Mosolygó gumimatrac

2004.09.14. 10:00

A kis vigyoriban eszembe sem jut, hogy nagyobb és macsóbb autóban lenne a helyem, felszabadultan olvadok a mosolygó vacak puha gömbölydedségébe. Nem is autó ez, inkább guruló gumimatrac, maga körül még a legnagyobb dugóban és esőben is egy darabka napfényes, lágyan simogató Földközi-tengerrel.

 
  TotalCar házon belül
 
  A tesztautók általában egy hétig vannak az autós szakíróknál. Lehet róluk véleményünk, de a hosszú távú együttélésről fogalmunk sincs, pedig aki autót vesz, több évre tervez. A TotalCar most régi adósságát törleszti: a következő napokban a szerkesztőség saját tulajdonú autóinak tartóstesztjeit olvashatják. A mai műsor: Rácz Tamás szakírónk családi autója.

Eddig megjelent:
Nissan 200SX (S13) - 1992
Saab 900 Convertible - 1992
Alfa Romeo Alfetta - 1981
csik.jpg

Ahogy közeledett 2004 augusztusa, vadonatúj gyermekünk születésének várható időpontja, úgy vált egyre sürgetőbbé, hogy kedvesemnek is legyen saját autója. Én már a kezdetektől Twingóért lobbiztam. Ismeretlenül is kedveltem a mókás kis jószágot, amiről mindenki azt mondta, belül sokkal nagyobb. A harci kedvet kissé megrogyasztotta, hogy minden, a megcélzott egymillió körüli árkategóriába eső eladó Twingo gyalázatosan szétült, elhordott állapotban volt, kívül-belül.

Előbb kissé felemeltük az árküszöböt, aztán sokáig nézegettünk egy gyönyörű, piros Lancia Y-t, amit csak azért nem vettünk meg, mert gyanúsan befelé dőlt a jobb első kereke. Egyre hosszasabban üldögéltünk a kereskedésekben ácsorgó kicsit romos, fapados Twingókban, de nem vitt rá a lélek, hogy egymilliónál többet adjunk szakadt kárpitért, horpadt sárhányóért, beesett szellőzésgombokért, letört ülésdöntő karokért. Végül, mikor már majdnem azt mondtam, na jó, ezres Suzuki, urambocsá' klímás Daewoo Matiz, július elején rátaláltunk az igazira.

Családunk új tagja 1999-ben készült, tehát a '98-tól 2000-ig gyártott negyedik változat képviselője. Ebből kívülről leginkább annyi látszik, hogy az indexet már a fényszóróba integrálták, de a fény még nem átlátszó, hanem bordás üvegen keresztül érkezik. A Pack kivitel az egyik legalacsonyabb felszereltségű az évjáratból, két légzsák, villanyablak, infrás centrálzár és szervokormány van benne. A kisautó Belgiumból származik, itthon mi lettünk az első gazdái, így EU-s rendszámtáblák kerültek rá. Újszerű megjelenését nagyban támogatja, hogy egy korábbi baleset után felületének mintegy háromnegyedét újrafényezték.

 
  Vigyázat, unalmas! (Twingo-történelem)
 
    Az első Twingo-lelet 1986-ból származik. A W60 kódjelű prototípus a Renault VBG-projektjének (Véhicule Bas de Gamme, Belépő Szintű Jármű) terméke volt. A tanulmánnyal a gyártó az R4-es szellemi utódját próbálta megalkotni: legyen a kisautó olcsó, kicsi, praktikus. 1988-ban Raymond Lévy, a Renault új vezére kicsit átrajzoltatta a terveket, és elkészült az X60-as, ami már hasonlít a későbbi Twingóra.









1992 október ötödikén, a Párizsi Mondial Auto Show-n lépett először közönség elé a Twingo. Az újszerű koncepció, a vigyori arc és a bohókás színvilág azonnali sikert aratott, még ott helyben az autókiállításon 2240 Twingót rendeltek meg a gyártól. 1993 áprilisában kezdték meg hivatalosan is az értékesítést. Az első változat kizárólag a C3G kódjelű, 1239 köbcentis, 55 lovas négyhengeressel volt kapható, extrákat nem lehetett hozzá rendelni. Kárpótlásul a vásárlók a metálvörös és a fekete mellett öt további hülye nevű szín, a korálpiros, az indiai sárga, tengerentúli kék, korianderzöld és ködszürke közül választhattak. Még ebben az évben megerősítették a Twingo oldalütközés-védelmét, hátsó ablaktörlőt is kapott, és Spanyolországban extraként már lehetett hozzá kérni légkondit. '93 végére 125 000 Twingo kelt el. 1994-ben újabb színeket kevertek ki a Twingóhoz (yanoszöld, veronai metálzöld, stb.), apróbb változtatásokat eszközöltek a kabinban, megjelent az automata kuplungos Easy-változat, és opciós elektromos csomagot (villanyablak, centrálzár) is kreáltak. Megjelent a hátsó ülés nélküli teher-Twingo. 1995-ben a kisautó légkondival vagy ennek alternatívájaként vászontetővel egészült ki, '96-ban a még kuszább színvilágú Twingo Benetton borzasztotta el a konzervatívokat. Ez év júliusában újult meg először igazán a kisautó. A D7F jelű motor 90 köbcentivel kevesebből öt lóerővel többet produkált. Egészen hülye nevű új színeket kutyultak neki, és megjelent az automata váltós Twingo Matic. Változó felszereltségű limitált szériák kerültek a különböző piacokra: Grease, Seventie, Elite, Jungle, Velvet, Sari. 1997 június 30-án elkészült az egymilliomodik Twingo. '98-tól Twingo2 néven fut a modell: radikális külső változtatást eszközöltek az autón, egybeolvasztották a fényszórót az irányjelzőkkel. A fontosabb dolgok bent találhatók: teljesen átalakult a beltér, a Twingo megkapta a Clio üléseit; a bent ülők egészségét légzsák és erősebb, biztonságosabb kasztni óvja. Megjelent az elektromosan nyíló üvegtető. Októberben Initiale néven Párizsban bemutatkozott a bőrüléses luxus-Twingo. 2000-től Twingo3 a Twingo, innentől a nyugat-európai piacon mindben ABS kattog 14 colosra nőttek a felnik, jelentősen kibővült az alapfelszereltségi lista - és átlátszóvá vált a fényszóróbura. Decemberben bemutatkozott a 16 szelepes motor, a D4F, 75 lóerővel. 2001 áprilisában Quickshift 5 néven új robotizált váltó váltja le (hehe) az Easy-t és a Maticot. A jelenleg kapható Twingo-család 2002-ben alakult ki. Ezt reményeink szerint újautó-tesztünkben taglaljuk nemsokára.

A gyanúsan újszerű ábrázat és az órában lévő hihetetlennek tűnő 28 000 kilométer miatt rászántunk párezer forintot egy teljes átvizsgálásra a vásárlás előtt. Égő Ákos webszerkesztő kollégám jól bevált műszaki tanácsadója a kompressziómérés, a fékpróba és az alapos áttekintés után azt mondta, bár az autó "szarrá volt törve" (elnézést), a felfüggesztések és a lényeges teherviselő elemek nem károsodtak. A motor tökéletes, így ha nem féltem a családot a nagyautókhoz képest elenyésző passzív biztonságtól ("nézze meg, egy ujjal benyomom itt elöl, és hátul nyikorog"), a Twingót megvehetjük. Kedvesemre néztem, ő bólintott, megvettük.