Gyermekülés - tudnivalók és aktualitások

2008.08.17. 09:11

A nagy érdeklődésre tekintettel röviden összefoglaljuk, milyen a megfelelő gyermekülés, értelmezzük a gyermekülés címkéjén látható feliratokat, útmutatást adunk, hogy a gyermekek hogyan utazhatnak a KRESZ-nek megfelelően.

table#statisztika tr td {padding: 0px 3px; text-align: center;}

2002. január 1. óta a gyermekeket gyermekülésben kell utaztatni, ha magasságuk vagy testsúlyuk alapján biztonságosan nem szállíthatók a gépkocsiban. 2007. április 1-től a gyermekülésekre vonatkozó passzusokat a jogalkotók újrafogalmazták, most pedig újabb változásokról, szigorításokról hallani. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) munkatársai épp a napokban ellenőrzik gyermekülés forgalmazókat, hogy nem a nem megfelelő ülések további forgalmazását megtiltsák.

Pontosan mit jelent a gyermekbiztonsági rendszer? Hogyan tudom ellenőrizni, hogy a meglévő gyermekülés, amit használunk, megfelelő-e? – kérdezte egyik olvasónk.

A biztonsági ülés címkéjének jelölései

Jövőre szigorúbb követelményeket kívánnak bevezetni. A Nemzeti Közlekedési Hatóság már most ellenőrzi a biztonsági gyermekülések gyártóit és forgalmazóit, hogy ezentúl ne legyenek kereskedelmi forgalomban olyan gyermekülések, melyek nem felelnek meg a jelenlegi előírásoknak sem.

A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet fogalmazza meg a gyermekbiztonsági rendszerekkel szemben támasztott követelményeket, eszerint az ülésnek legalább az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága 44. előírás 03-a módosítási sorozatának kell megfelelnie. Az NKH honlapján szereplő hírek szerint a régebbi szabványok (ECE R44-01 és ECE R44-02) szerint 1995-től az Európai Unióban már nem készülhetnek gyermekülések, 2004-től pedig az EU országaiban már is nem hozhatóak kereskedelmi forgalomba sem ilyen ülések, a jogszabályok közeljövőben történő módosításával 2009. január 1-től már használni sem lehet őket.

Az ECE R44-03 norma és újabb változata, a ECE R44-04 tartalmazza az előírásokat, amelyeket az ülésnek teljesítenie kell, hogy forgalomba kerüljön. A gyermeküléseken elhelyezett jelek utalnak ezekre az előírásokra, narancsszínű címke jelzi a megfelelést. A címke több adatot közöl. Az első sorban látjuk, hogy az ülés melyik szabványnak felel meg: ez a 03-as végű, azaz megfelelő (akkor is jó, ha a vége 04).

Utána látjuk, milyen autótípusokhoz használható az ülés. Az Universal mutatja, hogy az ülés minden autótípushoz használható (lehetne Semi-universal, vagy Specific is, értelemszerűen típus-specifikus üléseknél). Feltüntetik még a testsúlyhatárokat is, majd egy körben E betű jelöli, hogy az ülés átment a megfeleltetési eljáráson, az utána következő szám a megfeleltetést kiadó ország kódszáma. A következő számsor a nagy E alatt megfelelést azonosító számsort találunk. ha az ülésünk megfelelő, akkor ez vagy 03-mal, vagy 04-gyel kezdődik. Legalul az ülésben használt biztonsági rendszer sorszámát látjuk.

A szabályok:

A KRESZ szerint kétféle gyermekbiztonsági rendszer létezik, az integrált és a nem integrált. Integrált gyermekbiztonsági rendszer: hevederek vagy hajlékony elemek kombinációja, biztonsági csattal, beállító eszközökkel, tartozékokkal és egyes esetekben kiegészítő székkel és/vagy ütközésvédelemmel együtt, amit a saját beépített hevederrel vagy hevederekkel rögzítenek. Ez a gyermekülés.

Nem integrált gyermekbiztonsági rendszer: részleges biztonsági rendszer, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használva – amely körbeveszi a gyermek testét, vagy biztonságosan rögzíti azt a szerkezetet, amelyben a gyermeket elhelyezik – teljes gyermekbiztonsági rendszert képez. Ez az ülésmagasító. A hipermarketben kapható 3000 Ft-os ülőke véleményem szerint nem nevezhető ülésmagasítónak, mert nem felel meg az itt leírtaknak.

A gyermekbiztonsági rendszereket testsúly szerint csoportba sorolják: 0. csoport: 10 kg testsúly alatt, 0+. csoport: 13 kg testsúly alatt, I. csoport: 9-18 kg testsúlyig, II. csoport: 15-25 kg testsúlyig, III. csoport: 22-36 kg testsúlyig.

A most érvényes KRESZ szabály szerint a gépkocsiban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket – a testsúlyához igazodó kialakítású – gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gépkocsi első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be – a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban – ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.

A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:

a) ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);
b) ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető;
c) ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik;
d) ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik;
e) a menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;
f) a nem menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;
g) ha 3. életévét még nem töltötte be és állva utazik az autóbuszban;
h) ha külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.

Gyermek utaztatása első ülésen

Első ülésre gyermekülést csak menetiránynak háttal szabad bekötni, ebből következően itt gyermek akkor utazhat, ha olyan méretű, súlyú, hogy még nem lóg ki a lába a biztonsági gyermekülésből. A babát csak a menetiránynak háttal, csak biztonsági gyermekülésben lehet szállítani és csak akkor, ha légzsák nincs, vagy ha van, kikapcsolható.

Első ülésen a csecsemőn kívül utazhat a 150 cm-nél magasabb, mindegy, hány éves gyermek, a lényeg, hogy a mérete már közelíti a felnőttekét, így biztonságosan utazhat a menetiránnyal szemben. Nála a légzsákot már nem kell feltétlenül kikapcsolni.

Tudnunk kell, hogy az első ülésen utazás a gyermek számára még így, a szabályok betartásával is sokkal veszélyesebb, mint hátul.

Egyik olvasónk azt kérdezte, mi a helyzet azoknál a járműveknél, ahol három ülés van elől, milyen szabályozás vonatkozik az első sorban középen ülő gyerekre. A szabályozás ugyanaz, mint egy hagyományos ötüléses modellnél.

Előfordul, hogy kisteherautóval nem a vállalkozás tagjai, hanem a családtagok utaznak. Ha az ilyen járműben csak egy üléssor van, az értelemszerűen első sornak számít, és itt is megfelelően alkalmazni kell az előbbi szabályokat.

Utazás a hátsó ülésen

Mivel hátul biztonságosabb, a hátsó ülésen való utaztatás kapcsán némileg enyhébb szabályokat találhatunk. A hátsó ülésen a 135 cm alatti gyermekek csak gyermekbiztonsági rendszerben utazhatnak (azaz a kisebbek ülésben a nagyobbak megfelelő ülésmagasítóban).

„Nekem egy Trabant 601-es gépkocsim van évek óta, amelyben nincs gyárilag kialakítva a hátsó biztonsági öv helye” – írta egyik olvasónk. Ha az autó gyári kialakítása olyan, hogy hátul nem lehet biztonsági ülést rögzíteni (régi járművek), azaz nincs öv, akkor a gyermekek gyermekbiztonsági rendszer nélkül is szállíthatók, de csak 3 éves kor felett, mert a 3 évesnél fiatalabb gyermek kizárólag gyermekbiztonsági rendszerben szállítható.

A „két gyermek egy személynek számít” szabály pontosan úgy szól, hogy: „Két 10 éven aluli gyermeket – ha az általuk elfoglalt ülésen a gyermekbiztonsági rendszer használata a 48. §-ban foglaltak alapján nem kötelező – egy személynek kell tekinteni.” Ezt a szabályt abban az esetben lehet alkalmazni utazáskor, ha pl. ha az autó gyári kialakítása olyan, hogy hátul nem lehet biztonsági ülést rögzíteni, vagy taxival közlekedés során.

Kaptunk olyan kiutat kereső kérdést is, hogy ötszemélyes kisautóban három gyermek elfér hátul, de három gyermekülést már nem lehet bepréselni. Erre az esetre nem ad felmentést a jogszabály, viszont több üzlet lehetővé teszi, hogy az üléseket a gépkocsiba próbálhassák.

Hasonló helyzetben van egyik négygyermekes (2-15 évesig) olvasónk is, aki teljes családjával csak úgy utazhatna, ha a két kisebbet gyermekülésbe teszi, a két nagyobbat pedig (135 cm-nél nagyobbak, de 10 éven aluliak) a maradék egy darab hátsó ülésre bepréseli, ha sikerül. Mivel azonban olvasónknak van 15 éves gyermeke is, ezt szabályosan nem teheti. Ha olyan gépkocsija lenne, amiben hátul nincs gyári öv, a két éves gyermekét nem szállíthatná, így számukra igazi megoldást csak egy nagyobb gépkocsi vásárlása jelenthetne.

Miért kell a biztonsági ülés?

Kényelmi és érzelmi szempontokkal szemben mindig a biztonságot kell szem előtt tartani. A gyermek mindig több esélyt kap, hogy megússzon egy balesetet, ha biztonsági ülésben külön bekötve ül, különösen igaz ez az anyjuk ölében szállított csecsemőkre vagy kisgyermekekre. Sokszor halljuk azt is, hogy a gyermek nem vágyik a biztonsági ülésbe, ezért a szülők megengedik, hogy ne használja.

1990-ben még 107 gyermek halt meg közúti balesetben és 3 740 gyermek sérült meg. A 2000-es évekre ezek a számok jelentősen csökkentek:

Év Sérülések száma Ebből halálos Gyalogosként Járművezetőként (pl. bicikli) Utasként
2001 2.424 37 11 9 17
2002 2.417 38 18 10 20
2003 2.404 33 9 8 16
2004 2.455 39 14 2 23
2005 2.580 34 8 3 23
2006 2.375 43 7 9 27

Ugyanakkor látható a táblázatból, hogy több gyermek sérül meg közlekedési balesetben autóban ülve, mint azon kívül, és az autóban ülő gyermekek halálos baleseteinek száma is évről-évre emelkedik. Minden tizedik közlekedési balesetet elszenvedő személy 15 éven aluli. A balesetek többsége lakott területen belül következik be. A balesetek egyharmada Pest megyében és Budapesten történik, Budapest önmagában 20%-ot jelent, a szomorú statisztikákban éllovas még Szabolcs-Szatmár-Bereg megye és Borsod-Abaúj-Zemplén megye is. A táblázat a baleset-megelozes.hu weboldalról származik, érdemes ide ellátogatni, sok hasznos információt fognak találni.)

Véleményét a témáról elmondaná másoknak is?

Tegye meg a cikk blogposztján !

Az oldalról ajánljuk

Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

22 perce
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43