Japán legizgalmasabb autója

Yakimo-autó

2011.04.12. 06:21

Cikkükben szó esik a japán forgalom egyik legérdekesebb, de igen ritkán, mondhatni, csak szezonálisan előforduló autójáról, ami azonban nem veterán. Valamint előveszünk néhány furcsa japán szokást is.

„Heteken át, véletlen időpontokban hallottam meg az elnyújtott, hosszú éneklést, el sem tudtam képzelni, mi lehet az. Talán valami vallási szertartásra hívják az embereket, Japánban a buddhizmus és a sintoizmus ezer apró jele teljesen átszövi a mindennapokat, itt történnek európai számára érthetetlen dolgok, bőven. Aztán az ablakból egy pillanatra megláttam a hang forrását – egy ütött-kopott kisteherautó volt az, tetején megafonnal, a hátuljában pedig… a hátuljában, igen… tűz lobogott egy hevenyészett bódéban. És amikor megállt, futva érkeztek a környékbeliek, és valami papírzacskóba csomagolt árut vettek az embertől.”

Aki beüti a Google-be a „yakimo”, illetve „yaki-imo” szavakat, tucatjával talál a fentihez hasonló leírásokat japán nagyvárosokban élő külföldiek blogjaiban, és mindig egy kisteherautóval kapcsolatba hozhatóan. Mi ez a yakimo, és ha annyira fontos a japánoknak, hogy tucatjával rohamozzák meg az utcán, miért nem látni többet az utcákon?

Maga a yakimo, más írásmód szerint yaki-imo (az angolba való fonetikus áttételnek, úgy tűnik, nincsen kialakult szabálya, ezért mind a két verzió előfordul) a sült batátagyökér. Eddig ez nem valami biztató, ugye?

Mi ez a batátaláz, he?

Magyarországon, aki ismeri, a batátát rendszerint lekrumplizza, a Japánban honos, édességnek árult, lila héjú batátát pedig lelilahéjúédeskrumplizza. Pedig a batáta nem krumpli, bár formára hasonlít hozzá. A szulákfélék kategóriájába tartozik, hosszú, kúszó indái vannak, azok a gumók pedig, amiket megeszünk a növényből, a tárológyökerei, és a föld fölött nőnek, csomókban.

Eredetileg Amerika trópusi részein volt őshonos, de Kolumbusz Kristóf a XV. században elhozta Európába, s onnan lépett tovább Afrikába, Távol-Keletre a XVI. században. Japánba, egészen pontosan Okinavába Kínából jutott 1605-ben, s a Satsuma nevet arról a kagosimai területről kapta, ahol a mai napig a legnagyobb mennyiségben termesztik. A növény annyira jól terem arrafelé, hogy nagy éhínségek idején a fél japán populáció batátán húzta ki a nehéz időket, és akkor számtalan főztjükben megjelent. Mára a batáta igazi világjáró nyammó lett, hiszen a speciálisan japán, lila (illetve szürke) belsejű Satsuma-imo azóta kereskedelmi csatornákon visszajutott Európába, s mifelénk is kapható olykor. Olyhol.

Az angol nyelvbe a batáta hozta a krumpli nevét (potato), úgy látszik, Kolumbusz hajófenekében összekeveredtek a gumók… Az USA-ban ezért használatos a yam, illetve a sweet potato név is a batátára. Az Egyesült Államok déli részén egyébként a batáta fontosabb szerephez jut a napi étkezésben, mint a burgonya, bár szerintem a Mc Donald'sben azért ott sincs „French Yam” a „French Fries” mellett az étlapon.

A batáta magas fehérjetartalma miatt rendkívül laktató, de kirívóan nagy mennyiségben tartalmaz C-vitamint, kalciumot, emésztéshez szükséges rostokat is – tehát igen egészséges. És nagyon finom. Jellemzően két fajtája s azoknak több alfaja ismert. A köretnek való, sárga (rózsaszínnek is mondják) héjú változat íze olyan, mint az édes sütőtöké, a piros, de még inkább metállila héjú változat íze viszont a szelídgesztenyéére hasonlít, és inkább édességnek, édesség-alapanyagnak használják.

Japánban utóbbit árulják sütve, papírzacskóban, olykor régi napilapba tekerve a yakimo-árusok. Egészen pontosan nem is lilahéjú batáta ez, hanem annak egy speciális, japán alfaja, a Satsuma-imo (ejtsd: „szacüma-imo"), ami kicsit szikárabb húsú, talán kevésbé édes a más országokban honos édesgyökérnél. A yakimo különleges finomságnak számít Japánban, ritkán lehet hozzájutni (elsősorban ősszel és télen), ezért is van, hogy amerre megy, az árus biztosan számíthat vevőkre.

Mivel túl gyakran nem jut friss, sült batáta mindenkinek, a japán édességipar ráállt az íz pótlására. Mindenféle formában, zseléként, lekvárként, süteménybe töltve, sőt, még Yakimo Kit-katként is kapható.

A Satsuma-imo azonban nagyon finom cucc, leginkább a szelídgesztenyéhez hasonlít, de kevésbé száraz, az állaga puhább, kicsit édesebb. Aki egyszer evett belőle, állítólag mindig keresi az ízét – amerikai site-okon százával találni olyan recepteket, amelyeket Japánból hazatért amerikai ínyencek találnak ki a helyi, sweet potato-alapra.

Amikor a Satsuma-imót az ember megsüti, yakimót kap, a lassú sütés (45 perc körül) alatt a gyökérben eleve meglevő, nagy mennyiségű cukor tovább karamellizálódik, és még édesebb lesz. A yaki a japán nyelvben egyébként csak annyit tesz: sült. A yakisoba tehát a sült tészta, a yakitori a sült csirkefalatkák rablónyárson (vagyis inkább pálcikán), a yakimo vagy yaki-imo pedig a sült batáta, de azért azt mindenki tudja, hogy garantáltan Satsuma-imóból készül.

Japánban az Edo-korban lett népi eledel, és feltehetőleg már akkor léteztek kézikocsit toló árusok, akik helyben készült yakimóval házaltak. Mivel a batátát nem szabad lángon sütni, mert kiszárad, ezért vasvályúba tett kövek közé rakták, amit alulról tűzzel melegítettek – a legtöbb mozgó yakimo-árus ma is így készíti portékáját. A kő neve japánul ishi, azaz magyar átiratban isi, a sült a yaki, azaz jaki, a batáta az imo, így kerül a yakimo-árus dalába (Yakimoya-san) az elnyújtott "Yakiiiimooooooo, ishiyaaaaaaaakimooooooo…".

A kézikocsikat aztán a hatvanas évektől fokozatosan kiszorították a kisteherautók hátuljára szerelt bódék, amelyekkel már messzebbről is el lehetett juttatni a városlakóknak a cuccot. Régebben ezek a felépítmények díszesebbek voltak, meg akkor még eleve nem lehetett kész, könnyűszerkezetnek való alapanyagot kapni az ottani Praktikerben (mondjuk: Tokyu Hands), manapság már olcsóbb hatásúak, de színesebbek a bódék. Csak az autóalap maradt – a sárga rendszámos kei-kocsik (660 köbcenti alatt) közé tartozó Suzuki Carryk, Daihatsu Hi-Jetek adják a populáció legjavát. Régebben ezek farmotoros, kétütemű járgányok voltak, száz éven túli japán bölcsek egybehangzó állítása szerint azokon készült az igazán finom ishiyakimo…

Ezek általában erősen használt, horpadt kocsik, a felépítmények is sokévesek. A yakimo-árus ugyanis az év nagy részében egyszerű paraszt, máskor meg teljesen más terményekkel kereskedő zöldséges. Télen, amikor meggenerálozta a rotációs kapát, olajat cserélt az Iseki traktorban, megfente a kaszát, és már semmi, de tényleg semmi dolga nincs, fogja a batátakészletét, előhúzza a fészerből a jó eséllyel még az apja által összekalapált yakimo-árus bódét, lemossa a Suzuki Carry platójáról a karalábélevet, trágyát, szénát, ami odakerült az év során, és az immár tiszta, de avétos autó átvedlik mozgó büfévé. A paraszt (zöldséges) ilyenkor átlényegül Yakimoya-sanná (yakimo-árus úr), és nyakába veszi a közeli városokat.

Sokan azt hiszik, hogy a paraszt maga énekli a furcsa, nyújtott dalt, ami a recsegős, torz megafonból, csőhangon teríti be a környéket, amerre jár. De általában nem, ő csak a köztes dumát nyomja. A yakimo-éneklésnek ugyanis híres előadóművészei vannak (vagy inkább voltak), Japánban ma már állítólag csak alig páran tudják hitelesen nyomasztó hangon, túlvilági nazalitással előadni a yakimo-árus fájdalmas dalát. Ezt az éneket aztán a paraszt megveszi kazettán (most már valószínűleg inkább empéhármon), aztán elektronikából nyomatja, mint nálunk a familyfrostos csávó. De valljuk be, a yakimo-dal sokkal-sokkal kellemesebb, mint a familyfrost hamis dobhártyaszaggatása.

Szavazzon!

A yakimót egyébként úgy, ahogy van, meg lehet enni, nem kell lepucolni a héját, mert az is finom, és nem is piszkos, hiszen sütés előtt átkefélik, megmossák, a batátagumó pedig amúgy se nagyon ér a földhöz, maximum poros lesz a tárolás alatt. Ha látnak ilyen kocsit, ne habozzanak, vegyenek az árusnál. A kis yakimók általában 200-250 jenbe, a nagyobbak 300-ba, az egészen, ehetetlenül óriásiak pedig 400 jenbe kerülnek, de utóbbi már családi adag.

Ki tudja – ha kijönnek az április 15-17. között zajló Oldtimer Expóra, a Totalcar standon talán még meg is tudják kóstolni, ugyanis felcsapunk japán parasztnak, és ilyet is fogunk árulni… Erről többet a kapcsolódó blogposztban.

Az oldalról ajánljuk

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

4 perce
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14