Körülbelül kilencvenezer autós ügyfelével játszik furcsa játékot ezekben a hetekben az MKB Biztosító Zrt. amely néhány hete meghirdette 2017-es kötelező gépjármű felelősségbiztosítási díjait. A cég honlapján olvasható tarifatáblázat döbbenetes számokat tartalmaz, és aki nem figyel, akár a tudtán kívül biztosítás nélkül maradhat. Mi történik a háttérben és mit tehetnek most az autósok?
Kilencvenezer autós ügyfelét hozza nehéz helyzetbe az MKB Biztosító Zrt., miután a cég november elején átlagosan évi 1-2 millió forintra emelte a korábban néhány tízezer forintos kötelező biztosítási díjait. Az MKB honlapján november elején közzétett tarifatáblázatban az Alfa Romeótól a Trabantig az összes fontos autómárka és tízféle teljesítménysáv szerepel. A biztosítási alapdíjakat ez a két paraméter határozza meg leginkább, és ha mindent a mostani formájában hagy a cég, egy Trabant tulajdonosa jövőre akár 1,7 millió forintot is fizethet. Ennél legfeljebb kicsit kevesebbet, ha évek óta nem okozott kárt, magas a bónuszfokozata, vidéki, nő és nem fiatal.

A teljes MKB-s tarifatáblázat megalkotása önmagában is szép munka lehetett, nehéz elhinni, hogy a biztosító komolyan gondolta ezeket az összegeket egy olyan piacon, ahol évente átlagosan legfeljebb húsz százalékkal emelkednek a biztosítási díjak. Az autósok évente legfeljebb egyszer válthatnak biztosítót, mégpedig abban a hónapban, amikor korábban szerződést kötöttek valamely társasággal. A biztosítók hatvan naponta új tarifákat hirdethetnek, így évente többször emelhetik, illetve csökkenthetik díjaikat a piac mozgásai szerint. Minden autós levelet kap a biztosítójától legkésőbb ötven nappal azelőtt, hogy szerződése az évfordulójához ér.
Amikor egy biztosító kis mértékben árat csökkent, számíthat rá, hogy nagyobb szeletet hasíthat ki a 4,8 millió ügyfelet jelentő magyarországi kötelező biztosítási piacról, mert még mindig sokan hajlandóak új szerződést kötni, ha ezzel spórolhatnak néhány ezer forintot.
Az MKB húzása azért sem logikus, mert egyrészt ezzel lassan, de biztosan elkergeti az összes ügyfelét, mégpedig havonta néhány tízezer fős csoportokban aszerint, kinél mikor jön az évforduló, vagyis a szabad váltás időszaka. Nem logikus azért sem, mert a céget éppen most vásárolja meg a CIG Pannónia Nyrt, amelynek jelenleg nincs kötelezős üzletága. A jelek szerint nem is lesz, mert azt a milliós tarifákkal gyakorlatilag megszünteti az MKB, mielőtt lezárulhatna a két cég összeolvadása. Lehet, hogy éppen a CIG szeretné mindezt.
A CLB Független Biztosítási Alkuszcég kereskedelmi igazgatója, Németh Péter szerint régóta tudni lehetett, hogy az MKB változtatni kíván eddigi piaci stratégiáján, mert korábban közleményben jelezték, hogy kivonulnak a gépjármű kötelező biztosítási piacról. Meglepő, hogy végül mégis közzétették legfrissebb tarifatáblázatukat, amelyben a fentebb részletezett összegek szerepelnek.
Értesüléseink szerint az MKB néhány hete kismértékű díjemelésről küldött levelet bizonyos autós ügyfeleinek, majd néhány nappal később egy újabbat, amelyben egyoldalúan felmondja biztosítási szerződésüket. A CLB és más alkuszcégek oldalán sem köthetünk már új MKB-s kötelező biztosítást, vagyis az MKB tényleg kivonulásra készül.
Ezek alapján azt gondolhatnánk, hogy az ügy hamarosan magától megoldódik, de ez nem teljesen igaz, mert előfordulhat, hogy valakinek nem mondják fel az évforduló előtt a biztosítását. Így a biztosítási törvény értelmében automatikusan meghosszabbodik egy évvel, és azután csak közös megegyezéssel lehet felbontani. Súlyosabb esetben, ha az MKB-vel szerződésben álló autósok nem szereznek tudomást arról, hogy a nekik szóló jövő évi ajánlat után váratlanul felmondta a szerződést a társaság, biztosítás nélkül maradhatnak, és amíg nem kötnek új szerződést napi 4-600 forintos fedezetlenségi díjat számláz ki nekik a Magyar Biztosítók Szövetsége.
Az ügyben megkerestem a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti szervét, amelynek szóvivője, Binder István az MNB friss közleményére hívja fel a figyelmet. Ebben nyomatékosan felhívják az összes autós figyelmét, hogy olvassák el a biztosítójuktól kapott értesítéseket, és tájékozódjanak, mielőtt eldöntik, mit kezdenek meglévő szerződésükkel. Az MKB Biztosító kivonulását követően is megfelel majd a kárkifizetési kötelezettségeinek, vagyis a szóvivő szerint nem kell attól tartani, hogy ha valakinek az autóját mostanában összetöri egy MKB-s ügyfél, akkor a vétlen fél kárát végül senki nem téríti majd meg.
A szóvivő arra is felhívja a figyelmet, hogy akinek biztosítási szerződése díjnemfizetés miatt szűnik meg, az a gyorsan halmozódó fedezetlenségi díj rendezése után csak annál a biztosítónál köthet új szerződést, amelynél megszűnt az előző. Ebben az esetben a nem fizető autósok is a milliós tarifákkal szembesülhetnek, de ők is felbonthatják új szerződésüket, ha erről megállapodtak a biztosítóval.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
