Ásnék neki gödröt

2005.08.24. 08:35

Ring, zúg és a hatalmas kormány dörzsöli a combom, de jól megy és meg is áll, ha kell. A '64-es púpos Volvo remek kompromisszum a középkategóriában autentikus veteránozás és forgalomképes közlekedés között.


Aranybányára bukkantam. Egy dunántúli községben botlottam a kis veteránfelújító műhelyre és a csinos magángyűjteményre. A lelőhely pontos helyét egyelőre nem mondhatom el, csak arra kaptam engedélyt, hogy magam termeljem ki a nemesfémeket. A Totalcaron sorozatban mutatjuk be a gyűjtemény legjobb állapotú darabjait. 2006-ban a tulajdonosok szándéka szerint szabadon látogatható tárlat nyílik a különleges autókból, motorokból, ez lesz az az alkalom, amikor elárulom, hova is tettem az X-et a térképen.
Addig is: köszönjük a lehetőséget az Old Chip és Old Rent Kft.-nek!

E heti veterán tesztautónk valószínűleg egy 1964-es Volvo PV 544 E, 75 lóerős motorral. Már ha jól sikerült a meghatározás a múlt század harmadik negyedének kaotikus Volvo-rendszertanából - lásd lenti keretesünket.

Az autó megpillantásakor bizonyosan sok szemellenzős, vaskalapos, begyöpösödött és csőlátásos profi életmód-veterános hördül fel elkínzottan. Bizony, a rikító almazöld nem egészen gyári szín, de a restaurálóknak nem volt szívük a gyönyörű élénkpiros kárpit mellé az eredeti korhű hullafolt-zöldet társítani. A tulajdonos szerint ez smafu, Amerikában sokkal bátrabban mernek hozzányúlni a színekhez, ott ez a kocsi akár rózsaszín pöttyös is lehetne. Én sem vagyok túl konzervatív, de azért az már talán tényleg túlzás.

Mint minden plasztikkorszak előtti öreg autón, a Volvón is a művészien alakított vas és a sok krómbigyó határozza meg az alaphangulatot. A púpos Volvo formavilágáról nincs is mit beszélni, tipikus '50-es-'60-as évekbeli dizájn, ha nem is tetszik az embernek (nekem nem tetszik, 200-as hívő vagyok), mindenképp lelkendezve simítja végig az íveket, domborulatokat. A kilincsek rendes kilincsek, nyitni-csukni kell őket, még az előre nyíló motorháztetőt sem leejteni kell, hanem finoman a helyére engedni és egy műszerfal alatti rúddal szépen visszazárni.

Az 544 ábécéje


A Volvo 1956-ban kezdte a Volvo 120-as sorozat gyártását. (Svédországban Amazonnak hívták, a külpiacokon copyrightgondok miatt nem nevezhették így, de ezt majd az Amazon-cikkben fejtjük ki, ha találunk egy tesztpéldányt.)




Az élesen elhatárolt sárhányókat a mai autókhoz hasonlóan mellőző kocsival két évig gyártották együtt a PV (Personvagnar, személyautó) 444-es és 445-ös modellt. 1958 augusztusában aztán a 444-est nyugdíjazták, helyette az Amazon mellett megkezdődött a

Volvo PV 544 A gyártása. A 444-es továbbra is konzervatív formájú utódja csak annyiban haladja meg elődjét, hogy ma ezt a fejlesztést simán betudnánk egy könnyedebb modellfrissítésnek. Kicsit megnőttek az oldalablakok, egy táblába olvadt össze az osztott szélvédő, kicserélték a hátsó lámpát, kapott egy díszlécet az oldalára. Belül megváltoztatták a műszerfalat, a kormányművet ütközéskor összecsukló biztonsági kormányoszloppal egészítették ki, a hátsó ülésen már három személy is elüldögélhetett. Új, hatásosabb fékeket pakoltak alá, a kézifék karját meg a két első ülés közé költöztették.


A PV 544 A Svédországban négy verzióban létezett: 54403 Standard, 54404 Special II, 54405 Special I és 54406 Sport, utóbbi kettő négysebességes, előbbi háromfokozatú váltóval. A Sportot az izmosabb B16 B motorral szerelték. Aki még eddig sem zavarodott meg teljesen a Volvo korai rejtjelezési szokásaitól, annak egy végső csapás: Amerikában a B16B blokkos, négysebességes kivitelt 54408, a háromsebességest 54409-nek hívták. Az 544A-ból 99 494 darab készült. Aki kikészült, nyugodtan továbbléphet, vissza a cikkbe, ki a keretesből, nem hibáztatom. Aki nem, annak jöjjön a


Volvo PV 544 B. 1960 és '61 augusztusai között készült, 34 600 példányban, új kárpitozással, és ami még fontosabb, új, teljesen szinkronizált négysebességes váltókkal. A háromsebességest M30-nak, a négygangost M40-nek hívták. Ezt követte a




Volvo PV 544 C, egy vadiúj, B18 kódjelű négyhengeres motorral. Öt helyen csapágyazott főtengely, 12 voltos elektromos rendszer, 75, vagy a sportverzióban 90 lóerő. Az első indexeket áthelyezték a sárhányók szélére, a fényszórókat aszimmetrikusra cserélték. Megváltoztak a belső kilincsek is. A hűtőrácsra és a csomagtérfedélre büszke vörös B18 jelzés került, a sebességmérőt 180 km/h-ig skálázták. 37 900 készült belőle. A következő augusztusban újabb frissítés, megjelent a


Volvo PV 544 D, minimális változtatásokkal, legszembetűnőbb a vörös alapon króm V betűt hordozó dísztárcsa. 27 100 D készült.






Volvo PV 544 E. Újabb nagy horderejű újítások: a műanyag tetőkárpit, a szelepdekli közepéről a motor elejére tolt olajbetöltő nyílás, a cserélhető levegőszűrő. A műszerfalra nagyobb visszajelző lámpákat szereltek, a megvilágítás zöldre változott. A gumiméretet 5,90-15''-ről 6,00-15''-ösre növelték. 24 200 készült belőle. Ha minden igaz, tesztautónk is ebből a sorozatból való. Nyugalom, már közel a vége, az utolsó előtti változat a


Volvo PV 544 F, új, ezüstszínű, ovális hűtőnyílásokkal ellátott felnikkel, fekete közepű dísztárcsákkal és eltávolított B18 feliratokkal, viszont új emblémákkal. 17 300 példányban készült.






Volvo PV 544 G: itt a vége. A PV sorozat utolsó darabjának sportosabb motorja 95 lóerőt teljesített, ehhez a méneshez már 165/15-ös radiálgumik is jártak! A legutolsó 544-es, egyben a PV sorozat legutolsó tagja 1966 október 20-án készült el, a göteborgi Volvo-múzeumban tekinthető meg. 3400 G-t gyártottak.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Nagy évzáró szerkesztőségi kvíz
  • Belsőség

Nagy évzáró szerkesztőségi kvíz

Melyik volt a legolvasottabb cikkünk idén? Milyen hülye kifogásokkal magyarázták a kollégák a késést? Volt-e késhegyre menő szivacsfegyver párvaj a szerkesztőségben? Év végi kvízünkből minden kiderül!

2024. december 28., 16:51
Pár nap múlva vége az 1 milliós villanyautó-támogatásnak Kínában
  • Hírek

Pár nap múlva vége az 1 milliós villanyautó-támogatásnak Kínában

Vége a babusgatásnak, sok gyártó nem fogja bírni a kialakuló árversenyt.

2024. december 28., 16:59
Szilveszteri kiadás egy erős fiatallal és egy ralilegendával
  • Technika

Szilveszteri kiadás egy erős fiatallal és egy ralilegendávalMűhelyPRN: Lada 2105 – 1989.

Zárjuk le 2024-et pozitívan: a MűhelyPRN idei utolsó egy nagyon szép 2015-ös Ladát hoztunk nektek, lelkes és fiatal tulajdonossal!

2024. december 28., 15:02
12 óra alatt elfogyott a Nio csúcsmodelljének limitált kiadása
  • Hírek

12 óra alatt elfogyott a Nio csúcsmodelljének limitált kiadása

A nagy érdeklődés miatt a gyártó egy új, Signature Edition változattal rukkolt elő.

2024. december 28., 16:19
GPS-adatok, párosítható tulajdonosi profilok: óriási adatszivárgás a Volkswagennél
  • Hírek

GPS-adatok, párosítható tulajdonosi profilok: óriási adatszivárgás a Volkswagennél

Politikusok, nagyvállalkozók, spionok, vigyázzatok!

2024. december 28., 10:15
Mindannyian örültünk volna egy ilyen első autónak
  • Szerelem

Mindannyian örültünk volna egy ilyen első autónak

Az Ignis Sport igazi titkos tipp azoknak, akik megfizethető, de élvezetes autót keresnek: Bunkoczi Soma most kapott egy lendületet a jogosítványhoz!

2024. december 28., 11:17
Úttörő lett az Isuzu
  • Hírek

Úttörő lett az Isuzu

Red Bullt szállítanak majd a villany-teherautók.

2024. december 29., 07:05
Gondok a Teslánál: megsül az új hardver, a Cybertruckokat kinyírja az új frissítés
  • Hírek

Gondok a Teslánál: megsül az új hardver, a Cybertruckokat kinyírja az új frissítés

Sem az új fedélzeti számítógép, sem a Cybertruckokra kiadott legutóbbi szoftverfrissítés nem a reméltnek megfelelően működik.

2024. december 28., 17:35
A Tesla 1,2 millióért javította volna a Cybertruck ajtaját, egy youtuber megoldotta tízezerből
  • Hírek

A Tesla 1,2 millióért javította volna a Cybertruck ajtaját, egy youtuber megoldotta tízezerből

Nem kellett új ajtópanel a horpadás javításához, csak egy kis leleményesség.

2 órája
Azonnali áremelés jön a magyar kutakon
  • Hírek

Azonnali áremelés jön a magyar kutakon

A benzin 11, a gázolaj pedig 10 forinttal drágul szerdától.

2024. december 28., 13:03
Új szabályok a határátlépésnél Románia felé
  • Hírek

Új szabályok a határátlépésnél Románia felé

Hol lehet átmenni? Mire kell figyelni? Kisokos a rendőrségtől.

2024. december 28., 08:52
Visszatérhet a Toyota Previa?
  • Hírek

Visszatérhet a Toyota Previa?

Ha a pletykák igazak, 2026-ban érkezhet.

2024. december 27., 07:05
Címzettek helyett az erdő szélére vitte a karácsonyi csomagokat a futár
  • Hírek

Címzettek helyett az erdő szélére vitte a karácsonyi csomagokat a futár

Állítása szerint sok volt a stressz, de valami más is lehet a háttérben.

2024. december 27., 10:49
Kiöntötte üdítőjét a Bugatti Chironjában, a gyártó tervezett neki egy pohártartót
  • Hírek

Kiöntötte üdítőjét a Bugatti Chironjában, a gyártó tervezett neki egy pohártartót

A Bugatti nem szokott pohártartót tenni autóiba, de most utólag tervezett egyet.

2024. december 27., 07:06
10 évvel a tervek előtt jár a kínai villanyautó-piac
  • Hírek

10 évvel a tervek előtt jár a kínai villanyautó-piac

Ha folytatódnak a jelenlegi trendek, a jövő tényleg a villanyautóké lesz.

2024. december 29., 07:05
Törölhették az elektromos Mini kabriót
  • Hírek

Törölhették az elektromos Mini kabriót

Az okokról csak találgatni tudunk.

2024. december 29., 10:45
Ne nyeld félre a maradék bejglit: ez a Lamborghini Miura a Liberty Walk műve
  • Hírek

Ne nyeld félre a maradék bejglit: ez a Lamborghini Miura a Liberty Walk műve

Nincs ok félelemre: egész finoman nyúltak hozzá, inkább a versenyautós hangulatra mentek rá.

2024. december 28., 07:07
Visszahívás: laza csavar miatt balesetveszélyes a Ford elektromos platósa
  • Hírek

Visszahívás: laza csavar miatt balesetveszélyes a Ford elektromos platósa

A visszahívás összesen közel 12 ezer példányt érint.

2024. december 28., 07:07
Kitört gomb miatt vált irányíthatatlanná – Segítség, átvertek!
  • Közélet

Kitört gomb miatt vált irányíthatatlanná – Segítség, átvertek!

A következő esetünkben egy Nissan X-Trail e-POWER az alany. Kitört gomb, elromlott generátor a panasz.

2024. december 29., 07:05
Szívatott minket idén a BMW, a Wartburg, a Honda, a Kuba és a tolató bácsi is
  • Belsőség

Szívatott minket idén a BMW, a Wartburg, a Honda, a Kuba és a tolató bácsi is

Összeszedtük 2024 legszebb (legfájóbb) autós szívásait.

2024. december 28., 07:07
Azonnal kéne a Daihatsu törpe sportautója, a Mira e:S Turbo
  • Hírek

Azonnal kéne a Daihatsu törpe sportautója, a Mira e:S Turbo

A modell egyelőre csak koncepció formájában létezik, további részletekre a Tokiói Autószalonon számíthatunk.

2024. december 27., 13:28
Dízelbotrány újratöltve: a Ram is csalt az emissziós teszteken
  • Hírek

Dízelbotrány újratöltve: a Ram is csalt az emissziós teszteken

Az autógyártó a RAM ProMaster típusú furgonok egyik változatánál trükközött.

2024. december 27., 12:06
94 éves korában elhunyt Suzuki Osamu, a Suzuki legendás vezetője
  • Hírek

94 éves korában elhunyt Suzuki Osamu, a Suzuki legendás vezetője

Rengeteget tett azért, hogy a Suzuki meghatározó nemzetközi autógyárrá váljon.

2024. december 27., 19:52
Ezekben a tesztautókban csalódtunk a legnagyobbat 2024-ben
  • Belsőség

Ezekben a tesztautókban csalódtunk a legnagyobbat 2024-ben

Mindegy, hogy a nevük vagy az áruk az oka, de ezektől az autóktól sokkal jobbat vártunk.

2024. december 27., 15:53
Viszlát 2024, helló 2025!
  • Égéstér

Viszlát 2024, helló 2025!

Nagyon sűrű év volt az idei, nagy emlékek és nehéz pillanatok egyaránt jutottak, a szélsőségek elmesélője Balogh Bence, Szentkuti Ákos és Hamvas Tamás.

2024. december 27., 11:10
Furcsa új Guinness rekordot döntött a Hyundai Ioniq 5
  • Hírek

Furcsa új Guinness rekordot döntött a Hyundai Ioniq 5

A világ legmagasabban fekvő aszfaltozott útjáról 14 nap alatt India egyik legalacsonyabban fekvő térségéig jutottak.

2024. december 27., 14:33
Hyundai Ioniq 5 rekord
  • Hírek

Hyundai Ioniq 5 rekord

2024. december 27., 12:42
Lamborghini Miura – Liberty Walk
  • Hírek

Lamborghini Miura – Liberty Walk

2024. december 27., 22:08