A szerviz véleménye: „a gépkocsi a karosszéria állapota miatt közlekedésre alkalmatlan, életveszélyes”. Tudom, hogy az autó 20 éves, de véleményem szerint egy megfelelően karban tartott autó kortól függetlenül nem lehet ennyire rossz állapotban.
From: Zoltán
Date: 2011/4/19
Subject: Autós gond (Golf II)
To: Winkler Róbert
Tisztelt Főszerkesztő Úr!
Elnézését kérem, hogy levelemmel zavarom. Végső elkeseredésemben fordulok Önhöz, mint autós szakújságíróhoz segítségért. Tudom, hogy Ön nem autójogász, de talán mégis tud valamiben segíteni.
Megpróbálok rövid lenni, de nem biztos, hogy sikerül.
Problémám a következő. 2008. július 16-án vásároltam egy 1988-as VW Golf II 1,6 D személygépkocsit. 330000 Forintért. Kispénzű ember lévén, csak ilyenre futotta. A hirdetésben nagyon szép, megkímélt állapotúnak volt hirdetve, sok új alkatrésszel, 2004-ben felújított motorral, friss fényezéssel. Az autó lakóhelyemtől távol, közel 200 kilométerre volt ezért telefonon többször is rákérdeztem, hogy teljesen jó-e az autó. Az eladó megnyugtatott, hogy tökéletes. A gépkocsi aknás átvizsgálására nem volt lehetőség. Az eladó agyba - főbe dicsérte az autót, hibákról szó sem esett. Szimpatikus, megbízható embernek tűnt, megbíztam benne és megvettem az autót.
A vétel másnapján az autót átvizsgáltattuk és kiderült, hogy minden rossz rajta. A következő hibákat tárta fel a szakszerviz.
- motor erősen füstöl (a lejáró zöldkártyát nem kaphatja meg),
- váltó hangos (valószínű csapágyhiba),
- kuplung kemény, nagyon fent fog (csere),
- kézifék hatása gyenge,
- motortartó bölcső korrodált, repedt,
- jobb első doblemez szakszerűtlenül javított, a doblemez és a torony között a korrózió sziloplaszttal volt kitöltve,
- a friss alvázvédelem alatt az egész jobb oldali fenéklemez korrodált,sziloplaszttal javítva,
- jobb oldali küszöb korrodált,
- jobb hátsó sárvédő ív korrodált a műanyag borítás alatt
- üzemanyag betöltő nyílás környéke szintén sziloplaszttal „javított”,
- hátfal agyon gittelt,
- bal hátsó sárvédő ív korrodált,
- bal oldali fenéklemezen is vannak lyukak,
- bal első váznyúlvány szakszerűtlenül javított, sérült,
- toronycsapágy cserére szorul, stb.
- az autó elöl és hátul is törött volt, legalább 4 autóból rakták össze, a festékréteg vastagsága a legtöbb elemen 500 és 1052 mikron közötti. A szerviz véleménye: „a gépkocsi a karosszéria állapota miatt közlekedésre alkalmatlan, életveszélyes”. Tudom, hogy az autó 20 éves, de véleményem szerint egy megfelelően karban tartott autó kortól függetlenül nem lehet ennyire rossz állapotban. (Utólag néztem idősebb Golfokat is, de azok nem voltak így lepusztulva).
Az autóra kb. 400-500 ezret kellene költeni. Erre nekem nincs pénzem!
A felmérés után kértem az eladót a szerződés felbontására, aki erre nem volt hajlandó. Azt mondta, nyugodtan pereljem be. Ezt meg is tettem. A per tárgya: adásvételi szerződés érvénytelenítése. A gépkocsit bíróság által kirendelt igazságügyi gépjármű szakértő is megvizsgálta és most jönnek a problémák. A szakértő a km. óra szerinti 230.000, azaz kettőszáz harmincezer kilométert vette alapul az értékelésnél és a tárgyaláson is azt nyilatkozta, hogy a kilométeróra állása a gépkocsi állapotával összhangban van”.(Ez röhej.) Mások szerint ez az autó kb. a háromszorosát futhatta annak, mint ami az órában van, tekintve a gépkocsi rossz állapotát. A szakértő szerint elég csak a bölcső cseréje és az autó meg fog felelni a műszaki vizsgán. Az értékelésnél csak a bölcső cserét vette figyelembe. A többi hibával nem foglalkozott. A szakértő azt sem tudta, mely karosszéria elemek lettek cserélve, pedig ha alaposan átnézte volna a kocsit, láthatta volna, de nem tette. (Bal ajtó, jobb ajtó, csomagtér tető, motorháztető, első sárvédő.) A jelenlegi festéket kicsit lekaparva előjöttek az eredeti színek. A doblemezt sem vizsgálta meg.Az autóval mindössze 15 métert tett meg és ez alapján értékelte a motort, váltót, kuplungot. Szerinte ezek a gk. korának megfelelőek. (Én közel 200 kilométert mentem az autóval,végig szürkésen füstölt, a sebességeket nehezen találtam,a kuplung teljesen fent fogott.)
A tárgyaláson kértük, hogy mutassa be az EUROTAX programfuttatást (amiből kiderült volna, milyen paramétereket vitt be a számításkor), de ezt nem tudta megmutatni. A bírónő kérte a hiánypótlást, amit most kaptam meg, de ez sem a hivatalos Eurotaxos programfuttatás eredménye.Véleményem szerint a szakértő a vizsgálatkor és az értékszámításkor is hibákat követett el ,nem volt elég alapos. Ha jól tudom az összes hibát figyelembe kell venni az értékeléskor, valamint az is értékcsökkentő tényező,hogy az autó első forgalomba helyezése külföldön történt, hogy lelakott az utastér, hogy hiányoznak a hátsó övek stb.
Kérdéseim:
- hogyan lehetne hitelt érdemlően bizonyítani, hogy az autó nem csak 230 ezret futott?
- a csatolt képen látható pedálkopottság alapján mire lehet következtetni?
- a bölcső egy év alatt rohadthatott így el?(a szakértő szerint igen)
- az összes hibát figyelembe kellett volna venni az értékeléskor?
- mit tanácsol, mit tehetek?
- kivel lehetne kiszámoltatni a gépkocsi tényleges értékét, minden hibát figyelembe véve?
Az ügyet egy bírónő tárgyalja és ha a szakértő (nem szakszerű) véleményét veszi figyelembe, nem sok esélyt látok a per megnyerésére. Ez az autó, már nagyon sokba van nekem és ha a pert elvesztem, nem tudom mi lesz.
A gépkocsiról az alábbi linken találhatók fényképek, valamint a szakérői vélemény: hu.fotoalbum.eu/zolex/
Még egyszer elnézését kérem, hogy zavartam
Válaszát, segítségét előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Zoltán
Kedves Zoltán,
Csupa rossz hírem van. Az, hogy kispénzű ember, nem mentség semmire, legkevésbé egy rossz döntésre. Golf II, 1988, 330 ezer forintért?! Ne haragudjon, volt kettes Golfom, szerettem, de azért csodák nincsenek, főleg egy ilyen dízellel. Mire végigmondom magamban, hogy Golf II 1,6 D, 1988, már érzem is a kezdődő hányingert, nem kell hozzá megvizsgálnom az autót. 330 ezer tényleg nem sok pénz, de azt is érdemes körültekintően elkölteni. Tudja, hány Swiftet hirdetnek 330 ezer forint körül? Nagyjából százas nagyságrend a választék.
Mi szól a Golf mellett azon kívül, hogy Golf? Hogy az 1,6 D keveset fogyaszt? Hat litert? Mint egy Swift? Esetleg az a baj a Swifttel, hogy kicsi? Balenót is tudok 300-ért. Igaz, nem 88-as, hanem 1996-os, két légzsákkal.
Erre a pereskedésre nem igazán tudok mit mondani – egy húsz éves dízel Golftól az is nagy eredmény, hogy egyáltalán életben van. A felsorolt hibák nagy részét még én is kapásból észrevenném, pedig én hagyományosan idióta módra veszek használtautót. És tudomásul veszem, hogy 1-2 százezret úgyis rá kell költeni, mire összeáll, még egy milliós árú autóra is. Autógépész mérnök végzettségű, szörnyen alapos, idegesítően szőrszálhasogató Papp Tibor kollégámnak is rá kellett költenie 80 ezer forintot az igen körültekintően kiválasztott Balenójára - ezzel csak azt akartam mondani, hogy mi többiek számítsunk lényegesen nagyobb összegre.
Egy ritkább GTI-nek még lehet esélye, hogy legalább néhány tulajdonosa rendesen bánt vele, de ha egy szerencsétlen szívódízel megírná egyszer a memoárjait, minden érző lélek megkönnyezné. És hát a végén a pedálgumi-téma, ehhez végképp nem tudok mit hozzátenni. Hány évre tippelnénk a pedálgumi alapján?! Csubakka János közlekedett az autóval, vagy Markó Iván balettlegenda? Sajnos a demokrácia lényege nem az, hogy garantálja a személyes boldogságot, hanem biztosítja, hogy szabadon hozhassunk hülye döntéseket.
Voltam én is kispénzű ember, vettem én is drágán romhalmazt. Igaz, akkoriban a használt régi Swift még nem volt feltalálva, és interneten se lehetett könnyen utánanézni. Persze Zsigulit kellett volna vennem a szakadék Renault 4-es helyett, de sajnos álmodott a nyomor, hülye voltam. Ha rám hallgat, legközelebb Swiftet vesz.
Üdvözlettel:
Winkler Róbert

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
