Vizsgaállomás, a világbéke központja

2009.06.05. 02:33

Írtunk már éppen eleget a magyar gépjármű-vizsgarendszer poroszosan oroszos rendszeréről, az egymás hátát lapogató össznépi drúzsba és a szörnyűséges szigor átláthatatlan szövevényéről. Kötelező ennek így működnie? Rosenheimben jártunk egy német tulajdonú Mercedes-Benz CL500-assal.

Most, ahogy egy hét elmúltával próbálom felidézni a sztorit, az egészből elsőre az angyali, szinte Jacques Tati-filmekbe illő nyugodtság ugrik be. Semmi görcsölés, profi szakemberek teszik profin a dolgukat egy profi óriásműhelyben. A profizmusból a recepciós csaj ugyanúgy kiveszi a részét, mint a számítógépes emissziómérő berendezést kezelő régi mester.

Másodiknak az udvariasság rémlik. „Szeretnénk, hogy Ön egy percig se érezze, hogy akár egy felesleges percet elloptunk a drága idejéből. Azt a fél-egy órát, amit erre a szükséges, és esetleg az Ön számára rosszkor esedékessé váló ellenőrzésre mégis el kellett pazarolnia, reméljük, kellemesen sikerül eltöltenie nálunk” – lehetne a mottója egy ilyen német vizsgaállomásnak. Volt elég tábla kifüggesztve, lehet, hogy akadt hasonló szövegű is, nem tudtam mindent végigolvasni, túl hamar vége lett a vizsgáztatásnak.

Aki magyar betoppan egy német vizsgaállomásra, a szervezettségnél és az óriási rutinnál csak az ott dolgozók kedvessége hagy benne mélyebb nyomot. Egészen valószerűtlen az egész. Adott a hatósági szerv, amely rendkívül felelősségteljes munkát végez a világ egyik legprecízebbikeként számon tartott országban. Ennek ellenére pillanatra sem ugrik be kapcsán a magasra ívelő, nagy címeres tányérsapkák képe, nincsenek pattogó vezényszavak torz megafonokból, elmarad az eljárást elszenvedők részéről a reszkető alázat. Éppen fordítva: a rosenheimi bázishoz képest éppen a Mozaik utca tűnik fel egy 1943-as berlini kaszárnya képében. Meglepő, mi?

A száraz tények is érdekesek. S. Laci barátom felhívott egyik nap, hogy van nála éppen egy német úriember által rábízott, a késő tavasztól a kora őszi időszakig rendszerint Magyarországon tartózkodó, általa karbantartott 1996-os Mercedes-Benz CL500. Ennek az autónak épp lejárt a vizsgája, viszik ki mindjárt Rosenheimbe H. Lacival (aki egyébként folyékony német), nem akarok-e velük tartani. Hát hogy a pékbe ne.

Így kerültem egy Bálna-kupé illatos bőrülésére hajnali négykor egy XXII. kerületi udvarban. A fél hármas kelés miatt már ott átkoztam a pillanatot, amikor rábólintottam a dologra – Laci jó politikus módjára csak két nappal az egész előtt közölte velem, mikor indulunk, máskülönben biztosan nem rángat bele ebbe az öninkvizícióba.

Bálnában jó utazni hátul. Kupé Bálnában már kevésbé. Azért ültem a vendégülésre, mert részben reméltem, hogy tudok majd pár órát aludni, részben pedig dolgozni szerettem volna – utóbbi hazafelé valamennyire sikerült, azt hiszem, az RX-7-es cikk egy szeletét akkor szültem meg.

Igazságtalanság lenne a Bálna-kupét azzal vádolni, hogy hátul szűk (de tényleg az), egyszerűen csak elkezdtünk egy témát az M0-n, és a kitérőkkel együtt a német vizsgabázison fejeztük be. Egy halom autóőrült egymás között – nagyon is optimista voltam, amikor azt hittem, alvásra is lesz alkalom.

Hatszáztizenöt a kilométer Rosenheim szívéig, a szabályokat mindvégig betartva, egy kisebb kávézás és egy jó tízórai beiktatásával (a kötelező Bockwurst mit Senf und Brezel, mennyei) fél tizenkettőre ott voltunk. H. Laci kicsit aggódott, mert az első gumik sebességindexe éppen határon volt az autóhoz. Meg ez a tizenhárom éves kor sem jó ómen. Németországban az ilyen kocsi már kezd öregecske lenni, de ezeket Magyarországon is előszeretettel szívatja a vizsgabázis népe – én reflexből utóbbi miatt drukkoltam kicsit.

Megálltunk a csaknem üres placcon, mint valami kokóért érkezett maffiózók a hamburgi kikötőben. A hajókürtök visszhangját is hallani véltem, pillanatra még eszembe is jutott, hogy nem hagytuk-e otthon az aktatáskát az anyaggal. Persze hülyeség mindez, a 140-est már kinőtte AZ a gárda, a típus éppen mostanában lép át megbecsült youngtimer státusba. Persze csak az, ami szép. Ez például olyan. Szűk 98 ezer kilométer, újszerűség, Mercedes-illat, fullextra. Szuper kocsika, imádom, amikor kéttonnás, benga monstrumokat óvodás módon becéznek. Mondjuk inkább korrekt birodalmi rombolónak.

Itt érdemes megpihenni egy pillanatra, addig elmondom, milyen előkészületek kellettek a vizsgára jelentkezéshez. Khm, semmilyen. Azt mondták, mehetünk, amikor kedvünk tartja, ezek és ezek a nyitva tartási idők.

– Milyen meghatalmazás kell a tulajdonostól a vizsgához? – kérdezte Laci.
– Semmilyen, hozzák az autót, megvizsgáljuk, ha rendben van, adjuk az új engedélyt – logikus is, miért fájna bárkinek, ha valaki más, akár merő véletlenségből levizsgáztatja a kocsiját. Én mondjuk biztosan nem vágnám pofán szögekkel kivert baseballütővel azt, aki egyik nap beállítana a Kawasakim két évre érvényesített forgalmi engedélyével. Bár lehet, hogy csak nem vagyok elég harcias.
– De mi azért szeretnénk bejelentkezni, csak hogy biztosan legyen helyünk, messziről jövünk – próbálkozott valamelyik Laci még az időpont előtt.
– Hely mindig van, nyugodtan jöjjenek, sajnos nem áll módunkban bejelentkezéseket rögzíteni. De higgyék el, nagyon hamar sorra kerülnek – jött a válasz.

Höhö. Hiszi a piszi.

Az oldalról ajánljuk

300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

2 órája
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
KRESS 200C III
  • Technika

KRESS 200C III

április 15., 13:57
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15