Mercedes-Benz B osztály (2006)

Mercedes-Benz B osztály (2006) törésteszt

2006.11.03. 09:58

A Mercedes kompakt egyterű-szerűje simán hozott még tizenegy csillagot az orrán, farán, kormányán és kerekein lévők mellé. Öt csillag az elöl ülők, négy a gyerekek védelmére; ez remek. A B osztály elé vetődő gyalogosok viszont csak térdig reménykedhetnek a kis gömbölyded Merci jóindulatában.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 34
Frontális: 13 (81%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonságiöv-emlékeztető: 3
Gyermekbiztonság: 37 (76%)
Gyalogosbiztonság: 12 (33%)

A B osztály a kis MPV-k mezőnyében mérettetett meg. Mára - hála többek között épp az NCAP szorgalmas munkájának - ebben a kategóriában sem ritka az ötcsillagos teljesítmény. A Merci az elöl ülők védelmét illetően a biztonsági elit tagja lett, a zúzás után megtörve, de büszkén integethetett a nagy zársebességű kameráknak, akár korábban a C4 Picasso, a Mazda 5, az Opel Zafira , a Renault Scénic , a Seat Altea, a Corolla Verso.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az EuroNCAP balkormányos 180 CDI-ket, méghozzá Chrompaket felszereltségű autókat tört ripityára. Egy ilyen kasztni 1435 kilogrammot nyom, a magyar listaár 7,3 millió forint felett indul. Az elöl ülőket két fázisban felfúvódó frontlégzsákok, oldal- és függönylégzsákok óvják az ütközések kellemetlenségeitől. Az első, illetve a hátsó külső üléseket öv-előfeszítőkkel is felszerelték, överő-határoló és aktív fejtámla csak előre jutott. ISOFIX viszont csak hátra, a két szélső székre, felső rögzítőkapcsokkal is kiegészítve. Ha nem csak passzív műanygbaba, hanem cselekvőképes biológiai sofőr ül a bal egyben, ESP-re, ABS-re és fékasszisztensre is számíthat a karambol elkerülésére tett kísérletei során.

A félátfedéses frontális ütközésben a Mercedes kabinja rendkívül merevnek bizonyult, az ütközésoldali A-oszlop csupán egyetlen millimétert hajolt hátra, az utascella integritása nem sérült. A kormányoszlop hasonlóképp németes fegyelmezettséggel tartotta pozícióját, csupán két millimétert mozdult el, felfelé. A B osztály mindössze egyetlen potenciálisan sérülést okozó alkatrésszel kedveskedett a minősítő intézet grafománabb munkatársainak: a kormányoszlop magasságállító karja veszélyeztetheti a vezető térdét egy karambolban.

Az oldalütközési próbán és az oszlopnak vágódást imitáló póznateszten a B-Merci simán százszázalékos lett. Az NCAP ellenőrei még a biztonsági öv bekötésére figyelmeztető pittyegésbe és villogásba sem tudtak belekötni, az autó olyan agresszíven követeli a becsatolást, hogy megkapta mindhárom adható pontot. Idegesít, de értünk teszi.

A gyermekvédelmi teszthez a szokásos másfél és hároméves műbabákat használták. A kisebbet a menetiránynak háttal, a nagyobbikat menetirány felé kötötték be az ISOFIX-rendszerrel bekattintott Britax-Römer gyermekülésekbe. Az NCAP említést tett a Mercedes újításáról, a gyári gyermekülés jelenlétét felismerő rendszerről, mely automatikusan deaktiválja az utaslégzsákot, ha a jobb egybe babaszéket kötnek. Ez a kütyü azonban extra pénzbe kerül, a tesztelt modellen nem tartozott a szériafelszerelésbe. Érthetetlen, hogy az a gyártó, ami ilyet kitalál, és övbeköttetésre is három pontot kap, miként lehetett képes csupán könnyen lekapirgálható matricával jelölni az anyósülésbe menetiránynak hátal fordított gyerekülés bekötésének tilalmát, valamint miért nem jelezte egyértelműen, hogy hahó, igen, ISOFIX is van a kocsiban. Így viszont bukott pár pontot.

Az igazi próbán, az ütközésben a Mercedes már kiválóan szerepelt, megvédte a rábízott dummy-fiókákat, egyik plasztikbaba egyik testtájéka sem szenvedett el túl nagy erőhatásokat.

 

A B osztálynak semmi baja nincs az elé vetődő gyalogosok lábszárával, a lökhárító puhasága, párnázottsága az NCAP értékelőtáblázatában maximális pontszámot érdemelt. Szegény combok, kisiskolás-derekak viszont annál jobban megsínylik a gázolást, a motorháztető elülső éle kifejezetten gonosz. A felsőtest, az arc sem pihenhet meg nyugodtan az elütés utolsó fázisában, a motorháztető mindössze itt-ott mutat némi irgalmat, de felülete legnagyobb részén rideg és kemény.