Szárnyak helyett egy fura tálca-szerű képződmény segít az úton tartani az Ariel Aero-P tanulmányát. Az 1970-es évek óta nem hallottunk ilyesmit: az autó alól egy ventilátor szívja ki a levegőt, így teremtve ott légritka teret, és ezzel leszorítóerőt.
Maga az ötlet nem új: két legendás versenyautón is előfordult, mielőtt még betiltották volna. Az első ilyen jármű 1970-ben a Chaparral 2J volt, amely az amerikai Can-Am sorozatban állt rajthoz – ott a ventilátorokat, amelyek kiszívták a levegőt az autó alól, még egy különálló kétütemű motor hajtotta, de így is ez volt a mezőny leggyorsabban kanyarodó versenygépe, akár 1,5 g oldalgyorsulást is el lehetett vele érni. A másik az 1978-as Brabham BT46B volt, ahol már az autó motorjáról hajtották a ventilátort – ezt egyetlen, győztes verseny után tiltották be.

Azóta még csak hasonlóval sem próbálkozott senki, egészen mostanáig. Ennek több oka is van, az egyik, hogy az autó alól nem csak levegőt szív ki egy ilyen rendszer, de port és mindenféle más apró szemetet is, általában az autó mögött haladók arcába. A másik, hogy nagyon kis hasmagasság kell a megbízható kivitelezéshez, a harmadik pedig hogy nem egyszerű megoldani, hogy a leszorítóerő előállítása jelentős teljesítményt emészt fel.

Az Arielnél úgy oldották meg ez utóbbi két problémát, hogy a vákuumtálcát gumiszoknya határolja, amely leér az aszfaltig, a ventilátor-rendszert pedig villanymotor hajtja, és csak intenzív gyorsításkor, fékezéskor és kanyarban, ahol a plusz leszorítóerőnek kézzel fogható előnyei vannak. Ezzel együtt is kérdéses, hogy a megoldásnak mekkora gyakorlati haszna lehet, hiszen a használatához kivételesen sima aszfalt kell, különben előfordulhat, hogy egy kisebb útegyenetlenség felett egyszerűen eltűnik a szívóhatás, ami azonnali stabilitásvesztéssel járhat.
Az Aerp-P tervezői szerint a rendszer előnye a légterelőkkel szemben, hogy mintegy 15%-kal alacsonyabb légellenállást eredményez, és kis tempónál is érezhető a hatása, azaz intenzív gyorsításkor jelentősen javítható vele a kerekek tapadása.
A hátrányokkal persze az Arielnél is tisztában vannak, így nem is tervezik, hogy a porszívó-szerű rendszert a szériamodellekhez is kínálják: egyelőre pusztán kísérleteznek vele.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
