Az XC60 már nem a puszta balesetvédelemre épít, hanem az ütközések elkerülésére. A Volvókhoz egy ideje kérhető az aktív tempomat, amihez jár a CWAB, vagyis a ráfutásra figyelmeztető rendszer. Ez villog, pittyeg, majd a legvégén, ha már elkerülhetetlen az ütközés, fékez is – de csakis 30 km/óra fölött. A lassabb járművet a tempomat radarja érzékeli, az álló objektumok kontúrját pedig egy kamera. Erről szól a következő videó.
Ez volt eddig, de mostantól más segédeszközök is kiegészítik. A legérdekesebb a City Safety névre hallgató elektronika, amely egyszerűen megakadályozza, hogy lekoccoljuk az előttünk megálló autót, ha elbambultunk, vagy valami elterelte a figyelmünket.
Először azt hittem, hogy a koccanásgátló rendszer az aktív tempomat kiegészítése, vagyis hajlandó megcsinálni azt, amit például a Mercedes rendszere, azaz dugóban megáll és elindul, nem kell a vezetőnek ilyesmivel vergődnie. A Volvo rendszere azonban inkább biztonsági, mint kényelmi extra: ha nem teszünk semmit, vészfékezéssel áll meg, ami nem túl pihentető, amikor az ember holmi NATO-csúcs miatt araszol a Soroksári úton.
A próba tehát abból áll, hogy megpróbálok úgy közelíteni az akadályhoz, hogy közben nem csinálok semmit. A dolog 30 km/óra alatt működik (vagyis onnantól, ahol az aktív tempomat már kikapcsol), viszont legfeljebb 16 km/óra sebességkülönbségig. Vagyis ha 25-tel rohamoznám meg a szemközti álló Almera fenekét, már nekimennék. Csak nem annyira, mint City Safety nélkül. Ez esetben legfeljebb ráborítom a díszlet állványzatát a Volvo minősített használt autókra, kiugratok a Váci útra, esetleg közben eltaposok egy-két újságírót.
Egyszóval, a Volvo Hungáriánál bíztak a rendszerben.
Ilyen teszteken mindig van instruktor, most is volt. Tényleg csak a sebességre kellett volna ügyelnem, úgyhogy az első combos gázadással sikerült kicsit túllendülnie a mutatónak a 15-ös osztáson, de valószínűleg csak 16-ig, mert amikor célba vettem a kétdimenziós Almera randa csomagtartóját, az XC60 rettenetes fékezéssel megállt. Ilyenkor még két másodpercig a fék megtartja az autót, majd elengedi és az automata váltó miatt elkezd kúszni.
És mi lett volna, ha kézi váltónk van? Nos, akkor a motor lefulladt volna, a City Safety nem tud kikuplungolni, csak fékezni. A rendszer egyébként minden XC60-on szériaszerelvény, függetlenül attól, hogy van-e benne radaros tempomat, tudniillik emez a szélvédő tetejére épített lézert használja, nem a hűtőrácsba applikált távolsági radart.
Ezenkívül az XC60-hoz kérhető sávelhagyásra és elalvásra figyelmeztető rendszer is – ez utóbbi nem a horkolásra reagál, mivel így előbb-utóbb csak orrsövény-ferdüléses ember élne a földön, a többiek meghalnának balesetben. A DAC (ez az ő hárombetűs rövidítése) azt figyeli, hogy cselekszik-e a vezető, forgatja-e a kormányt, van-e értékelhető oldalgyorsulás, indexel-e, vagy csak kóvályog az úton. A koncentrációt hatos skálán pontozza, és aki kipontozódik, azt hangjelzés figyelmezteti egy kis pihenésre, ahogy ezen a kis videón is láthatjuk:
Ha pedig minden kötél szakad, az XC60 is törik, valahogy így, és persze ügyelve arra, hogy a kisebb kocsikat ne zúzza porrá az 1,8 tonnás Volvo bébi-SUV:
Szóval, az XC60 divatos akar lenni, mégis, valahogy a biztonság kerül előtérbe. De ha már szóba került a rettegés, az allergiások és az asztmások spéci szűrőt is kérhetnek, az utasteret pedig a központi zár nyitásakor átszellőzteti a rendszer, a műanyagok pedig nem párologtatnak oldószereket. Vagyis minden úgy van kitalálva, hogy az XC60 azt sugallja: gyere, és vesd magad a megnyugvást adó rendszereim ölébe! Hogy ez milyen érzés lesz? Elsőre furcsa, aztán majd meglátjuk.