy a kesztyűtartófedél belső éle és a műszerfal alja veszélyt jelentett az utas combjára, így itt csak közepes minősítést kapott a kocsi. A vezető sincs tökéletes biztonságban, az ő combját a kormányoszlop veszélyeztette. Jó hír viszont, hogy az utascella stabil maradt, és a lábtér sem csökkent számottevő mértékben.
Érdekes megfigyelni, hogy nemcsak az oldalütközésnél, de a frontális tesztnél is kinyíltak az oldallégzsákok. Az Euro NCAP értékelése erre a részletre ugyan nem tér ki, de gyanítható, hogy a fél átfedéses ütköztetés miatt akkora volt az oldalirányú gyorsulás, hogy ezek is működésbe léptek. A vezetőt modellező bábu „bólintás" után visszacsapódó feje hozzá is ér a függönylégzsákhoz, ennek valószínűleg inkább nagyobb tempójú ütközésnél lenne védelmi jelentősége. Oldalütközésnél is jól teljesítenek a felfogó rendszerek, egyedül a mellkasnál sárga a sérülésveszély mértéke.
A tesztben szereplő Koleos kétliteres dízelmotorral, Dynamic felszereltséggel a közepes szintet jelenti. Dicséretes viszont, hogy a védelmi szempontból fontos extrák, az összes légzsák és a gyerekülések ISOFIX rögzítési pontjai is benne vannak már az Expression nevű alapmodellben is. Még Magyarországon is. Az utas oldali légzsák kikapcsolható a menetiránnyal háttal beépíthető gyereküléshez. Rossz hír viszont, hogy a légzsák kikapcsolt állapotát visszajelző fény nem látszik elég egyértelműen. Jó, állandóan látható helyre került ellenben az a címke, ami arra figyelmeztet, hogy babaülést csak kikapcsolt légzsák mellett szabad elhelyezni az első ülésen. A hátsó ülések IOSFIX rögzítési pontjait is egyértelmű jelzések mutatják, ezzel is elősegítve, hogy a tulaj helyesen tegye be a gyerekülést. A gyermekvédelemre a maximális öt csillagból 4-et szerzett meg a Römer gyerekülésekkel szerelt Koleos.
Nem tanácsos egy Koleos elé ugrani a villamosmegállóból, mert a motorháztető elülső éle kimondottan veszélyes az elgázolt gyalogos lábára nézve. A felső rész sem túl barátságos, azaz kifejezetten kemény, így gyenge minősítést szerzett a gyermek és a felnőtt fejének védelmét illetően.