150 ezer forint bírság, öt perc alatt
Egyetlen térfigyelő kamerával egy halom pénzt keres a Józsefvárosi önkormányzat, de sem a helyi hivatal, sem a Budapesti Közlekedési Központ nem fog enyhíteni a szabályokon? Amíg ott voltunk, öt perc alatt három autós futott bele az ötvenezres bírságba.

Álldogálunk az egy Baross utcai villanyoszlop tövében Pető Attila KRESZ-oktatóval, és nem értjük. Miért nem látták, amit mi? Miért kanyarodtak jobbra a Baross utcából, a Harminckettesek tere felől a József körútra, amikor az összes tábla szerint csak egyenesen mehettek volna tovább? Ez már megint a megállíthatatlan erő és a ledönthetetlen fal esete?
A környékbeli oktatók szerint évtizedek óta nem változott a tiltás, de ennek ellenére sokan éppen itt kanyarodnak a körútra. A Józsefvárosi önkormányzat rengeteg ötletet bevetett a probléma kezelésére. A Baross utcában összesen öt helyen jelzik, hogy a közelben hol (például balra, a Kisfaludy utca felé is) tilos kanyarodni és a táblák közt a két hosszú előre nyílat mutató tábla a besorolás rendjére figyelmeztet. Kitettek továbbá egy elkerülő útvonalat jelző táblát a Rigó utcához, amelyen jelzik, hogy aki a körútra tart az Oktogon felé, utoljára itt kanyarodhat jobbra, majd a József utcán jobbra és végül ki a körútra.
Felszereltek három, kötelező haladási irányt jelző táblát is, és a kereszteződés lámpájában szintén van nyíl, de ha ez sem volna elég, az aszfalton is ott a felfestés, bár az kopott. A féltucat jelzés közös tulajdonsága, hogy életszerűtlen helyzetet teremtenek, ezért eredményük a nagy semmi, ami viszont jól jöhet a nyolcadik kerületnek. Tavaly összesen 9053 autóst büntettek meg a térfigyelő kamera felvételei alapján. Ez óránként, átlagosan egy autó az év összes hónapjában, a napszaktól, évszaktól és a forgalom nagyságától függetlenül.

Mivel a kötelező haladási irány szabályának megszegéséért egy ideje 50 ezer forint közigazgatási bírság jár, és a bírságbevétel az önkormányzatok kasszájába kerül, a kerület tavaly 452 millió 650 ezer forintot kaszált a kanyarbírságokból. Nyugalom, még nem folyt be a teljes összeg, mert mint az a kerületi jegyző, lakossági kérdésre adott, Átlátszó.hu-n olvasható válaszából kiderül, ebből csupán 279 millió 596 ezer forintot sikerült behajtani. Ez is felfoghatatlanul sok pénz, főként ha ilyen összegekből tevődik össze. Aki megkapja a határozatot, annak harminc napon belül fizetnie kell, különben ügyét a rendőrséghez továbbítják, és újabb eljárás indul ellene.

Kicsit érthetetlen, hogy miért tiltják itt a jobbra kanyarodást egyáltalán, hiszen aki tévedésből kihagyja a Rigó utcai lehetőséget, átkeveredik a József körút túloldalára, ahol hosszú percekig tartó kacskaringózás kezdődik a kis utcákon, mire visszakeveredik a körútra, az Oktogon irányába.
Pető Attila szerint nehéz volna újabb táblákat felszerelni, hiszen a kötelező haladási irány kék alapon fehér "egyenesen" nyila eleve kizárja a kanyarodást. Úgy látszik ezt a táblát, talán a színe miatt inkább csak ajánlásnak tekintik, magyarul tojnak rá az autósok és ha nincs rendőr a közelben, befordulnak. Ha helyette kanyarodást tiltó táblát szerelnének fel, akkor abból rögtön kettő kéne mindenhová, hiszen a jobbra kanyarodás mellett külön meg kéne tiltani a balra kanyarodást is, ami már egy kicsit sok lenne a táblákból.

Az ügyben megkerestem a Józsefvárosi önkormányzatot, ahol azt a választ kaptam, hogy a körúti dupla villamosmegállóból a zebrára lépő gyalogosokat védik a tiltással. Nekik is pont akkor zöld a lámpa, amikor a Baross utca autósainak, és az önkormányzat, illetve a Budapesti Közlekedési Központ szerint balesetveszélyes lenne összeereszteni őket. Szintén a kerület véleménye, hogy nagy torlódást okozna, ha a kanyarodásra várakozó autók miatt nem tudna továbbmenni a troli és a busz.

Az a három autós, akik a szemünk láttára gyűjtötte be az ötvenezres büntetést, nem ütött el senkit és több mint valószínű, hogy bőven van olyan időszak mindennap, amikor felesleges a szigor, de mégis érvényes a szabály. A KRESZ-oktató szerint szinte lehetetlen megszüntetni ezt az autóscsapdát, de a 9 ezer ügyből idén lehetne mondjuk hat-, vagy akár négyezer, ha éjjel, vagy hétvégén, amikor kisebb a forgalom, egyszerűen feloldanák a tiltást egy megfelelő táblával. Azt is kiírhatnák, hogy KAMERA és akkor még kevesebben hinnék azt, hogy nincs kockázat. Kitehetnének még egy alternatív útvonalat jelző táblát is azoknak, akik már majdnem bekanyarodtak, de ha van más ajánlat, azt is elfogadják.

A BKK saját ötlete, hogy további kötelező haladási irány táblát szerelnek fel a Baross utcai lámpa bal oldalára, a helyi önkormányzat pedig újrafesti a nyilat a hepehupás aszfalton, aztán meglátják. Sajnos nincsenek illúzióink, mert a magyar autósok egy része jobban tart a hússzú bolyongástól a szűk utcák közt, és mivel nem látja a kamerát, inkább kockáztat. Így viszont marad minden a régiben és idén is meglesz a Józsefváros 400 milliója.

Egy olvasónkat is megbüntették itt, ő számolta ki, hogy a kerület 20 milliárdos éves költségvetésének 2,26 százaléka jön csupán a Baross utcai bírságokból. Egy ideig a József körút túloldalán sem lehetett jobbra fordulni a Baross utcára, de ezt a tilalmat megszüntették, mert még kevesebb értelme volt. Ha ott is volt kamera, nagy gesztust tett a kerület az autósok felé a tilalom feloldásával, hiszen további százmilliókról mondtak le ezzel. Ennél jobb hír most nincs, mert a megkeresett hivatalok egyike sem tervezi, hogy teljesen megszüntetik a főváros legjobban jövedelmező autós csapdáját. Azt sem nem árt tudni, hogy a közeli Király utcában is van egy hasonló tiltás.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
