Pécset bármivel megjárom egy nap alatt!

2011.02.26. 18:38

Zoli a kapun belüli munkanélküliség megtestesítője volt. Afféle KISZ-titkár volt, abban az időszakban, amikor a poszt egyetlen célja az volt, hogy legyen valaki, aki a havi egyszeri taggyűlésnek csúfolt IHB-bulikat megszervezze, a számlát pedig kifizettesse az üzemvezetőséggel.

Zoli a Csepel Művek területén fészkelő egyik cégóriásnál volt állományban - majdnem azt írtam, ott dolgozott, de ez ugye erős csúsztatás volna. Talán az Erőmű lehetett, a néhány sor múlva meglepetésszerűen felbukkanó "turbina" szóból következően.

Nos, a késő nyolcvanas években egy túlzottan lelkiismeretes felsővezető azt találta ki, hogy megszünteti a semmittevést. Aki a bérlistán szerepel, az dolgozzon meg a napi betevőért, vagy legalább tűnjön úgy. Így Zolinak is jelenése volt a szőnyeg szélén, és megkapta az ukázt: holnaptól minden reggel hétkor munkára jelentkezik. Igen, munkára, mint mások - bár hogy mi lesz a konkrét feladata, nem derült ki.

Zoli jó mulatságnak tartotta kipróbálni a dolgozás nevű tevékenységet, így reggel hétkor frissen, kipihenten, hamvasra borotválva jelentkezett a fenti úriembernél. Némi telefonálgatás után kiderült, volna itt valami tennivaló. Pécsről kéne felhozni valamiféle turbina-alkatrészt. Zolinak jogosítványa van, nagyjából tudja, hol van Pécs, ráadásul ez egész napos elfoglaltságnak ígérkezik, legközelebb csak holnap reggel kell foglalkozni ezzel a léhűtővel. Megszületett hát a megbízatás, Zoli pedig boldogan vállalta, ha már úgysincs más lehetősége.

Akadt ám még egy kis probléma - ez a bizonyos alkatrész nem volt kicsi, ellenben baromi nagy volt, és ehhez méltóan nehéz is. Amolyan sokszáz kilós vasdarabot kell elképzelni, amit vonaton, biciklin, rolleren meglehetősen körülményes szállítani.

Kell hát egy autó, ha egy mód van rá, platóval.

A Csepel Művek persze bővelkedett szállítóeszközökben, ám mindegyikhez tartozott egy sofőr és egy extra-halaszthatatlan és ultrasürgős feladat. Vagy legalábbis ezt állították róluk. Hosszas keresgélés után a küldetés sikere veszélyeztetve látszott, ugyanis egyetlen mozgásképes jármű akadt csupán - egy rendszám nélküli, csak a gyártelepen belül használatos azonosító táblával ellátott Multicar.

Zoli az ún. dolgozás újszerűségétől felvillanyozva gyorsan kiszámolta, hogy a kétszer kétszáz kilométeres utat a rendelkezésére álló nyolc óra alatt épp meg tudja tenni, a felpakolás és ügyintézés által hozzácsapott időt meg amúgy is fizetik túlórában - ő bizony a Népköztársaság és a szocializmus építéséért bevállalja a multicarozást. A rendszám hiányán nagyvonalúan átsiklott, gondolta, a CSM feliratú azonosító tábla és a Csepel Művek egyes számú kapujára érvényes személyi belépő minden ellenségesen fellépő közeget meggyőz majd, hogy itt csak a nemes ügy érdekében foganatosítódik a szabálysértés.

Nekiiramodott hát a Multicar és az ő büszke pilótája Pécs felé. Az iramodás persze itt némi költői túlzást feltételez, hiszen a jármű sík úton önerőből nagyjából 50 km/h-s sebességre volt képes - igaz, ezt a megengedett maximális terheléssel (kiviteltől függően nagyjából 1,5-1,8 tonna) is tudta. Volt némi korabeli fedélzeti hifi is a kabinban, bár a Videoton-mono-középhullám kombó nem biztosította a muzsika felhőtlen élvezetét a vidáman csettegő dízel felett üldögélve.

Apropó!

Az megvan mindenkinek, hogy léteznek Multicar-klubok szerte Európában? Itt például a cseh tagság színe-java.

Azon gondolkodom, vajon az éves nagy találkozó programpontjai között szerepel-e utcaseprés, emelés, markolás, illetve bizonyos nagyon nehéz dolgok egy bizonyos helyről való más bizonyos helyre való elvitele ?

Mire Pécsre ért, Zolink már kissé bánta a nagy buzgóságot - a négyórás út lényegesen kevésbé bizonyult érdekesnek, izgalmasnak, mozgalmasnak, mint amilyennek még Csepel és Szigetszentmiklós-Lakihegy határán tűnt.

Mindenesetre megtalálta a kockás jegyzetfüzetre skiccelt vázlat alapján a Turalkforg (Turbina Alkatrész Forgalmazó, gondolom) Vállalat lerakatát, és jelentkezett az áruért. Várakozás közben tette a szépet az adminisztrátor-hölgyeknek, és talán már alakult volna valami Icukával, ha a dühös Targoncás Laci be nem ront az irodába.

- Ne szórakozzon velem, Icuka, ott keringek a Molotovval az udvaron húsz perce, de nem találom, melyik IFÁ-ra kell felrakni a pakkot!

Zoltán kiszakította magát Icuka tekintetének legmélyebb bugyraiból - és amikor a bugyrai szót használom, nem viccelek -, magabiztosan karon fogta Targoncás Lacit:

- Jöjjön, kartárs, én jöttem Csepelről, majd mutatom, hová rakja fel.

Kiballagtak, megálltak a Multicar mellett, ahol Targoncás Laci azt a tekintetét vetette rá, amelyet akkor szokott, ha a kollégák a negyedik sör után, kezükben a sűrített levegős pisztollyal huncutul arra biztatják, aludjon csak nyugodtan a raklapok mögött, majd ők figyelnek.

- Mit mondott, honnan is jött?

- Csepelről.

- Na szórakozzon ám a jó édes anyukájával, ne velem! - mondta Targoncás Laci, és elballagott a raktár felé.

Zoli ekkor már kevésbé volt magabiztos, az idő ugyanis rohamosan telt, és már cseppet sem volt biztos abban, hogy az esti brigádsörözésre hazaér. Szerencsére a kulcs a targoncában maradt, ő pedig bátor legény volt - hát felpakolta a csomagját, és elindult haza.

Ötvennel, Multicarral, kétszáz kilométerre.

A teher meg sem kottyant a keletnémet nehézipar gyöngyszemének, az iszonytató iram cseppet sem csökkent hazafelé sem - Zoltán azonban egyre jobban unatkozott. Akkortájt még a Calypso Rádió és B. Tóth csengő hangja sem varázsolt derűt a hallgatók lelkébe, csak a Petőfi, a Kossuth és a 3. műsor nem túl zavarbaejtő választékából szemezgethettek.

Valahol félúton hazafelé már nagyon megbánta az egészet. Megfogadta, hogy inkább megtanul hegeszteni, csavarozni, raktári kartont vezetni, vagy portáskodni - bár utóbbi elég nehezen megszerezhető, nagy becsben tartott pozíció volt -, de a sofőrködés nem neki való, soha többet ilyesmit.

Kisapostagnál azonban egy kedves, szimpatikus, de leginkább szőke, nagymellű és hosszú combú stoppos leány állt a kihalt út mentén. Zoltán jó előre leengedte... izé... elhúzta az ablakot, gyorsan meggyújtott egy gyűrött Marlborót - kifejezetten csajozási célra vette egy továbbképzésen a Hungarocamion egyik KISZ-titkárától, egyébként nem dohányzott -, és egy laza mozdulattal az út szélére húzódott.

Lejjebb csúsztatta az Ofotért-napszemüveget, kikacsintott a jobb oldali ablakon, és intett a leánynak. Az meg állt, bénán. Szó bennszakad, szem fennakad, lehelet megszegik - a csaj nem jön. Zoli újra intett, a stoppos pedig tovább nézett, értetlenül, bénán, megdöbbenve.

Zoli alig egy pillanatra akadt meg. Gondolta, mi baj lehetne, tesz még egy próbát, aztán ha nem megy, továbbhajt. Feltolta tehát az optikát a feje tetejére, megvillantotta legszebb alapszervezeti mosolyát, és kiszólt az ablakon:

- Csepelig megyek, elviszlek, ha beülsz.

- Kösz, de hová? Nincs több ülésed?

Zoltánunk kétszer-háromszor végigfuttatta a feldolgozóegységen a két rövid mondatot, mire megértette a probléma lényegét. Az ugyanis kiment a fejéből, hogy a CSM legöregebb, szimplafülkés Multicarját sikerült megkaparintania. Így a stoppos legjobb esetben is a motorház bordázott fedelére ülhetett volna, amely nem csupán azért rossz, mert a formás popsit afféle uborkareszelő módjára hámozza meg igen gyorsan, de ott még beszélgetni sem tudnak úgy igazán...

- Á, mindegy, ha nem akarod, nem muszáj - szólt oda lazán, majd méretes porfelhőt maga után hagyva kilőtt a padkáról, és meg sem állt az Erőműig.

Végül este hétkor landolt az Erőmű udvarán. Az épület bejárata előtt letámasztotta a paripát, nyergében a nagy és nehéz vassal, hazaballagott, és megfogadta: soha többé Multicar.

Az oldalról ajánljuk

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

23 perce
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Neked ajánlott