Itt az ősz, menjünk a Nürburgringre!

2023.09.24. 09:00
0 hozzászólás

Ha hosszú évek kitartó munkájával eléred, hogy szociális kapcsolataidnak legalább 80%-a autóbuzikból álljon, akkor néhány téma állandóan vissza fog térni az életedben. Egy jó beszélgetést meg lehet indítani azzal, hogy vajon miért tökéletesek az új Porschék, mennyire eltűntek a gyárilag amúgy nem is olyan túl jó E30-ak, és hogy a SUV-ok előtt minden jobb volt, de amikor elfogynak a típusok, rá kell térnünk arra, ki hogy áll az autós túrák bakancslistájával, és én nagyon kevés olyan sorstársat ismerek, akinek a Nürburgring nem lenne ott az első ötben.

Azt hiszem, mindannyian olvastuk még a Rulettkerék-Marea projektet – jézusom, már ez is 8 éve volt?? – , nekem a cikksorozat után lett meg, hogy a Nürburgring minden korábbi elképzelésemmel ellentétben egy olyan hely, ahova halandó ember is beeshet a filléres vackával, ha megveszi a pártíz eurós belépőt, betart néhány játékszabályt, és vállalja a felelősséget károkozásaiért.

Persze a nyomorult social media és a videómegosztó platformok algoritmusai is pontosan tudják, hogy engem nem napi sminktippekkel és az évtized legaranyosabb macskái válogatással lehet órák elé kanapékrumpliként a képernyő elé kötni, ellenben az Auto Addiction válogatásai óta minden lehetséges Nürburgring-tartalom megtalál, az utóbbi időben természetesen én is Misha videói előtt ragadtam le, és ezt teli szájjal ajánlom is mindenkinek.

A Nürburgringre menni drága, mi viszont nyíltan csórók vagyunk

Számoljunk azzal, hogy nem törünk össze szalagkorlátot, és a javításért nem kell többezer eurót fizetnünk, viszont a fix, kalkulálható költségek is magasak. Németországon belül a Nürburgring nem éppen a Passau utáni első településen van, hanem az ország nyugati végén, a belga határhoz nagyon közel, körülbelül 1200 kilométer autózásra itthonról.

Mivel mi egy pici, kétszemélyes autóval mennénk a pályán, ezért számolnunk kell egy kísérőautóval, a szállások a környéken szintén nem olcsók, és időközben a pályahasználat árát is folyamatosan emelik, most éppen 35 euró menni egy kört, ezt is bőven elég tízzel felszorozni, hogy beleessen egy nettó minimálbérbe. Szóval a vágy és a szerelem mellett kell az őrültség és az elszántság is, hogy nekiinduljunk, én az idei nyaralást áldoztam be a projektért, majd utólag megmondom, megérte-e. Mivel azt, hogy az elköltött pénz élményekbe fordul, semmi és senki nem garantálja.  

 A nyílt napokat, amikor egy jeggyel, szabadon lehet menni a pályán, Touristenfahrtnak hívják. Ilyenkor bárki felmehet a pályára, akinek van egy személyautós dinamikát teljesíteni tudó autója – nemrég szigorították a feltételeket, de nem túlozták el –, ezt a lehetőséget évről évre egyre többen ki akarják használni, viszont a szabad napok számát egyre jobban korlátozzák. Az időjárás hektikus, simán benne van, hogy a pálya környékén akkor is napokig esik, ha 50 kilométerrel arrébb hetek óta szárazság van. Ez minden nap benne van a pakliban, nyáron viszont a gyorsabb felszáradás reménye mellett ott van a szomorú tény, hogy általában hatalmas sorok vannak a pályára felhajtásért, és nagyon tömött is a pálya, ami igazából mindenkinek kellemetlen – aki gyorsan akar menni, annak azért, aki nem, annak meg azért.

Kapcsolódó
Már nem hajthatsz fel bármivel a Nordschleiféra

Már nem hajthatsz fel bármivel a Nordschleiféra

Jelentősen emeltek a minimális végsebességen, de akad egyéb új megkötés is.

Sajnos évről évre belengetik, hogy a turisták elöl végleg elveszik a pályát a sok baleset és a többi, fontosabb esemény miatt, úgyhogy én nem bírom tovább a FOMO-kiütésemmel, ezt mihamarabb le akarom tudni a saját autómmal.

Jártunk már itt tavaly

Természetesen nem egyedül megyek, négyen vágunk neki a kalandnak. Ricsi kolléga segítségével remélhetőleg egy erős roadmovie-val fogunk érkezni a YouTube-csatornára, Dani barátom hozza a kísérőautót, milyen szerencse, hogy az elmúlt évek alatt semmilyen hülye projektre nem mondott nemet, és Balázs unokatesóm is jön, aki a Nürburgring-áhitatot olyan szintre maxolta, hogy minden kanyart végigsorol ideális sebességfokozattal, referenciapontokkal, féktávokkal, kigyorsítással.  

Balázzsal tavaly teljesen random kimentünk már megnézni a Nürburgringet egy bármire alkalmatlan autóval – szinte fáj is leírni, hogy egy 1,4-es Ford Fusionben töltöttem el 2500 kilométert, el tudjátok képzelni mennyire derékgyilkos volt az ülésnek csúfolt hokedlije hazafelé az autópályán 110-zel, 10 órán keresztül? Ha nem, akkor boldog emberek vagytok. Persze mindegy, gurultunk egy ismerkedőst a pályán, ringtaxiztunk egy Hyundai i30N-nel, meg eleve, együtt töltöttünk néhány napot, amire amúgy talán sosem került volna sor, szóval jól volt ez így, de már akkor, a hotelben töltött éjszakán felvázoltam az egyéves tervem, hogy ide visszajövünk normálisan.  

A technika

Rissz-rossz négy évszakos gumival, gyenge utcai autóval is ajánlom a pályát, ha épp a környéken jársz és van pár szabad órád, de rendesen kimenni szerintem csak olyan autóval érdemes, ami nem érzi magát teljesen rosszul egy versenypályán. Tudom, hogy baromira unalmas típus, ezért a vásárlását már meg sem írtam belsőségre, de idén ismét beinvesztáltam egy MX-5-ös Mazdába, egy amolyan használósan budget esztétikai állapotú, de műszakilag penge példányba.  

Akárhogy számolok, ez az ötödik MX-5-öm, 2017-ben vettem az elsőt, és egy-egy fellángolás miatt mindig elfordulok tőle, hogy aztán rájöhessek: az én pénztárcámnak és szerelési lehetőségeimnek egyszerűen nincs jobb autó – pedig megjártam a Lexus IS200, Subaru Impreza WRX vonalat, volt több négy- és hathengeres BMW-m, az elsőkerekes kocsik sportos célra nem érdekelnek, minden más pedig vagy a nehézkes alkatrészellátás, vagy az ár miatt esik ki mindig a fókuszból, szóval MX-5 NB, én ezt érzem igaz útnak.

Az autó egy NB, tehát már nem a szép bukólámpás, krómkilincses cukorfalat, hanem a mandulaszemű, rozsdásodó nyúlványú, kevésbé kedvelt széria, ami viszont pályahasználatra sokkal jobb az NA-nál: egyrészt, szinte mindegyikben van ABS és szervó, ami a korai NA-kra nem jellemző, másrészt sokkal merevebb a karosszéria, ami miatt vidámabban elviseli, amikor az egyszeri tuner a gyárinál feszesebb gátló-rugó kombinációval akar még jobb úttartást a tapadós gumihoz, arról nem is beszélve, hogy a karosszériaelemei is sokkal olcsóbbak, ha egyszer valami nem adja ki.

1999-es évjáratú, tehát a facelift előtti példány, a nagyobb, 1,8-as motorral, még változó szelepvezérlés nélkül, gyárilag 140 lóerővel. Olcsó megoldásokkal ez a motor nem nagyon lesz erősebb – a direktszűrővel meg a sportkipufogódobbal leginkább csak hangot csinálsz neki, viszont a gyári motorvezérlője nem írható, egyedül a JDM-es motorvezérlő adhat neki pár lóerőt egy másik gyújtástérképpel, ha meg komolyabban bele akarsz menni, akkor jöhetnek az ITB-s, tengelycserés, írható motorvezérlős megoldások milliókért, vagy építesz belőle egy turbós vagy kompresszoros konfigurációt, de ez már mind-mind az autó értékéhez mérhető tételsor, ha mindent kiszámolsz. Szóval az én motorom gyári, minden máson pedig lehet segíteni.

A fékcserekor fúrt EBC tárcsákat vettem előre-hátra, ezekhez pedig Yellow Stuff betétszettet, hogy ha már pici a fék az autón, legalább a gyárinál valamennyivel jobb fékhatást érjünk el. A futómű egy utcai TÜV-engedélyes Tein Street Advance Z szett, a gyári, elöl 7, hátul 6 kgf/mm2 rugóállandóival, a biztonságról pedig egy TR-Lane márkájú bukócső gondoskodik. Gumiból van nekem elég sok otthon, de a slickeim (AD048, A006T, Pirelli RK5) közül egyik sem lenne épp alkalmas bármennyi víz kiszorítására, így egy szett vadonatúj Nankang NS-2R mellett döntöttem: tavaly, amikor kinn voltunk szájat tátani, elég sok bérelhető pályaautón láttam ezt a gumit, és itthon is jókat hallottam róla, Legnagyobb előnye persze az, hogy nincs belőle készlethiány, olcsó, és ahhoz képest nem olyan rossz. Ki fog derülni.

Van egy gyári Torsen önzáró diffi a gyári, 5 sebességes váltójához tartozó 4,1-es áttétellel, az egyik legnagyobb tuning pedig a kagylóülés, ami sokkal többet ad az élményhez, mint azt valaha képzelnéd: ha ténylegesen ülni tudsz az autóban versenypályás tempónál is, és nem kötöd le a koncentrációd meg az erőd arra, hogy tartsd magad, sokkal pontosabban érzed magad alatt a kocsit, és nem is fáradsz el: baromi egyszerű és logikus dolognak tűnik leírva, mégis rengeteg embert látok gyári ülésekben pattogni pályanapokon.

A felkészülés

Mivel – tényleg – nem időre megyünk, így a felkészülési napokat elsősorban az autó megbízhatóságának tesztelésére szántam. Ebbe a kocsiba még nem építettem be külön hőfokmérőt, viszont az előzőkben volt, így nagyjából tudom, hogy 5-6 éles kört egy rövid pályán teljesen gyári állapotában, olajhűtő és megfordított vízkör nélkül is tud a motor, a hardcore gyötrés jelentős részét az M-Ringen kapta meg a kocsi, legutóbb például a Magyar MX-5 klub által szervezett pályanapon, ahol már eléggé sikerült összeszoknom az autóval – az abszolút 2. helyre nem is számítottam, de meglett, ráadásul egy olyan ember mögött lettem második néhány tizeddel, akitől másodperceket kapni sem lett volna szégyen: Adorján Tomi pályaautózást oktat, gyorsasági motorversenyzőként háromszoros magyar bajnok, és csak úgy mellesleg a TAP-ban is megmutatta már, hogy tényleg nem ül háttal a kormánynak.  

A kocsi Nürburgring előtti karbantartását még csak ezen a héten kezdem meg, de természetesen minden olajból újat kap, lecserélem a fékfolyadékot magasabb forráspontúra, átnézem az üzemanyagrendszert, a hűtőrendszert, folyásokat keresek, és alapvetően pályakészre hozom az autót, mert úgy döntöttünk, nem lábon fogjuk kivinni a kocsit.

Sokat őrlődtünk azon, hogy négy emberrel és két autóval hogyan lehet a leghatékonyabban megoldani a túrát, de végül, mindenféle objektív és szubjektív szempontok alapján a dízel Audi mögé kötött utánfutó-tréler tűnik a legjobb megoldásnak: így nem kell másik ülést, kormányt, komplett kerékszettet vinnünk, alacsonyan marad az üzemanyagköltségünk, és ha véletlenül tényleg nem adja ki valami a pályán, vagy esetleg műszaki hibába futunk, akkor is haza tudjuk hozni az autót, ráadásul mivel a Mazda egy könnyű autó, simán ráfér egy 1,5 tonnás össztömegű, 1,1 tonnával terhelhető Pongratz 350-es futóra is, és az 1,9 TDI B5-ös A4 mögött még a 3,5 tonnába is kényelmesen beleférünk, emiatt nem is feszegetjük azt a határt, hogy az én – egyébként remekül üzemelő – B6-ommal húzzuk ki a pályára az autót.  

Kapcsolódó
Nekem ez a ronda, szürke Audi lett a tökéletes autó

Nekem ez a ronda, szürke Audi lett a tökéletes autó

A legjobbkor találtam ki, hogy veszek egy dízel autót, de eddig még nem csalódtam.

Valószínűleg rossz lesz az időjárás, erre lélekben már fel vagyunk készülve. A környéken most is 3 és 20 fok között ingadozik a hőmérséklet, és a szokásos szeptemberi csapadékra is kell számítanunk, tavaly viszont megtanultuk, hogy lényegében egy órán belül is teljesen megváltozhat a helyzet a hegyek között, így nem tudunk mást tenni, reménykedünk. Ha csak két kört tudok menni lenyitott tetővel, én már nagyon boldog leszek!

Az oldalról ajánljuk

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

41 perce
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06