Ezért fogja sűrűbben nézni a forgalmiját
Január elseje óta semmilyen matricát nem ragasztanak az autók hátsó rendszámára a műszaki vizsgán. A tanulóvezetők is jelentős újdonságokra készülhetnek, de van jó hír is, néhány autós dokumentum pótlása mostantól ingyenes.
A változások zöme a kormány bürokráciacsökkentő intézkedéseinek része, így néhány felesleges ügyintézéstől, díjfizetéstől szabadulunk meg.
Nincs többé matrica a rendszámokon
Bár még csak pár nap telt el a 2016-os évből, de talán már néhányan az olvasók közül is vitték vizsgáztatni autójukat. Akik így tettek, furcsa változásnak lehettek tanúi. A vizsga végeztével ugyanis nem kapunk a hátsó rendszámra se a műszaki vizsga lejártát, se a jármű környezetvédelmi besorolását jelző matricát, sőt, lekaparják a rendszámon lévő régi matricákat. Ezzel együtt mostantól jobban észben kell tartanunk a műszaki lejártát, hiszen a rendszámra hiába nézünk. Marad a forgalmi, ha nem szeretnénk pórul járni, illetve figyelni kell a postát, mert ott is értesítenek, ha közeleg a műszaki vizsga érvényességi idejének vége, illetve magunk is kérhetünk külön értesítést, ha regisztrálunk a Magyarország.hu ügyfélkapuján.

Gondolhatnánk, hogy ezentúl a rendőrök sem fogják szabad szemmel felismerni, ha a forgalomban lejárt műszakis, vagy szmogriadó idején a városközpontból kitiltott, környezetszennyező autóval közlekedünk. A rendőröknek segít az új kamerarendszer, amelynek felvételei alapján akár utólag is megbüntethetik az autóst, akinél itt-ott kilóg a lóláb, és a mobil traffipaxok is össze vannak kötve az elektronikus járműnyilvántartással.
Környezetvédelmi besorolás? Hol nézzem?
Aki időben szeretné megtudni, hogy az autója melyik környezetvédelmi osztályba tartozik, vagyis milyen színű lenne az erre vonatkozó matricája, ha még nem szűntették volna meg, az nézze meg a forgalmi engedély V.9. jelzésű rovatát. Az ott szereplő szám árulkodik a besorolásról, amelynek részelteit a 6/1990. évi KöHÉM rendelet tartalmazza, melyet ide kattintva olvashatnak el.
Megkérdeztünk egy műszaki vizsgáztatással foglalkozó céget is, mik a tapasztalataik az új törvénnyel kapcsolatban. Szerintük a rendszámmatricák eltűnése egyfajta bürokráciacsökkentés, ráadásul az autósok dolga is könnyebb, ha éppen betelik a forgalmi engedély. Ilyen esetekben eddig a hátsó rendszámtáblával kellett bemenni az okmányirodába, ahol a forgalmi cseréje után ragasztották rá a matricát. Mostantól elég a műszaki vizsgalapot és a betelt forgalmit bevinni.
A budapesti vizsgáztatócég szerint az autósok zöme tud a rendszámmatricák eltűnésével járó változásról, csak sokan nem értik, miért volt erre szükség. A matrica díja eddig pár száz forint volt, de egyben fizették a vizsgadíjjal, így sokaknak nem tűnt fel.
Friss információ: a cikk megjelenése után érdekes történetről számolt be nekünk egy neve elhallgatását kérő műszaki vizsgaállomás tulajdonosa. A nap során egy autós és vele együtt az őt igazoltató rendőrök látogatták meg a műhelyében. A rendőrök arra voltak kíváncsiak, hogy az állomáson alig pár napja vizsgáztatott autó hátsó rendszámán miért nem szerepel a vizsga érvényességét igazoló matrica. Kiderült, hogy a rendőrség semmilyen tájékoztatást nem kapott az új rendelet érvénybe lépéséről.
Bye-bye állami műszaki vizsga?
Akinek eddig lejárt az autóján a műszaki, két választása volt. Elvihette az autót egy állami műszaki vizsgaállomásra, vagy kereshetett magánkézben lévő vizsgabázist, ahol a hatósági alapdíjnál drágábban vizsgáztatták a kocsikat. Ha időszaki műszaki vizsgára készülünk (lejárt az autónk műszakija) mostantól csak magánvállalkozásokhoz fordulhatunk, igaz, itt egy úgynevezett előminősítő vizsgát is kötelesek elvégezni, és az éles vizsgálatra csak akkor kerül sor, ha ezen megfelelt az autónk. Így megspórolhatunk egy bukást, ha valamilyen problémát találnak.
A fővárosi vizsgáztató cég szerint a személygépkocsiknál központilag megállapított 16 290 forintos árat egyik magánvállalkozás sem fogja tudni tartani, mert a valós költségek ennél magasabbak, náluk nagyjából 24 ezer forintba kerül a kétszintű műszaki vizsga.
További érdekesség, hogy az alternatív hajtású autókra vonatkozóan ez a cég – sok más magánvizsgaállomáshoz hasonlóan – nem kapta meg a vizsgálati szabályokat, így például az elektromos, vagy földgázos (CNG) autók tulajdonosainak érdemes alaposan tájékozódniuk, mielőtt vizsgahelyet választanak az új szabályozás szerint. Az előbbieknél az elektromos rendszert is át kell vizsgáltatni egy erre jogosult szakműhelyben, vagy márkaszervizben, és az itt kapott igazolással mehetnek az érintett autók tulajdonosai a hagyományos műszaki vizsgára. A helyzet hasonló a CNG-s autókkal is, amelyeknél gázbiztonsági vizsgálatot végeznek a műszaki előtt.
Videós kérdésekkel frissült a KRESZ vizsga
Nem csak a jogosítvánnyal már rendelkezők számíthatnak újdonságokra. A tanulóvezetők életét érintő változásról már beszámoltunk, akkor viszont nem derült ki, mihez kezdjen egy majdani vizsgázó, ha nemcsak látni szeretné az új kérdéseket, de a lehetséges válaszokra is kíváncsi, hiszen így a legkönnyebb tanulni. Mondhatni teljesen egyértelmű kérdés, hiszen eduKRESZ néven létezik egy internetes vizsgaszimuláció, azonban a válaszlehetőségeket – ki tudja miért – sehogyan sem lehet előcsalni.
Technológiai ugrás a KRESZ-vizsgán - csak éld túl
Mostantól mozgóképes kérdések is bekerülnek az autóvezető-oktatás tananyagába.

A megoldás továbbra is a Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesületének weboldala lenne, ahol ingyenes regisztráció után kitölthetünk ugyan egy tesztet, ezen az oldalon láthatjuk a válaszokat is, azonban a próbavizsgában nem szerepelnek a 2016-os újdonságok, így jó néhány kérdés, és a videós feladatok sem. A Nemzeti Közlekedési Hatóság tájékoztatása szerint hamarosan tovább ritkítják majd az itt szereplő kérdéseket.
Ingyenes az első jogosítvány kiváltása, és a mozgáskorlátozottak parkolási igazolványának pótlása
Ha szegény tanuló átverekedte magát a soha nem látott várakozási időn, és az elméleti vizsgán, autóba ülve letudta az abszurd szabályok miatt szinte kötelező pótórákat, és sikeres vizsgát tett, fellélegezhet. Idén már nem kell 4000 forintot fizetni az okmányirodában az első jogosítvány kiváltásáért, viszont a hosszabbításért már igen. A mozgáskorlátozottak parkolási igazolványának pótlása eddig 3100 forintba került. Ezt most szintén eltörölte a kormány.
Ezért lesz 200 ezer a jogsid
Feláras pótórák, bunkó oktatók és a gyakorlati vizsgán minden második szerencsétlen megbukik.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Visszatér a Yugo
Már egy koncepciójuk is van, amiből két év múlva kész autó lehet.
- Hírek
Brutális összegért kelhet el a legkeményebb Subaru Impreza
A limitált Prodrive P25 az Impreza 22B modern átirata, és most eladó az egyik.
- Hírek
Bő 2 millával megnyesték a Tesla Cybertruck árát
A gond azzal van, hogy a 2024-ben gyártott modellekre nem vonatkozik adókedvezmény.
- Hírek
Rossz ötlet: kamionnal tolatott az autóúton
A kamionos elrontotta a lehajtót, ezért úgy gondolta, hogy az a legjobb, ha visszatolat.
- Hírek
Mekkora autó kell a nyugdíjasoknak? Kimatekozták a németek
Kellenek a gombok is.
- Hírek
Felborult egy 165 tonnás szerelvény egy franciaországi hídon
Ijesztő lehet, amikor több mint száz tonna elkezd borulni.
- Hírek
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.
- Szerelem
Top10: Stabilan drága örökzöldek
Hol tart a hosszú ideje megfizethetetlennek látszó típusok ára manapság?
- Olajdoktor
Gázos autóba tényleg másfajta olaj kell?
Másképp: marketing bullshit-e az LPG specifikus olaj?
- Hírek
Drámai változások jöhetnek áprilisban
Trumpnál a 10 százalék egyenlő 25 százalékkal.
- Hírek
2027-ben érkezhetnek a BYD szilárdtest-akkumulátoros autói
Az évtized végére már az olcsóbb villanyautók is ilyennel lesznek felszerelve.
- Hírek
Itt az új KRESZ tervezete: 140-es autópályák, cipzárelv, kötelező tompított
A kormány által bemutatott tervezetet márciusban láthatjuk.
- Hírek
Koreai riválist kap a Volkswagen ID.Buzz
A Kia PV5 külső megjelenése szinte alig változott a koncepciautóéhoz képest.
- Közélet
Messziről tolató szomszéd, utólag azt mond, amit akarEzért hívj rendőrt a legkisebb koccanásnál is
Olvasónk teljes kártérítést követel, a biztosító viszont csak a felét fizetné. Kinek van igaza?
- Hírek
Egy méter mély jégbe fagyott egy halom autó Detroitban
Egy 1,4 méter átmérőjű fővezeték tört el.
- Hírek
Tudod, ki őrültebb a szerelemnél? A gyorshajtó BMW-s!
Valentin-napon mértek be egy extrém tempóval verető BMW-t és egy Skodát.
- Nepperűző
Ötven pluszos párnak megbízható autót elsősorban ingázásra
Napi 15-20 kilométerre kellene. Fontos az alacsony szervizigény, a jó fogyasztás és a magas üléspozíció.
- Hírek
A restomod Maserati Shamal is egy aranyárú furcsa szépség
Összesen 33 darab készül belőle.
- Hírek
El kell búcsúznunk a legkisebb Mazdától
Az európai és az angol piacról is kivonják.
- Hírek
Apró sérüléstől vált vezethetetlenné egy Rivian R1S Amerikában
Látszólag csak egy karc és egy repedés volt az autón, mégsem lehetett vele menni.
- Hírek
BYD: A kínai elektromos autók három-öt évvel járnak mindenki előtt
Azt is kimatekozták, miért nem kell tartaniuk a konkurenciától.
