Miért(,) szégyellnivaló?
A motor indokolatlan megbontása után mindennapossá váltak az elektromos és elektronikus problémák. Az ingadozó alapjárat, kis fordulaton rángatás megszüntetésére mindent kipróbáltak, persze a tulajdonos kontójára. Volt gyertya-, rögtön ezután ismétlődően kábelcsere. Gyanakodtak a lambda-szondára, a komplett katalizátorra, mindkét fordulatszám-jeladóra, és ki emlékszik már, mire. A rettenetes, hogy időlegesen mindig megoldódottnak látszik az eset. Jön a fellélegzés, a megkönnyebbülés - igazoltnak érzik az újabb forinttízezreket. Holnaputánig, amikor a tünetek újból jelentkeznek, hevenyebben, mint valaha. Akinek elpanaszoltam, rögtön rávágta: igen, az Ecotec motor 100 ezer km felett már csak ilyen.
Az utóbbi pár hónap a sok próbálkozás okán nyugalmat hozott. Ennek ellenére Tiborné alig leplezett viszolygása okán megfordult a fejükben a csere. Minden meggyőzőképességemet latba fogom vetni, hogyha fiatalabbra vágyakoznak is, legalább második autónak tartsák meg a Vectrát - ne úgy adják el, mint az összes többit: kijavítva, hibátlanul, a következő tulajdonos számára gondtalan éveket szerezve.
Ugyanis a CDX felszereltség bőrbelsővel kiegészítve, külsőleg pedig ez a sötéttürkiz metál még a fanyalgóknak is kevés támadási felületet kínál. Oké, itt-ott karcos a fényezés, de ez is azt mutatja, hogy még nem kellett hozzányúlni. Úgy látszik, '95-re jobb minőségű míniumot hajtottak fel a beszerzők. A belső szinte makulátlan. A két első főnöki fotel (annyi kallantyúval, hogy külön tanfolyam kéne megismerésükhöz) minősége eléri a vezérigazgató elvárásokat; a mellmagasságig sötétszürke, följebb törtfehér kárpitozás decens; minden kézre esik és kényelmes.
Bosszantó viszont, hogy a pompás bőrből nem jutott kéttenyérnyi a váltó és a kézifék szoknyájához. Az utánzaton le is hámlott a szövetről a műanyag felhám. Természetes a két légzsák, mindenhol szervomotorok, ülésfűtés, bordcomputer, a legkisebb elektromos hiányosságra figyelmeztető lámpasor stb. stb. Külön figyelmességre utal a hátul is állítható magasságú biztonsági öv.
Az egy főre jutó helykínálat az autó szolid külméretét (4,35 m) meghazudtolóan bőséges. Gondolhatnánk, talán a csomagtérből loptak el, de a 460 liter több mint elég. Még akkor is, ha az ántivilágból itt maradt relikviák (fémöntvény pumpa, öblös szerszámláda, féltucatnyi jégkaparó, kétcserényi olajmennyiség stb.) miatt akkora a kupi, hogy testi épségem érdekében jobbnak láttam nem bolygatni.
Az utazási komfort a sportosság és a kényelem közti senkiföldjén van. A gödrökön ráz, a kanyarokban sodródik; se széna, se szalma. A 136 lóerős motor viszont elegendő fickósságot rejt. A váltója tulajdonképpen jó, csak azt nem értem, hogy sikerült a rudazatot ilyen hosszú úton járóra áttételezni? A hamarosan cserére szoruló nyelestengely-csapágy (á 40 ezer) erőteljes zúgásán kívül a zajra csak magas fordulaton lehet panaszunk. De ez elkerülhető, ugyanis ötödikben alig kétezer-kétszázat forog a főtengely százas tempónál. Autópályán emiatt ritkán kúszik 7 liter fölé a fogyasztás.
Mértan, számtan, differenciál
Mértan (karosszéria): Mint ismeretes, az első szériás Vectra - az elődhöz hasonlóan - kétféle kasznival készült. Míg az Asconánál az ötajtós kissé batárszerűre sikeredett, ugyanez a Vectrából számomra sokkal arányosabb, mint a szedán. A négyajtós valahogy túlságosan gömbölyű, túl simulékony, mint egy vedlő macska, melynek mindenki irtózik a dörgölődzésétől. Utóbbi egyébként 8 centiméterrel hosszabb, és mivel az elejük és a tengelytávjuk ugyanaz, a különbség a hátsó túlnyúlásban (és a nagyobb csomagtérben) testesül meg. A hatchback kategóriájában meghökkentően rövid: az ötajtós Sierránál és R21-nél 11, a Crománál 17, a különösen zömökre sikeredett 405-nél is 6 centivel, nem is említve a négyajtós Passatot, amely a 22 cm különbség miatt két számmal nagyobb garázst igényel.Számtan (motorok):
Remélem rég elzavarták a konszerntől és véglegesen eltiltották a közügyektől azokat az alakokat, akik közreműködtek vagy hozzájárultak a két alapmotor beépítéséhez. Akkor is gúnykacajra kell fakadnunk, ha a 75 lóerős egynégyesről hallunk, de az 1,7 literes szívódízel az igazán égbekiáltó bűn. 57 LE, 105 Nm = százra 20 sec, végsebesség 152 km/h. Hatalmas önuralommal visszafojtom az öklendezést, hogy sorolhassam a bikább változatokat: az egyhatos, karbis nyolcszelepes (szomorú örökség az Asconától); 1,6i: 75-82 LE és az 1,7TD: 82 LE (mindkettővel csak a szuicid hajlamúak mernek előzni); amik már tisztességesen mozgatják: 1,8i: 90 LE; 2,0i: 115-129 LE. Aztán persze akadnak vadabb verziók: 2,0i 16V (136 LE, csak '95-ben); a Cosworth hengerfejes 2000 16V (modellfrissítés után: GT 16V) 150 lóerővel; az utolsó két évre bevetett V6: 170 LE. És természetesen a 93-94-ben forgalmazott turbó, őrületes 204 lóerővel, aszfaltszaggató 280 Nm nyomatékkal.
Differenciál (négykerék-hajtású és sportos modellek):
Engedelmükkel most felülről pásztázzuk a kínálatot: a kizárólag négyajtós kivitelű Turbo 4x4 nevében viseli meghajtott kerekeinek számát. Hatsebességes váltójával 240 km/h végsebességre alkalmas. Tökéletes konfigurációnak látszik a dölyfös quattrósok alapos megleckéztetésére. Kár, hogy több esetről hallottam a váltómű végzetes meghibásodásával kapcsolatban.
A 2000 16V és öccse, a GT 16V bármelyikével bátran álljon be a német sztrádák belső sávjába, és padlógázon dúdolgassa a fülbemászó Neoton-slágert: " kétszázhúsz felett észre sem veszed, és elhagyod a valóságot / kétszázhúsz felett átértékeled magadban a világot..." Igen, ez a maximális tempó. Ha télen is sietős lenne a dolga, keressen összkerekest belőle. Bár inkább vállalnám az albínó holló felkutatását, olyan ritka darab.
A Sport szócskával jelölt kivitel a B Vectra előszeleként egyből két változatot, a GT-t és a GT 16V-t váltott ki. Csak '95-ös lehet, és a kétliteres, 16 szelepes, 136 lóerős motorral szereltről hihető el, hogy gyári.
A sima GT (kissé ültetett, gázos csillapítóval, sportáttétellel, -kormánnyal és -üléssel, hátsó légterelővel jól álcázza, hogy egy kutyaközönséges 115 lóerős motor próbálja tunyaságából kibillenteni. A 4x4 alapváltozata dettó, talán a független hátsó felfüggesztést muszáj említeni, hogy a kb. tucatnyi magyar tulajdonos ne ragadjon klaviatúrát méltatlankodva.
Fogalmam sincs, miként tűrheti a gyártó, hogy egy nyolc évig
gyártásban lévő autó mindegyik évjárata kellemetlen meglepetések
sorozatát tartogassa tulajdonosa számára. Az öregebb egyszerűbb, de úgy
korhad, mint az évtizede a nádasban feledett ladik. Az újabbaknál talán
kiküszöbölték a korróziót, de itt a bonyolult elektronika makacskodik.
Tudom, a jó megoldáshoz idő kell, de biztos, hogy ennyi? Látva a szinte
mindennapos bosszúságot a bemutatott autóval, a legutóbbi
járműbeszerzésemnél nagy ívben kerültem a Vectrákat.
Közeli és távoli pereputty
Az Opel Vectra egyes kiváltságokat élvező országokban eltérő névváltozatban létezett.
Nagy-Britanniában Vauxhall Cavalier (Mark III) felirattal futottak. Az alapverziók itt készültek, a sportosabbakat Németországból importálták. Erős fantáziával elhihető, hogy 1995-ben John Cleland ezt vezetve megnyerte a brit túraautó-bajnokságot (BTCC).Teljesen ismeretlen okból Brazíliában Chevrolet Vectraként tukmálták, csak a négyajtóst. A fenti egypetéjű ikreken túl azonos vérvonalon találjuk a Calibrát. Közös padlólemezre, közös motorokkal, és számos egyéb közös alkatrésszel készültek, Opel, Vauxhall és Holden néven. Ősgermán földön kívül Finnországban, a Valmet Automotive-nál gyártották.
Ugyanazon a gyártósoron, mint a Saab 900 Convertible-t. Amely csukott verziójával egyetemben - a kevesek által ünnepelt GM-hegemónia révén - '93-ban megkapta (megörökölte?) a lassan kifutó A Vectra alvázát. Tápot ad az elsorvasztásra gyanakvóknak, hogy a kissé elaggott szerkezet a Sport Sedan 2002-es érkeztéig szolgálta a 93-ast is.
Műszaki adatok
Méretek
Hosszúság: 4350 mm
Szélesség: 1700 mm
Magasság: 1400 mm
Tengelytáv: 2600 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1426/1432 mm
Szabad magasság: 144 mm
Fordulókör: 10,95 m
Önsúly: 1205 kg
Max. összes tömeg: 1710 kg
Csomagtér: 460 l
Légellenállási tényező: 0,29
Motor, erőátvitel
Vízhűtésű, négyütemű, soros Ecotec benzinmotor, elöl, keresztben
beépítve
Lökettérfogat: 1998 ccm
Furat/löket: 86/86 mm
Max. teljesítmény: 100/136/5500 kW/LE/fordulatszám
Max. nyomaték: 185/4000 Nm/fordulatszám
Hengerek/szelepek: 4/16
Sűrítési viszony: 10:1
Erőátvitel, váltó: első-kerékhajtás, 5 sebességes kézi
Menetteljesítmények (saját műszere alapján)
Végsebesség: ~200 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: ~10 s
Átlagfogyasztás hosszú távú mérés alapján: 9,8 l/100 km
Üzemanyagtartály: 61 l
Futómű
Gumi: 195/60 R 15
Fékek elöl/hátul: tárcsa / tárcsa
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.