Az Úr vezet

2005.07.25. 08:22
Mivel járnak a katolikus egyházi méltóságok? Milyen flottát építenek a reformátusok? Mi a zsidó air force one? A magyar egyházak autóbeszerzési körképe következik.

Katolikus egyház


A katolikus egyház autóparkja nem tükrözi, hogy erősen központosított, szigorú hierarchiájú szervezetről volna szó. Egységes, központilag elhatározott beszerzések a püspöki kar titkárságáról kapott információk alapján nincsenek, "az érsek, a püspök a maga ura", mindenki úgy intézi a beszerzéseket, ahogy tudja. A rendszerváltás előtt-körül gyakori volt, hogy egyes papok nyugati segélyszervezetektől ingyen, illetve miseszándékért kaptak autót, az egyszerű plébánosok leggyakrabban Trabantot.

Ilyen esetben az adományozó általában megjelölte, kiért-miért kell misét mondani az autó fejében. Központi beszerzésre a püspöki karnál már nem emlékeznek, csak a Ford forgalmazójától tudjuk, hogy a katolikusok a 90-es évek elején vettek egyszer egy nagyobb tétel Fiestát, de azóta ilyen nem volt.

A főként német szervezetek, amelyek komoly összegeket juttattak a technikai felszereltség erősítésére, a német márkák felé terelték a beszerzőket. Az orientáció azóta is megmaradt, a pápák olasz autói egyáltalán nem keltették fel a magyar klérus érdeklődését.


Mayer Mihály
megyés püspök
a hetesre esküszik

A katolikus főpapok eddig nem szabályozták saját protokolljukat. Sem a minimum, sem a maximum nincs kőbe vésve: a püspöki kar ülései alatt a Városligeti fasorban egymás mellett parkol a szolgálati Opel Corsa és a szintén szolgálati 740-es BMW. A 4000 köbcentis német bálna hétköznapokon a pécsi egyházmegye útjait rója, és Mayer Mihály püspök a PAX-100-as rendszámmal üzen a híveknek. Az Opel Corsát a szeged-csanádi püspök szereztette be magának.

Gyulai Endre akkor gondolt egy nagyot, amikor a második Volkswagen Golfját is ellopták a háza elől. A püspöki járművek között van még gazdája puritánságát megtestesítő szakadt Passat, többen Borával járnak, és van, aki a Rover 75-ösre esküszik. Az esztergomi érsek beérte egy dízel Audi A6-ossal, bár több autógyár próbálta már eladni csúcsmodelljét a magyar katolikus egyház fejének.

Egy-egy püspökség tulajdonában manapság 50-60 autó is lehet. A technikai érdeklődéséről ismert Gyulai püspök szerint az egyházmegyék a jelenlegi anyagi háttérrel évente 2-3 új autó megvásárlását engedhetik meg maguknak, legalábbis a szeged-csanádi püspökségnek ennyivel kell beérnie. A beszerzéseknél pedig nem a márka és a köbcenti diktál, hanem hogy mekkora kedvezményt ajánl a kereskedő. Ebből a beszerzési stratégiából következőleg vegyes autópark halmozódott fel a püspökség tulajdonában, a Skodától az Opel Vectráig.

(Ha esetleg bizonytalan lenne valamelyik szakkifejezésben, szószedetet a cikk végén talál.)


Hit Gyüli

Igazi autócsodákat vártunk volna a Hit Gyülekezetétől , ahol az anyagi javak is áldásnak számítanak, és nem szégyen a gazdagság - mint Bartus László Fesz van című könyvéből tudjuk, a hívek igyekeznek anyagi lehetőségeikhez képest drágább autót vásárolni. A legnagyobb magyar karizmatikus keresztény gyülekezet azonban elzárkózott a válaszadástól, így nem tudhatjuk, Németh Sándor vezető lelkésznek Lamborghinije, Rover 75-öse vagy Ford Mondeója van-e.

Az általunk nyilvántartott egyedi rendszámok között se találtunk semmi érdekeset, HIT-tel csupa hétköznapi autó rendszáma kezdődik. Ráadásul nem is biztos, hogy HIT rendszám a Hit Gyülekezetére utal, lehet az illető az egykori Hit nevű borzasztó heavy metal együttes rajongója is, úgyhogy érdemes figyelni a karizmatikus keresztények nemzetközi szimbólumát, a halacskás matricát.


Zsidó hitközség


A történelmi egyházak között a legkisebb autóparkkal a zsidók rendelkeznek. A Budapesti Zsidó Hitközség képviseletében Zoltay Gusztáv mondta el, hogy egyetlen szolgálati autójuk van, egy Ford Mondeo. Ezenkívül az egyház összesen 12 Ford Transit szállítójárművet üzemeltet.

Mindez annyira hihetetlennek tűnt, hogy gondolkodóba estünk, és végül rájöttünk, az lehetett a hiba, hogy ez csak egyetlen hitközség volt, nekünk inkább a Mazsihisz kell, ahol tudnak az összes magyar hitközségről és szolgálati autóról. Felhívtuk hát a Mazsihiszt, ahol kapcsolták is az illetékest. Zoltai Gusztávot. Aki továbbra is csak az egyetlen Mondeóról tud. Informátorunk szerint Mondeo ST220-ról van szó, aminek egy Volvo 850 kombi volt az elődje.

Ezek után már óvatosan hívtuk az Országos Rabbiképzőt, hátha megint Zoltai Gusztávot kapcsolják, de harmadszor nem futottunk össze. Viszont nyár lévén sajnos nem tudják megmondani, hány hitközség van az országban, és hány rabbi, mert ez "bonyolult kérdés", vannak aktív és inaktív rabbik, hitközséggel és anélkül.


Reformátusok

Magyarországon mintha tényleg működne a klasszikus protestáns etika, az anyagi javakkal való felelősségteljes sáfárkodás. A református egyház zsinati hivatalának jogi osztályán azt mondják, központi, egyházi autóbeszerzések éppenséggel nincsenek, de érdeklődjünk a négy egyházkerületnél.

A Duna melléki egyházkerülettel nem sokra mentünk. Annyit még sikerült megtudni, hogy "Opelek vannak", de végül az autóparkot ismerő munkatárs nem kapott segédpüspöki engedélyt a nyilatkozatra.

A dunántúli egyházkerülettől Tardi György titkár informálta a TotalCart: "Voltak próbálkozások egységes autópark kialakítására, de elég sokan elégedetlenkedtek. Miért pont ez a márka, miért pont ez a típus, miért ilyen felszereltség, miért nem olyan..."


Skoda Fabia

Így aztán az egyes egyházmegyék maguk intézik az autóbeszerzést, már ha egyáltalán foglalkoznak ilyesmivel. A tatai és az őrségi egyházmegye a helyi Skoda-forgalmazókkal állapodott meg. A veszprémi püspök Volkswagen Golffal jár, aminek egyszerű oka van: a veje egy VW-szervizben dolgozik. Maga a titkár Skoda Fabiával jár, ahogy a lelkészek többsége is, két esperesnek jutott Octavia.

Magyarország minta-egyházkerülete a tiszántúli, ott 1999 óta szervezik egységesen az autóbeszerzéseket. Czapp József püspöki titkár szerint 408 településsel és ugyanennyi gyülekezettel ők a legnagyobb egyházkerület. Mivel a 408 településre csak 300 lelkész jut, sokaknak kell gyakran nagyobb távolságokat is megtenniük.


Thaliák

"Még akkor eldöntöttük, hogy nem a legolcsóbb, hanem a legbiztonságosabb lehetőséget választjuk. Hat év alatt összesen 70 Renault-t, elsősorban Thaliákat vettünk, de volt Scenic és Laguna is."

Milyen alapon döntöttek a Renault mellett? EuroNCAP-töréstesztek? "Férfiemberek lévén azért érdekel minket a téma, összeültünk, autós szakirodalmat olvastunk, összehasonlítgattuk az adatokat, teszteket. Aztán idén döntöttünk úgy, hogy egyházi körökben egyedülálló módon profi flottaüzemeltetésre térünk át."

Így hát a tiszántúli egyházkerület létrehozott egy kht.-t, ami az egyház tevékenységét segítő, de nem egyházi feladatokat lát el, "elvégre a püspök nem arról híres, hogy autóflottát üzemeltet." Nagyobb flottaüzemeltető cégektől érkezett munkatársak már számítógépes programot is írtak, amellyel egy kisebb, 300 autóból álló park jól követhető.


Renault Mégane

Aztán kiírták a formális közbeszerzési eljárást, ebben három szintre lőtték be a kért autókat. Az alsó szint légyen pedig: 1,4-es, benzines, manuális klímával felszerelt és biztonságos. Az első körben valamennyi hazai forgalmazó indult. A versenyt a Renault nyerte a Mégane-nal. A második szinten a református egyház autózó tisztségviselői közül az esperesek és intézményvezetők helyezkednek el. Ők hamarosan hozzájuthatnak új, 1,6-os, benzines Laguna kombijukhoz. A piramis csúcsáról kicsit később, addig nézzük, mire jó a központi beszerzés és a tudatos flottamenedzselés.

"Piactörténeti jelentőségű engedményt tudtunk elérni" - mondja a püspöki titkár, és bár a pontos szám természetesen nem publikus, flottamenedzser informátoraink is megerősítették, hogy különlegesen jól járt a tiszántúli egyházkerület. Ekkora, néhány százas megrendelés esetén már 25 százalékos kedvezmény is kiugróan jónak számít. A tiszántúli egyházkerület pedig már azt is kiszámolta, hogy lelkészeik, espereseik és intézményvezetőik mikorra használják el annyira a kocsikat, hogy el kell adni őket: nagyjából öt év múlva.

A tiszántúli egyházkerület biztonságpolitikája a spontán töréstesztekben már bizonyított: az utóbbi hat évben három református flottaautó szenvedett totálkáros balesetet, de személyi sérülés nem történt.