Ring, zúg és a hatalmas kormány dörzsöli a combom, de jól megy és meg is áll, ha kell. A '64-es púpos Volvo remek kompromisszum a középkategóriában autentikus veteránozás és forgalomképes közlekedés között.
Aranybányára bukkantam. Egy dunántúli
községben botlottam a kis veteránfelújító műhelyre és a csinos
magángyűjteményre. A lelőhely pontos helyét egyelőre nem mondhatom
el, csak arra kaptam engedélyt, hogy magam termeljem ki a
nemesfémeket. A Totalcaron sorozatban mutatjuk be a gyűjtemény
legjobb állapotú darabjait. 2006-ban a tulajdonosok szándéka
szerint szabadon látogatható tárlat nyílik a különleges autókból,
motorokból, ez lesz az az alkalom, amikor elárulom, hova is tettem
az X-et a térképen.
Addig is: köszönjük a lehetőséget az Old Chip és
Old Rent Kft.-nek!
E heti veterán tesztautónk valószínűleg egy 1964-es Volvo PV 544 E, 75 lóerős motorral. Már ha jól sikerült a meghatározás a múlt század harmadik negyedének kaotikus Volvo-rendszertanából - lásd lenti keretesünket.
Az autó megpillantásakor bizonyosan sok szemellenzős, vaskalapos, begyöpösödött és csőlátásos profi életmód-veterános hördül fel elkínzottan. Bizony, a rikító almazöld nem egészen gyári szín, de a restaurálóknak nem volt szívük a gyönyörű élénkpiros kárpit mellé az eredeti korhű hullafolt-zöldet társítani. A tulajdonos szerint ez smafu, Amerikában sokkal bátrabban mernek hozzányúlni a színekhez, ott ez a kocsi akár rózsaszín pöttyös is lehetne. Én sem vagyok túl konzervatív, de azért az már talán tényleg túlzás.
Mint minden plasztikkorszak előtti öreg autón, a Volvón is a művészien alakított vas és a sok krómbigyó határozza meg az alaphangulatot. A púpos Volvo formavilágáról nincs is mit beszélni, tipikus '50-es-'60-as évekbeli dizájn, ha nem is tetszik az embernek (nekem nem tetszik, 200-as hívő vagyok), mindenképp lelkendezve simítja végig az íveket, domborulatokat. A kilincsek rendes kilincsek, nyitni-csukni kell őket, még az előre nyíló motorháztetőt sem leejteni kell, hanem finoman a helyére engedni és egy műszerfal alatti rúddal szépen visszazárni.
Az 544 ábécéje
A Volvo 1956-ban kezdte a Volvo 120-as sorozat
gyártását. (Svédországban Amazonnak hívták, a külpiacokon
copyrightgondok miatt nem nevezhették így, de ezt majd az
Amazon-cikkben fejtjük ki, ha találunk egy tesztpéldányt.)
Az élesen elhatárolt sárhányókat a mai autókhoz hasonlóan mellőző kocsival két évig gyártották együtt a PV (Personvagnar, személyautó) 444-es és 445-ös modellt. 1958 augusztusában aztán a 444-est nyugdíjazták, helyette az Amazon mellett megkezdődött a
Volvo PV 544 A gyártása. A 444-es továbbra is konzervatív formájú utódja csak annyiban haladja meg elődjét, hogy ma ezt a fejlesztést simán betudnánk egy könnyedebb modellfrissítésnek. Kicsit megnőttek az oldalablakok, egy táblába olvadt össze az osztott szélvédő, kicserélték a hátsó lámpát, kapott egy díszlécet az oldalára. Belül megváltoztatták a műszerfalat, a kormányművet ütközéskor összecsukló biztonsági kormányoszloppal egészítették ki, a hátsó ülésen már három személy is elüldögélhetett. Új, hatásosabb fékeket pakoltak alá, a kézifék karját meg a két első ülés közé költöztették.
A PV 544 A Svédországban négy verzióban létezett: 54403 Standard, 54404 Special II, 54405 Special I és 54406 Sport, utóbbi kettő négysebességes, előbbi háromfokozatú váltóval. A Sportot az izmosabb B16 B motorral szerelték. Aki még eddig sem zavarodott meg teljesen a Volvo korai rejtjelezési szokásaitól, annak egy végső csapás: Amerikában a B16B blokkos, négysebességes kivitelt 54408, a háromsebességest 54409-nek hívták. Az 544A-ból 99 494 darab készült. Aki kikészült, nyugodtan továbbléphet, vissza a cikkbe, ki a keretesből, nem hibáztatom. Aki nem, annak jöjjön a
Volvo PV 544 B. 1960 és '61 augusztusai között készült,
34 600 példányban, új kárpitozással, és ami még fontosabb,
új, teljesen szinkronizált négysebességes váltókkal. A
háromsebességest M30-nak, a négygangost M40-nek hívták. Ezt
követte a
Volvo PV 544 C, egy vadiúj, B18 kódjelű négyhengeres motorral. Öt helyen csapágyazott főtengely, 12 voltos elektromos rendszer, 75, vagy a sportverzióban 90 lóerő. Az első indexeket áthelyezték a sárhányók szélére, a fényszórókat aszimmetrikusra cserélték. Megváltoztak a belső kilincsek is. A hűtőrácsra és a csomagtérfedélre büszke vörös B18 jelzés került, a sebességmérőt 180 km/h-ig skálázták. 37 900 készült belőle. A következő augusztusban újabb frissítés, megjelent a
Volvo PV 544 D, minimális változtatásokkal, legszembetűnőbb a vörös alapon króm V betűt hordozó dísztárcsa. 27 100 D készült.
Volvo PV 544 E. Újabb nagy horderejű újítások: a műanyag tetőkárpit, a szelepdekli közepéről a motor elejére tolt olajbetöltő nyílás, a cserélhető levegőszűrő. A műszerfalra nagyobb visszajelző lámpákat szereltek, a megvilágítás zöldre változott. A gumiméretet 5,90-15''-ről 6,00-15''-ösre növelték. 24 200 készült belőle. Ha minden igaz, tesztautónk is ebből a sorozatból való. Nyugalom, már közel a vége, az utolsó előtti változat a
Volvo PV 544 F, új, ezüstszínű, ovális hűtőnyílásokkal ellátott felnikkel, fekete közepű dísztárcsákkal és eltávolított B18 feliratokkal, viszont új emblémákkal. 17 300 példányban készült.
Volvo PV 544 G: itt a vége. A PV sorozat utolsó
darabjának sportosabb motorja 95 lóerőt teljesített, ehhez a
méneshez már 165/15-ös radiálgumik is jártak! A legutolsó
544-es, egyben a PV sorozat legutolsó tagja 1966 október 20-án
készült el, a göteborgi Volvo-múzeumban tekinthető meg. 3400
G-t gyártottak.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.
Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Nagy évzáró szerkesztőségi kvíz
Melyik volt a legolvasottabb cikkünk idén? Milyen hülye kifogásokkal magyarázták a kollégák a késést? Volt-e késhegyre menő szivacsfegyver párvaj a szerkesztőségben? Év végi kvízünkből minden kiderül!
- Hírek
Pár nap múlva vége az 1 milliós villanyautó-támogatásnak Kínában
Vége a babusgatásnak, sok gyártó nem fogja bírni a kialakuló árversenyt.
- Technika
Szilveszteri kiadás egy erős fiatallal és egy ralilegendávalMűhelyPRN: Lada 2105 – 1989.
Zárjuk le 2024-et pozitívan: a MűhelyPRN idei utolsó egy nagyon szép 2015-ös Ladát hoztunk nektek, lelkes és fiatal tulajdonossal!
- Hírek
12 óra alatt elfogyott a Nio csúcsmodelljének limitált kiadása
A nagy érdeklődés miatt a gyártó egy új, Signature Edition változattal rukkolt elő.
- Hírek
GPS-adatok, párosítható tulajdonosi profilok: óriási adatszivárgás a Volkswagennél
Politikusok, nagyvállalkozók, spionok, vigyázzatok!
- Szerelem
Mindannyian örültünk volna egy ilyen első autónak
Az Ignis Sport igazi titkos tipp azoknak, akik megfizethető, de élvezetes autót keresnek: Bunkoczi Soma most kapott egy lendületet a jogosítványhoz!
- Hírek
Gondok a Teslánál: megsül az új hardver, a Cybertruckokat kinyírja az új frissítés
Sem az új fedélzeti számítógép, sem a Cybertruckokra kiadott legutóbbi szoftverfrissítés nem a reméltnek megfelelően működik.
- Hírek
A Tesla 1,2 millióért javította volna a Cybertruck ajtaját, egy youtuber megoldotta tízezerből
Nem kellett új ajtópanel a horpadás javításához, csak egy kis leleményesség.
- Hírek
Azonnali áremelés jön a magyar kutakon
A benzin 11, a gázolaj pedig 10 forinttal drágul szerdától.
- Hírek
Új szabályok a határátlépésnél Románia felé
Hol lehet átmenni? Mire kell figyelni? Kisokos a rendőrségtől.
- Hírek
Címzettek helyett az erdő szélére vitte a karácsonyi csomagokat a futár
Állítása szerint sok volt a stressz, de valami más is lehet a háttérben.
- Hírek
Kiöntötte üdítőjét a Bugatti Chironjában, a gyártó tervezett neki egy pohártartót
A Bugatti nem szokott pohártartót tenni autóiba, de most utólag tervezett egyet.
- Hírek
10 évvel a tervek előtt jár a kínai villanyautó-piac
Ha folytatódnak a jelenlegi trendek, a jövő tényleg a villanyautóké lesz.
- Hírek
Törölhették az elektromos Mini kabriót
Az okokról csak találgatni tudunk.
- Hírek
Túlfutott egy meghibásodott Boeing 737-800-as Dél-Koreában, eddig csak két túlélőt találtak
A repülőn 181-en utaztak.
- Hírek
Ne nyeld félre a maradék bejglit: ez a Lamborghini Miura a Liberty Walk műve
Nincs ok félelemre: egész finoman nyúltak hozzá, inkább a versenyautós hangulatra mentek rá.
- Hírek
Visszahívás: laza csavar miatt balesetveszélyes a Ford elektromos platósa
A visszahívás összesen közel 12 ezer példányt érint.
- Közélet
Kitört gomb miatt vált irányíthatatlanná – Segítség, átvertek!
A következő esetünkben egy Nissan X-Trail e-POWER az alany. Kitört gomb, elromlott generátor a panasz.
- Belsőség
Szívatott minket idén a BMW, a Wartburg, a Honda, a Kuba és a tolató bácsi is
Összeszedtük 2024 legszebb (legfájóbb) autós szívásait.
- Hírek
Azonnal kéne a Daihatsu törpe sportautója, a Mira e:S Turbo
A modell egyelőre csak koncepció formájában létezik, további részletekre a Tokiói Autószalonon számíthatunk.
- Hírek
Dízelbotrány újratöltve: a Ram is csalt az emissziós teszteken
Az autógyártó a RAM ProMaster típusú furgonok egyik változatánál trükközött.
- Hírek
94 éves korában elhunyt Suzuki Osamu, a Suzuki legendás vezetője
Rengeteget tett azért, hogy a Suzuki meghatározó nemzetközi autógyárrá váljon.
- Belsőség
Ezekben a tesztautókban csalódtunk a legnagyobbat 2024-ben
Mindegy, hogy a nevük vagy az áruk az oka, de ezektől az autóktól sokkal jobbat vártunk.
- Hírek
Ford-kereskedésbe csapódott egy Hyundai, összetört egy gyűjtői Mustangot
A kár jelentős.
- Égéstér
Viszlát 2024, helló 2025!
Nagyon sűrű év volt az idei, nagy emlékek és nehéz pillanatok egyaránt jutottak, a szélsőségek elmesélője Balogh Bence, Szentkuti Ákos és Hamvas Tamás.
- Hírek
Furcsa új Guinness rekordot döntött a Hyundai Ioniq 5
A világ legmagasabban fekvő aszfaltozott útjáról 14 nap alatt India egyik legalacsonyabban fekvő térségéig jutottak.