Körülbelül kilencvenezer autós ügyfelével játszik furcsa játékot ezekben a hetekben az MKB Biztosító Zrt. amely néhány hete meghirdette 2017-es kötelező gépjármű felelősségbiztosítási díjait. A cég honlapján olvasható tarifatáblázat döbbenetes számokat tartalmaz, és aki nem figyel, akár a tudtán kívül biztosítás nélkül maradhat. Mi történik a háttérben és mit tehetnek most az autósok?
Kilencvenezer autós ügyfelét hozza nehéz helyzetbe az MKB Biztosító Zrt., miután a cég november elején átlagosan évi 1-2 millió forintra emelte a korábban néhány tízezer forintos kötelező biztosítási díjait. Az MKB honlapján november elején közzétett tarifatáblázatban az Alfa Romeótól a Trabantig az összes fontos autómárka és tízféle teljesítménysáv szerepel. A biztosítási alapdíjakat ez a két paraméter határozza meg leginkább, és ha mindent a mostani formájában hagy a cég, egy Trabant tulajdonosa jövőre akár 1,7 millió forintot is fizethet. Ennél legfeljebb kicsit kevesebbet, ha évek óta nem okozott kárt, magas a bónuszfokozata, vidéki, nő és nem fiatal.

A teljes MKB-s tarifatáblázat megalkotása önmagában is szép munka lehetett, nehéz elhinni, hogy a biztosító komolyan gondolta ezeket az összegeket egy olyan piacon, ahol évente átlagosan legfeljebb húsz százalékkal emelkednek a biztosítási díjak. Az autósok évente legfeljebb egyszer válthatnak biztosítót, mégpedig abban a hónapban, amikor korábban szerződést kötöttek valamely társasággal. A biztosítók hatvan naponta új tarifákat hirdethetnek, így évente többször emelhetik, illetve csökkenthetik díjaikat a piac mozgásai szerint. Minden autós levelet kap a biztosítójától legkésőbb ötven nappal azelőtt, hogy szerződése az évfordulójához ér.
Amikor egy biztosító kis mértékben árat csökkent, számíthat rá, hogy nagyobb szeletet hasíthat ki a 4,8 millió ügyfelet jelentő magyarországi kötelező biztosítási piacról, mert még mindig sokan hajlandóak új szerződést kötni, ha ezzel spórolhatnak néhány ezer forintot.
Az MKB húzása azért sem logikus, mert egyrészt ezzel lassan, de biztosan elkergeti az összes ügyfelét, mégpedig havonta néhány tízezer fős csoportokban aszerint, kinél mikor jön az évforduló, vagyis a szabad váltás időszaka. Nem logikus azért sem, mert a céget éppen most vásárolja meg a CIG Pannónia Nyrt, amelynek jelenleg nincs kötelezős üzletága. A jelek szerint nem is lesz, mert azt a milliós tarifákkal gyakorlatilag megszünteti az MKB, mielőtt lezárulhatna a két cég összeolvadása. Lehet, hogy éppen a CIG szeretné mindezt.
A CLB Független Biztosítási Alkuszcég kereskedelmi igazgatója, Németh Péter szerint régóta tudni lehetett, hogy az MKB változtatni kíván eddigi piaci stratégiáján, mert korábban közleményben jelezték, hogy kivonulnak a gépjármű kötelező biztosítási piacról. Meglepő, hogy végül mégis közzétették legfrissebb tarifatáblázatukat, amelyben a fentebb részletezett összegek szerepelnek.
Értesüléseink szerint az MKB néhány hete kismértékű díjemelésről küldött levelet bizonyos autós ügyfeleinek, majd néhány nappal később egy újabbat, amelyben egyoldalúan felmondja biztosítási szerződésüket. A CLB és más alkuszcégek oldalán sem köthetünk már új MKB-s kötelező biztosítást, vagyis az MKB tényleg kivonulásra készül.
Ezek alapján azt gondolhatnánk, hogy az ügy hamarosan magától megoldódik, de ez nem teljesen igaz, mert előfordulhat, hogy valakinek nem mondják fel az évforduló előtt a biztosítását. Így a biztosítási törvény értelmében automatikusan meghosszabbodik egy évvel, és azután csak közös megegyezéssel lehet felbontani. Súlyosabb esetben, ha az MKB-vel szerződésben álló autósok nem szereznek tudomást arról, hogy a nekik szóló jövő évi ajánlat után váratlanul felmondta a szerződést a társaság, biztosítás nélkül maradhatnak, és amíg nem kötnek új szerződést napi 4-600 forintos fedezetlenségi díjat számláz ki nekik a Magyar Biztosítók Szövetsége.
Az ügyben megkerestem a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti szervét, amelynek szóvivője, Binder István az MNB friss közleményére hívja fel a figyelmet. Ebben nyomatékosan felhívják az összes autós figyelmét, hogy olvassák el a biztosítójuktól kapott értesítéseket, és tájékozódjanak, mielőtt eldöntik, mit kezdenek meglévő szerződésükkel. Az MKB Biztosító kivonulását követően is megfelel majd a kárkifizetési kötelezettségeinek, vagyis a szóvivő szerint nem kell attól tartani, hogy ha valakinek az autóját mostanában összetöri egy MKB-s ügyfél, akkor a vétlen fél kárát végül senki nem téríti majd meg.
A szóvivő arra is felhívja a figyelmet, hogy akinek biztosítási szerződése díjnemfizetés miatt szűnik meg, az a gyorsan halmozódó fedezetlenségi díj rendezése után csak annál a biztosítónál köthet új szerződést, amelynél megszűnt az előző. Ebben az esetben a nem fizető autósok is a milliós tarifákkal szembesülhetnek, de ők is felbonthatják új szerződésüket, ha erről megállapodtak a biztosítóval.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Piszkosul drága a Ford csúcs luxuspickupja, de okkal
Amerikában nagy adag szolgáltatás is jár az extrák mellé.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
